۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۹۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

در صورتی که نرخ برق برای مشترکین پرمصرف، بر اساس قیمت برق خورشیدی تعیین شود، وزارت نیرو قادر خواهد بود برق این گروه پرمصرف را در زمان اوج مصرف، به کمک انرژی خورشیدی تامین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جمع خبرنگاران میزان یارانه پنهان پرداختی دولت را ۹۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.[۱]

مطابق ارقام اعلام شده، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از یارانه پنهان، به حوزه انرژی مربوط می‌شود[۲] و این درحالی است که در این شکل از اعطای یارانه که به مصرف در بخش‌های مختلف داده می‌شود، عدالت اجتماعی رعایت نمی‌گردد.

این نوع هزینه کردن دولت از بودجه عمومی و بیت‌المال، بیشتر از آن که به نفع طبقات محروم جامعه باشد، به سود طبقات پردرآمد خواهد بود. در حال حاضر ثروتمندان، ۱۱ برابر فقرا یارانه پنهان دریافت می‌کنند.[۳]

خواسته جمعی از فعالان اقتصادی از دولت، حذف یارانه پنهان انرژی

جمعی از اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی در بیانیه‌ای با توجه به هزینه زیادی که یارانه پنهان بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، خواستار توقف تدریجی پرداخت آن در دولت دوازدهم شدند. در این بیانیه آمده است که در چهل سال گذشته، سیاست‌های حمایتی دولت از طریق عرضه کالا با قیمت یارانه‌ای و تعیین دستوری قیمت بوده است.

در ادامه این بیانیه، نتیجه این نوع نظام یارانه‌ای در سه موضوع برشمرده شده است. موضوع اول گویای این مطلب است که در حوزه یارانه پنهان، بیشترین بهره‌مندی را به جای نیازمندان، ثروتمندان می‌برند. دوم آنکه قیمت‌های یارانه‌ای مزیت‌های نسبی را مخدوش کرده و بهره‌وری در تولید را کاهش می‌دهد. سومین موضوع آنکه قیمت‌های یارانه‌ای به شکل‌گیری نوعی بازار سیاه و تشویق برای رانت‌خواری و قاچاق تبدیل می‌شود.

در این بیانیه راهکارهایی به دولت پیشنهاد شده است که در میان آن‌ها، کاهش مستمر و حذف تدریجی یارانه پنهان حامل‌های انرژی تا رسیدن قیمت به هزینه فرصت صادرات، به چشم می‌خورد.[۴]

راهکاری که در گام اول می‌تواند از مصرف‌کنندگان با مصرف بیش از حد الگو شروع شود، تا به اقشار کم‌درآمد جامعه فشار اقتصادی وارد نشود.

ماه‌ها است که کارشناسان حوزه برق و انرژی به دنبال اجرایی شدن طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین خانگی پرمصرف هستند. تنها حدود ۲۰ درصد از مشترکین برق خانگی، در این گروه پرمصرف قرار می‌گیرند.

افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی به قیمت برق خورشیدی

دولت با پرداخت یارانه بر روی حامل‌های انرژی از جمله برق، نه تنها هزینه تمام شده تولید برق را برنمی‌گرداند بلکه از نگاه عدم‌النفعی که بابت صادر نکردن انرژی به وجود می‌آید، میزان بیشتری نیز متضرر می‌شود.

از آنجایی که این آزادسازی قیمت باید تدریجی و متناسب با شرایط اقتصادی جامعه باشد، پیشنهاد می شود تعرفه برق مشترکین پرمصرف، مطابق با قیمت برق خورشیدی تعیین شود. بدین ترتیب وزارت نیرو قادر خواهد بود برق این گروه پرمصرف را در زمان اوج مصرف به کمک انرژی خورشیدی تامین کند.

پینوشت:

[۱] ایسنا، کد خبر: ۹۷۱۲۱۷۰۹۰۱۱

[۲] ایسنا، کد خبر:۹۷۱۰۳۰۱۵۸۸۰

[۳] تابناک، کد خبر: ۸۶۱۳۴۴

[۴] روزنامه اقتصادی-مدیریتی فرصت امروز، شماره ۱۲۷۶، ص۲

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.