۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۶۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشور چین با استفاده از پیمان های پولی، گزینه های تجارت برای تجّار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را متنوع ساخته است. یکی از این پیمان ها که با نیجریه منعقد شده، در کنار تسهیل و توسعه تجارت، کمک فراوانی به کاهش هزینه های تجارت دوجانبه و کاهش زیان های ناشی از نوسان نرخ ارز نموده است. اهمیت این پیمان پولی به اندازه ای است که آمریکا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و توسعه آنها را خطری برای سلطه دلار قلمداد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۱۹۹۹، یوآن چین به شکل چشمگیری در پرداخت های جهانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ چراکه دولت چین اجازه می دهد تا واردکنندگان و صادرکنندگان چینی، معاملات خود را با یوآن انجام دهند. همچنین شرکت های چینی این اجازه را دارند که با ارز ملی چین سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام دهند.

پیمان پولی چین و نیجریه نمونه موفق همکاری های ارزی غیردلاری

به همین ترتیب شرکت های چند ملیتی نیز در سراسر جهان که قبلاً فقط با یک گزینه و آن هم دلار آمریکا برای انجام پرداخت های خود به چین مواجه بودند، اکنون می توانند از یوآن به صورت مستقیم و با سهولت بالایی در معاملات استفاده کنند.

برای درک بهتر از نگرش و چشم انداز شرکت ها و کشورها برای استفاده از یوآن در معاملات فرامرزی، می توان به عنوان نمونه ای عملیاتی به پیمان پولی دوجانبه که اخیراً میان چین و نیجریه منعقد شده است، اشاره کرد. بانک های مرکزی دو کشور در آپریل ۲۰۱۸ یک توافقنامه پیمان پولی میان خود امضا نموده اند.

هدف دو کشور از این همکاری ارزی دوجانبه، تسهیل و کاهش هزینه های تجارت دوجانبه میان خود است. این قرارداد پولی به ارزهای ملی دو کشور یعنی یوآن و نایرا منعقد شده است و ارزشی برابر ۱۵ میلیارد یوآن یا ۷۲۰ میلیارد نایرا دارد.

پیمان پولی به مدیریت نوسانات ارزی کمک می کند

طبق این توافق، تجار و شرکت های دو کشور قادر خواهند بود کالاها و خدمات میان خود را با ارزهای ملی خود و بدون نیاز به استفاده از ارز ثالث دیگری از قبیل دلار آمریکا انجام دهند. این امر موجب کاهش تقاضا برای دلار در بازارهای این کشورها خواهد شد.

برای تجار و سرمایه گذاران چینی و نیجریه ای، پیمان پولی نقدینگی لازم برای انجام پرداخت ها به یوآن و نایرا را فراهم می کند. بدین ترتیب شرکت های نیجریه ای و چینی برای تجارت میان خود، نیازی به دیگر ارزهای خارجی از قبیل دلار، یورو و پوند نخواهند داشت که این امر مزایای متعددی برای دو کشور دارد.

این توافقنامه ارزی دوجانبه به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک، سرمایه گذاران و تجار دو کشور را از قرارگیری در معرض نوسانات ناشی از نرخ ارز مصون می کند. چراکه نرخ میان آن ها از زمان شروع معامله معین شده است و زیان های ناشی از تبدیل یوآن به دلار و بعد تبدیل آن به نایرا و بالعکس در این فرآیند از بین می رود. همچنین معاملات دوجانبه تا سطح زیادی تسهیل شده و حجم تجارت بین طرفین افزایش می یابد.

اتصال بانک های نیجریه و چین جهت همکاری ارزی دوجانبه

از طرفی بانک مرکزی نیجریه به منظور تسهیل و افزایش استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی، به سیستم پرداخت CIPS دسترسی پیدا کرده است. این سیستم پرداخت که توسط بانک مرکزی چین راه اندازی شده با استقبال فراوان بانک ها مواجه شده است.

بانک های کشورها از طریق این سیستم به نظام پرداخت یوآنی چین دسترسی پیدا کرده اند. از میان کشورهای آفریقایی نیز در کنار اینکه با بانک مرکزی چین پیمان پولی منعقد نموده اند، بانک های متعددی به این سیستم وصل شده اند که بانک های نیجریه نیز در میان آنها قرار دارند.

نگرانی آمریکا از گسترش پیمان های پولی دوجانبه

بدین ترتیب دو کشور در قالب این سیستم پرداخت، بانک ها و مؤسسات مالی خود را با یکدیگر مرتبط نموده اند و لذا صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور می توانند با ارز ملی خود با یکدیگر تجارت کنند. در قالب این شیوه تجارت، امکان استفاده از روش گشایش اعتبار اسنادی نیز وجود دارد تا تجارت با هزینه کمتر و اطمینان بالا انجام شود.

اهمیت این پیمان های پولی به اندازه ای است که حتی یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا، با اشاره به پیمان پولی چین و نیجریه گفته است که آمریکا از روند فزاینده انعقاد پیمان های پولی میان چین و کشورهای آفریقایی نگران است؛ چراکه این پیمان ها نقش نظارتی بانک های واسطه ای آمریکایی در مبادلات را کمتر می کند و گسترش آن ها به نوعی به تضعیف دلار، به عنوان مهم ترین ابزار قدرت آمریکا منجر می شود.

منبع: پریمیوم وِلث yon.ir/JImMf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.