۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۹۶۸ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ دسته: مسکن
۰

جمال نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و شهردار سابق یزد با بيان اينكه اجرای صحیح مالیات بر عایدی سرمایه در کنار مالیات عام بر املاک، تاثیر مثبت بر بازار مسکن دارد، گفت: اگر لایحه دولت در خصوص ماليات بر عايدی سرمايه به درستی اجرا شود، نتایج مطلوبی بدست خواهد آمد.

به گزارش محمد نجفی خبرنگار استان یزد مسیر اقتصاد یکی از مؤثرترین ابزارهایی که دولت می‌تواند با کمک آن مانع سوداگری و دلالی در بازار مسکن شود، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. این مالیات به صورت درصدی از افزایش ارزش معاملاتی زمین یا مسكن در هنگام نقل و انتقال از فروشنده دریافت می‌شود.

تاثیر مثبت بر بازار مسکن با وضع مالیات بر عایدی سرمایه

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در صورت اجرای صحیح  مالیات بر عایدی سرمایه در کنار مالیات عام بر املاک می توان به تاثیر مثبت بر بازار مسکن اميد داشت.

شهردار سابق یزد تاكيد كرد: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی موفق بوده است که سيستم مالیات محلی بر املاک را قبلا به اجرا گذاشته اند. حداقل چند دهه بعد از مالیات محلی بر املاک بود که، مالیات بر عایدی سرمایه طرح و اجرا شده است.

جمالی نژاد گفت: در صورتی که این دو نوع مالیات باهم اجرا شود می توان انتظار داشت که نگاه سرمایه ای به مسکن کاهش یابد.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور اظهار داشت: وضع ماليات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن منجر به افزایش هزینه نگهداری مسكن می شود.

وی با اشاره به اینکه با وضع این مالیات، خريد و نگهداری خانه های بدون استفاده ديگر توجيه اقتصادی نخواهد داشت، گفت: در این شرایط شاهد افزایش عرضه مسكن در بازار خواهيم بود.

مالیات بر عایدی سرمایه قیمت مسکن را کنترل می‌کند

شهردار سابق یزد با بیان اینکه پیامد منطقی این چرخه، کاهش نسبی قیمت در بازار است، اظهار داشت: این امر منجر به حرفه ای شدن بازار در دوره های بعدی می شود. به این معنی که با کاهش حاشیه سود در بازار، حرفه ای های فعال در بازار می توانند حاشیه سود منطقی بدست آورند. بنابراین این موضوع در تعادل بازار بسیار موثر است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی كشور ابزار و مکانیزم مالیات ستانی از بخش مسکن را ندارد، افزود: چنين ابزاری در شهرداری ها وجود دارد و بایستی سازمان امور مالیاتی با کمک شهرداری ها این مکانیزم را ایجاد کند.

وی ادامه داد: این اقدام از دو منظر برای کشور مهم است؛ اول کاهش هزینه های وصول و اجرا و دوم اجرای صحیح و کم خطا.

جمالی در پایان تاکید کرد: اگر لایحه دولت در خصوص ماليات بر عايدی سرمايه به درستی اجرا شود، نتایج مطلوبی بدست خواهد آمد.

انتهای پيام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.