۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۲۲۵ ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با حضور کارشناسان اقتصادی بر استفاده سیاسی آمریکا از سیستم سوئیفت علیه کشورها و نظارت و کنترل بر این سیستم تأکید شد. در این برنامه کارشناسان ضمن اشاره به موفقیت روسیه، چین و سایر کشورها در راه‌اندازی سیستم‌های جایگزین سوئیفت، الگو برداری ایران از این اقدامات به منظور بی اثر نمودن تحریم‌های مالی و پولی آمریکا را ضروری دانستند.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه رادیویی اقتصاد روز پنج شنبه ۳۰ خرداد در برنامه رهیافت به بررسی «اقدامات روسیه و چین در زمینه راه اندازی سیستم پرداخت موازی سوئیفت» پرداخت. در این برنامه قدیر قیافه نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران و نایب رئیس گروه دوستی ایران و روسیه، مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین و حسین عطااللهی کارشناس اقتصاد حضور داشتند.

موفقیت اقدامات روسیه و چین در راه اندازی جایگزین سوئیفت

در ابتدای برنامه عطااللهی با ارائه تاریخچه ای از دلیل شکل گیری سیستم سوئیفت گفت: این سیستم توسط بانک های بزرگ اروپایی و آمریکایی راه اندازی شد و به تدریج تبدیل به سیستم پرداخت بین المللی شد، اما اکنون آمریکا از این سیستم به عنوان ابزار سلطه و تحریم علیه کشورها استفاده می کند که ایران و روسیه جز کشورهای آسیب دیده از این ناحیه هستند.

عطااللهی گفت: استفاده سیاسی آمریکا از سوئیفت علیه چین و روسیه سبب شده است که این کشورها به دنبال ایجاد سیستم های موازی سوئیفت حرکت کنند و در همین راستا چین از سال ۲۰۱۵ سیستم CIPS و روسیه از سال ۲۰۱۴ سیستم SPFS را طراحی و راه اندازی کرده است. در ابتدای راه اندازی این سیستم ها تصور عمومی بر این بود که این سیستم های راه اندازی شده موفق نخواهند شد. اما با گذشت زمان این سیستم ها به خوبی توانسته اند کشورها و بانک های مختلفی را جذب نمایند و در مبادلات خود از ارزهای ملی و بدون اتکاء به سوئیفت، پرداخت ها را انجام دهند.

سوئیفت توسط آمریکا نظارت می شود

در ادامه برنامه آقای قیافه با تأیید بر اینکه روسیه و چین پس از جنگ های تعرفه ای و تهدیدات تحریمی آمریکا به سمت ایجاد سیستم های جایگزین رفته اند، گفت: سیستم سوئیفت یکی از زیرساخت های پیام رسانی مالی بین المللی است که کاملاً تحت نظارت و رصد آمریکا است و ضروریست که ایران هم به سمت سیستم های جایگزین حرکت کند.

قیافه با بیان اینکه ایران بیشترین زیان را از حوزه تحریم های آمریکا و سیستم سوئیفت دیده است و در حال حاضر با مشکلات فراوانی در این رابطه مواجه است، گفت: حتی کشورهای اروپایی نیز اخیراً به وضوح اعلام کرده اند که باید یک سیستم بین المللی جدید جایگزین و فارغ از سوئیفت طراحی شود و اعتقاد عمومی بر این است که اگر این اقدامات با جدیت پیگیری نشود رشد اقتصادی کشورها با مشکل مواجه خواهد شد.

سهم دلار از مبادلات بین المللی به ۴۰ درصد کاهش یافته است

در ادامه حریری گفت: در طول تاریخ ارزها توانسته اند به جهانروایی برسند و اکنون نیز نوبت دلار آمریکا است و بعید نیست که در آینده این فرصت نصیب یوآن چین شود. اما این بدین معنی نیست که هر اقدامی که توسط چین و روسیه انجام می شود، الگویی برای ایران باشد و ایران باید متناسب با شرایط کنونی خود، الگوی مقابله با تحریم مختص خود را داشته باشد.

عطاللهی در پاسخ به گفته حریری در رابطه با سلطه دلار گفت: در حال حاضر دلار دیگر آن جایگاه سابق را ندارد و در سال های اخیر سهم دلار از پرداخت های بین المللی از اعداد حول ۶۰ الی ۷۰ درصد به عدد ۴۰ درصد کاهش یافته است و این نشان دهنده این است که جهان در حال طی کردن مسیر دلار زدایی است.

سیستم جایگزین سوئیفت روسیه و چین الگوی ایران در مقابله با تحریم‌ها

وی ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه اروپا سیستم  SEPA را برای مبادلات یورویی و خارج از سوئیفت راه اندازی کرده است و حجم بزرگی از مبادلات خود را با این سیستم بومی و بین کشوری انجام می دهد.

عطااللهی در پایان در پاسخ به سؤالی در رابطه با «راهکارهایی که ایران برای مقابله با تحریم ها پیش روی خود دارد» گفت: ایران سازوکار هایی از قبیل پیمان پولی را به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم ها دارد و در قالب این سازوکار می توان زیرساخت های بانکی، کانال های ارزی و سیستم های پرداخت موازی سوئیفت را با کشورهای طرف تجاری خود راه اندازی کرده و آثار تحریم های مالی و بانکی را به حداقل برساند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.