۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۴۶۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در راستای کاهش وابستگی به سیستم سوئیفت و دلار و همچنین مقابله با آثار منفی ناشی از نوسانات این ارز، وام دهی به کشورهای همکار خود را با ارزهای ملی انجام می‌دهد. این بانک به دنبال ایجاد یک شبکه مالی خارج از سلطه بازارهای مالی آمریکا و بریتانیا است تا در آن کشورها معاملات را با ارزهای ملی خود و به طور مستقیم انجام دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) که در چین مستقر است به منظور کاهش اثرات منفی جنگ تجاری آمریکا، در عملیات وام دهی خود از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا استفاده می کند. این ابتکار عمل همچنین می تواند با سیستم جایگزین سوئیفت طراحی شده توسط چین تکمیل شود و تا حد زیادی به عنوان یک چالش علیه سلطه دلار باشد.

وام دهی به ارزهای ملی توسط بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا

در جولای سال ۲۰۱۹ بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا شروع به ارائه وام به ارز ملی به شرکت های خصوصی در هند، اندونزی، تایلند، ترکیه و روسیه کرده است. این بانک مستقر در چین با اشاره به نوسانات ارزی اخیر در بازارهای اقتصادهای نوظهور و اختلافات تجاری ناشی از جنگ تجاری آمریکا، برنامه خود برای شروع ارائه وام به ارز ملی به منظور کاهش ریسک های سرمایه گذاری ناشی از نوسانات نرخ ارز را اعلام کرده است.

بانک توسعه زیرساخت آسیا به منظور تسهیل تأمین اعتبار پروژه های زیرساختی و اطمینان از توسعه منطقه آسیا و اقیانوس آرام در چارچوب ابتکار جاده ابریشم چین تأسیس شده است. در دسترس بودن گزینه های دیگر برای وام دهی می تواند نیاز به وابستگی به دلار را کاهش دهد.

بانک زیرساخت آسیا به دنبال کاهش وابستگی به سیستم های مالی غربی

سیستم جدیدی که بانک توسعه زیرساخت آسیا برای وام دهی ایجاد کرده است، به سیستم های پرداخت و مراکز مالی مستقر در آمریکا یا بریتانیا وابسته نیست. در قالب طرح این بانک، شرکت ها وام های خود را به پول محلی خود دریافت می کنند و از مسائل ناشی از نوسانات دلاری در امان می مانند.

این بانک به دنبال ایجاد یک شبکه مالی میان کشورهایی است که با یکدیگر رقابت نمی کنند و همکاری مشترک دارند. لازمه این همکاری عدم وابستگی به آمریکا و بریتانیا است که از ریسک های ایجاد شده توسط این کشورها جلوگیری شود.

حذف دلار و سوئیفت از فرآیندهای بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا

زمان آغاز طرح تأمین مالی با ارزهای ملی همزمان با توسعه سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین (CIPS) است. این سیستم به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت است که توسط چین طراحی شده است.

سوئیفت برای انجام معاملات بین بانکی بین المللی به دلار آمریکا وابسته است. به همین منظور چین با ایجاد CIPS به دنبال تغییر روندها است که از یوآن مستقیماً در معاملات با هند، اندونزی، تایلند، ترکیه و روسیه استفاده کند.

این کانال مستقیم تجاری یوآنی گام مهمی است. چراکه در معاملات تجاری نیازی به تبدیل ارزها به دلار نیست و بدین ترتیب هزینه و زمان معاملات کاهش می یابد. برنامه های بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا ، در کنار سیستم CIPS، برای حفظ روابط تجاری با کشورهایی که تحت تحریم های یکجانبه از جانب آمریکا قرار دارند، قابل استفاده است.

این سیستم برای معاملات فرامرزی نیازی به سوئیفت ندارد. این سیستم می تواند کشورهایی که برای استفاده از دلار ممنوعیت دارند را ترغیب به استفاده از ارزهای ملی کند.

بانک های متعددی در حال حاضر از ترکیه، روسیه و ونزوئلا به این سیستم پیوسته اند. طبق تحلیل های روزنامه نیکی از اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی چین و سیستم CIPS و پرداخت های انجام شده توسط حساب های یوآنی، CIPS در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار میلیارد یوآن معادل ۳.۷۷ هزار میلیارد دلار پرداخت یوآنی را پردازش کرده است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/U4lLA

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.