به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل بیان شد که مرکز ملی پایش محیط کسب و کار، ۶ زیر سامانه در هم تنیده و یکپارچه را در سال ۹۶ با هدف ارتقاء سطح شفافیت و کنترل نظام مجوزدهی کشور راه اندازی نموده است. مجموعه این ۶ سامانه، یک سامانه یکپارچه را ایجاد می کند.
این ۶ سامانه عبارتند از:
- سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور (سام)؛
- سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (دادور)؛
- میز مشاوره کسب و کار (یاور)؛
- پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها (نما)؛
- پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوزها؛
- تالار شیشه ای سرمایه گذاری.
در ادامه وظایف هر یک از این ۶ سامانه بیان می شود.
سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور (سام)
سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور (سام) با هدف اولیه نظارت هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر زمان بندی و وضعیت فرآیند صدور این مجوزها طراحی و پیاده سازی شده است.
این سامانه از یک سو خدمات اطلاع رسانی وضعیت صدور مجوزهای کسبوکار را به عموم مردم و کسب و کارهای متقاضی دریافت مجوز از طریق وب سایت، پیامک و اپلیکیشن اندرویدی ارائه میکند و از سوی دیگر، از طریق ثبت اطلاعات وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسبوکار به صورت ارتباط خودکار با سیستمهای درون سازمانی یا ثبت مجزا در سامانه توسط دستگاه های اجرایی، امکان رصد و پایش نظام مجوزدهی کشور را فراهم میآورد.
سامانه دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار (دادور)
سامانه دادور امکان شکایت و پی گیری فرآیندهای صدور مجوز را به عموم مردم و کسب و کارهای متقاضی دریافت مجوزهای کسب و کار از طریق سامانه تحت وب و نرم افزار ویژه گوشی های هوشمند (اندروید) ارائه می کند؛ همچنین از طریق داشبورد آن برای مدیران ارشد و نهادهای نظارتی در حوزه حاکمیت، امکان دریافت شکایت و بازخوردهای مردمی در مورد وضعیت فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار به منظور رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات مردم در این زمینه را فراهم می آورد.
نکته حائز اهمیت این موضوع تبادل اطلاعات بین سامانه سام و سامانه دادور است تا بدین ترتیب امکان پیگیری درخواستها و شکایات متقاضیان دریافت مجوزهای کسبوکار نیز بهصورت یکپارچه و متمرکز فراهم شود.
میز مشاوره کسب و کار (یاور)
میز مشاوره کسب و کار با ارائه مشاوره و پاسخگویی صریح، شفاف و رایگان به ذینفعان توسط مشاورین متخصص، متعهد و با تجربه در حوزه های مالیاتی، گمرک، بازار بورس و سرمایه، سرمایه گذاری داخلی و خارجی بانک و بیمه و سایر حوزه های مرتبط با کسب و کار به کمک ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب سامانه ای برخط و یکپارچه، پیاده سازی شده است تا زمینه های بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور برای فعالان اقتصادی را فراهم نماید.
پایگاه اطلاعات و استعلامات مجوزها (نما)
سامانه نما نشان می دهد که اولاً برای دریافت هر مجوزی چه ضوابط و شرایطی وجود دارد. چند روزه، با چه هزینه ای و چه مدارکی صادر می شود. مدت زمان اعتبار آن و استعلامات مرتبط با آن چگونه است و ثانیاً از نگاه برنامه ریزی به مدیران ارشد نظام اعلام می کند که ارتباط و وابستگی دستگاه های اجرایی به یکدیگر برای صدور مجوزهای کسب و کار چگونه است. همچنین مجوزهای پیش نیاز و پس نیاز و رابطه فرایندی صدور آن ها را نیز مشخص می نماید.
پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوز
تعیین جامعه هدف و طراحی ابزارهای لازم به منظور پایش عملکرد پیشخوان خدمات دولت و مجوزهای کشور از طریق دریافت بازخورد از جامعه نخبگان، مردم، فعالان اقتصادی و مراجع صدور مجوز از اهداف پروژه پایش و ارزیابی عملکرد مراجع صدور مجوز است. در ذیل به تعریف دقیق تر هر یک از گروه های مخاطب پرداخته شده است:
- نخبگان: افراد صاحب نظری که با محیط کسب و کار، نظام مجوزدهی، تعاملات بین دستگاهی و … ارتباط دارند و دارای صلاحیت ارائه نظر در زمینه های فوق هستند.
- مردم و فعالان اقتصادی: این مخاطبان ذی نفعان اصلی بهبود محیط کسب و کار به شمار میآیند و شامل متقاضیان اخذ و دارندگان مجوزهای کسب وکاری میباشندکه قصد راهاندازی کسب و کار را داشته و یا در دست فعالیت و یا بهبود و توسعه آن هستند.
- متولیان صدور مجوز در مراجع صدور مجوز: این دسته از مخاطبان شامل متولیان صدور مجوز اعم از مدیران و کارشناسان مراجع صدور مجوزهای کسب و کار و پاسخ دهنده به استعلامات این مجوزها هستند.
تالار شیشه ای سرمایه گذاری
تالار شیشه ای سرمایه گذاری ابزاری است که با هدف بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت سرمایهگذاری در کشور به صورت بومی طراحی و به عنوان جزء مستقلی از پیشخوان مجوزها و خدمات کشور، به منظور مدیریت و راهبری تسهیل صدور مجوزها و ارایه خدمات دستگاههای اجرایی کشور (تکالیف دبیرخانه هیات مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مستقر در معاونت مذکور) پیادهسازی شده است.
ماحصل تجمیع، اصلاح و حذف مجوزها در هیئت مقررات زدایی، در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کشور منعکس شده است تا فعالان اقتصادی بتوانند با جستجوی مجوز مورد نياز خود، از مدارك، مجوزها و استعلامات، مراحل و زمان مورد نياز برای صدور مجوز درخصوص هر كسب وكار اطلاع يابند.[۱]
آیا با راهاندازی ۶ سامانه محیط کسب و کار بهبود یافته است؟
با وجود راه اندازی این سامانه ها، کماکان فعالان اقتصادی از شرایط فعلی محیط کسب و کار احساس رضایت ندارند و بر اساس آخرین گزارش منتشره توسط اتاق بازرگانی، همچنان اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی، یکی از مهمترین موانع محیط کسب و کار به شمار می رود. لذا بایستی دید با راه اندازی سامانه های مذکور، چه تغییری در محیط کسب و کار رخ خواهد داد.
پینوشت:
[۱] برگرفته از پیشرفت پروژه «پیشخوان خدمات دولت و مجوزهای کشور» مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال