۲۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۷۰ ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ دسته: انرژی
۰

هدایت الله خادمی نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اینکه فرمول ۱۰ ساله ارائه شده توسط وزارت نفت برای تعیین قیمت خوراک فرمول خوبی است، گفت: با این قیمت پتروشیمی ها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد می توانند سود داشته باشند و در صورتی که بیش از این تخفیفی در قیمت خوراک داده شود، رانت است.

هدایت الله خادمی نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد  به ماده ۵۳ لایحه برنامه ششم توسعه در خصوص قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها انتقاد کرد.

نماینده مجلس درباره قیمت خوراک در سال های گذشته گفت: تا قبل از سال ۹۳، قیمت خوراک پتروشیمی ۳ سنت در هر متر مکعب بود در حالی که در همان زمان، نرخ صادرات به ترکیه ۴۰ سنت بود. لذا پتروشیمی ها سود بالاتر از ۱۰۰ درصدی داشتند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال ۹۳ که در بهمن ۹۲ تصویب شد، نرخ خوراک گاز، ۱۳ سنت به ازای هر متر مکعب شد البته تا پایان همان سال. در آذر ماه ۹۳، در الحاق برخی مواد به قانون تنظیم مقررات مالی دولت، قرار شد که وزارت نفت یک فرمول بلند مدتی بدهد، چون نرخ قبلی سالانه تنظیم می شد و سرمایه گذاران نمی توانستند برای بلند مدت برنامه ریزی داشته باشند و افق قیمت را نمی دانستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره فرمول ارائه شده وزارت نفت گفت: بنابراین وزارت نفت فرمولی بلند مدت ارائه کرد که بستگی به قیمت جهانی داشت. در این فرمول قیمت خوراک بر اساس میانگین متوسط نرخ عرضه گاز برای مصارف داخلی و صادرات و متوسط قیمت گاز در ۴ هاب جهانی که شامل آمریکا، کانادا، هلند و انگلیس بود محاسبه می شد.

وی افزود: بر اساس این فرمول، قیمت خوراک در سال ۹۵ حدود ۹ سنت محاسبه گردیده است چرا که نرخ جهانی مقداری کاهش پیدا کرده است. این قیمت، نرخ بسیار خوبی برای پتروشیمی های گازی است. با این حساب، سود پتروشیمی های گازی حداقل ۵۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد نیز بر اساس آمار گزارش شده است.

خادمی تخفیف بیش از این مقدار را رانت دانست و افزود: هیچ دلیلی ندارد که منابع کشور را به این شکل ارزان بفروشیم. وزارت نفت نیز اعلام کرده است که ضررهای کلانی در صورت تصویب این ماده می کند که بیش از ۱۰ میلیارد دلار در طول برنامه ۵ ساله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من مخالف با این شیوه جدید قیمت گذاری هستم و معتقدم که بایستی برگردیم به همان فرمولی که توسط وزارت نفت محاسبه شده و برای مدت ۱۰ سال است. تلاش ما بر این است که این ماده را حذف کنیم و مبنای محاسبه قیمت خوراک بر اساس همان فرمول ۱۰ ساله وزارت نفت باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.