۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۸۱۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پالایشگاه استار، اعلام کرد علی رغم تمایل این شرکت برای خرید نفت ایران، خوراک خود را از روسیه تأمین می‌کند. این شرکت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را اصلی‌ترین دلیل این کار می‌داند. به نظر می‌رسد افزایش هزینه مخالفت با تحریم‌های نفتی، یکی از راه‌های دولت آمریکا برای عملی کردن هدف خود، یعنی کاهش صادرات نفت خام ایران به حد صفر، است. بررسی عملکرد پالایشگاه استار در جایگزینی نفت ایران، زنگ خطر هشدار کاهش صادرات نفت خام ایران را رساتر اعلام می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته گذشته شرکت نفت دولتی آذربایجان اعلام کرد برای تامین نفت مورد نیاز پالایشگاه جدید خود در ترکیه، به نفت روسیه روی آورده است. این در حالی است که ایران یکی از منابع اصلی خرید نفت این شرکت بوده است.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و عدم تمدید معافیت خرید نفت اصلی‌ترین دلیل تصمیم این شرکت برای جایگزینی نفت ایران است.

راه‌اندازی پالایشگاه استار آذربایجان در ترکیه

شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) در ماه اکتبر سال جاری میلادی، پالایشگاه استار را با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی کرد. حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه بالغ بر ۶.۳ میلیارد دلاری بوده است.

این پالایشگاه به دنبال نیاز روزافزون کشور ترکیه به تامین سوخت و در عین حال جلوگیری از واردات آن احداث شد. این پروژه وابستگی متقابل دو کشور ترکیه و آذربایجان را در بخش انرژی نشان می دهد. ترکیه درحال حاضر خریدار اصلی گاز طبیعی کشور آذربایجان است.

نفت روسیه جایگزین نفت ایران در پالایشگاه استار آذربایجان

طی چند روز گذشته، پالایشگاه استار توافق کرد که یک میلیون تن نفت اورال (Urals) روسیه را خریداری کند. این مقدار تقریبا یک دهم ظرفیت سالانه این پالایشگاه است.

مدیرعامل این پالایشگاه گفت: اگر محدودیتی وجود نداشت، نفت خام ایران را می خریدیم. وی اضافه کرد این پالایشگاه تا جایی که تاسیساتش اجازه دهد می‌تواند هر نفتی را بخرد، هرچند در عمل نفت خام سبک خود آذربایجان برای آن مناسب نیست.

مخالفت کشورهای واردکننده نفت ایران با تحریم‌های نفتی

کشور ترکیه همواره مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است. به عنوان مثال وزیر امورخارجه ترکیه در یک نشست خبری گفته بود که خرید نفت از کشورهای دیگر، ساده نیست؛ باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد.

کشور چین و هند نیز در طی چند ماه گذشته همواره بر ادامه خرید نفت از ایران تأکید داشته اند.

اما علی رغم همه این مخالفت‌ها، کشورهای وارد کننده نفت ایران، از جمله ترکیه، در نهایت با مقایسه هزینه‌های جایگزینی نفت ایران و هزینه‌های مخالفت با تحریم‌های نفتی آمریکا، مجبور به تغییر رویه خود شده اند.

بررسی عملکرد پالایشگاه استار در جایگزینی نفت ایران، زنگ خطری است که هشدار کاهش صادرات نفت خام ایران را رساتر اعلام می‌کند.

آیا نفت ایران قابل جایگزینی است؟

شرکت S&P Global Platts، چندی پیش در گزارشی به جایگزین‌های نفت ایران پرداخته بود.

تصویر زیر که توسط همین شرکت منتشر شده است، نزدیکترین نفت‌ها به انواع نفت ایران را از لحاظ کیفیت نشان می‌دهد. هرچند برخی از نفت‌های ذکر شده در این تصویر، نفت صادراتی به شمار نمی‌آیند ولی از لحاظ ویژگی مشابهت زیادی با انواع نفت خام ایران دارند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، این شرکت نفت اورال روسیه را یکی از گزینه‌های جایگزینی نفت ایران برشمرده است.

به نظر می‌رسد افزایش هزینه مخالفت با تحریم‌های نفتی، یکی از راه‌های دولت آمریکا برای عملی کردن هدف خود، یعنی کاهش صادرات نفت خام ایران به حد صفر، است.

چند هفته قبل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما در حال حرکت به صفر کردن صادران نفت ایران هستیم و کشورهایی که از تحریم‌های آمریکا پیروی نکنند با پیامدهای آن مواجه خواهند شد. این موضوع شامل چین یا هر کشور دیگری در دنیا می‌شود. ما انتظار داریم همه کشورها از تحریم های آمریکا تبعیت کنند.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/U4Zig

پلاتس yon.ir/B0wbC

انتهای پیام/ نفت و انرژی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.