غزال راهب، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: بر اساس آمارها طی چند سال اخیر حمل و نقل ریلی روزانه برونشهری در کشور دارای ضریب اشغال بالایی بوده است و توانسته مسافران زیادی را به خود جذب کند. به طور مثال متروی حومهای تهران کرج همه روزه با کمبود ظرفیت مواجه است.
ویژگیهای حمل و نقل روزانه برون شهری مطلوب چیست؟
جهت مطلوبیت سفرهای روزانه میان کلانشهر و شهرهای حوزه نفوذ آن نیاز است کیفیت سیستم حمل و نقل افزایش یابد. از جمله عواملی که منجر به افزایش کیفیت سیستم حمل و نقل روزانه برونشهری میشود، افزایش و دسترسی مناسب ایستگاهها، امکانات رفاهی واگنها و احساس ایمنی و امنیت است. علاوه بر این عوامل، مهمترین مولفه در افزایش کیفیت، وجود حمل و نقل یکپارچه است. به طور مثال تنها رسیدن مسافر از پایانه کرج به ایستگاه صادقیه یا گلشهر اهمیت ندارد و نیاز است زمانی که کاربر به کلانشهر تهران رسید به راحتی به مقصد سفر روزانه خود برسد. بنابراین اگر بخش زیادی از مردم از سیستم حمل و نقل روزانه برونشهری کنونی استقبال نمیکنند به دلیل نبود نظام حمل و نقل یکپارچه، جامع با مدهای ترکیبی متصل به هم و همراه با برنامهریزی زمانی دقیق است.
نظام تقسیمات کشوری مانعی بر حمل و نقل یکپارچه
راهب با اشاره به نظام برنامهریزی حمل و نقل گفت: با اینکه در برنامه آمایش سرزمینی، مسئله حمل و نقل به صورت یکپارچه برنامهریزی شده است اما نظام مدیریت، محلی است. لذا تخصیص بودجه با نظام برنامهریزی کشوری تمایزاتی دارد. همچنین یکی از مسائل زیرساختی حمل و نقل، زیرساخت قانونی برای شکلدهی نظام حمل و نقل یکپارچه است. به طوری که اختلاف نظرات مدیریتی در تامین مالی احداث حمل و نقل بین کلانشهر مادر و شهرهای حوزه نفوذ آن به جهت وابستگیهای اقتصادی و غیره وجود دارد.
وی در ادامه گفت: یکی از عواملی که باعث نبود نگاه یکپارچه و وحدتگرا در حمل و نقل شده است، زیرساختهای قانونی نظام تقسیمات کشوری است. لذا مهمترین مانع به جهت یکپارچه نمودن سیستم های حمل و نقل روزانه درون و برونشهری، نظام تقسیمات کشوری است.
انتهای پیام/ حمل و نقل