به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از خبرگزاری آنا، تحریمهای جدید صنعت خودرو که تحریم قطعات و مواد اولیه است، از نیمه مردادماه امسال آغازشده است. صنعت خودرو در سال ۹۱ و ۹۲ نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بود.
تفاوت تحریمهای فعلی با تحریمهای سال ۹۱ در این است که قطعه سازان چینی نیز در حال حاضر، توانایی تأمین قطعات خودروسازان را ندارند. در شرایط فعلی، راهبرد کشور بایستی بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو باشد و لازم است در این راستا قطعات داخلی جایگزین قطعات بیکیفیت چینی شود
صنعت خودروی کشور شش ماه است که با تحریمها دستوپنجه نرم میکند. تحریمهای صنعت خودرو که تحریم قطعات و مواد اولیه است، از نیمه مردادماه اجرایی شده است. این تحریمها باهدف کاهش تیراژ تولید خودروسازان و بهتبع آن کاهش اشتغال در صنعت خودرو وضعشده است.
طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران در نیمه نخست سال جاری، تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش پیداکرده و میزان تولید شرکتهای بزرگ خودروسازی در این مدت با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.
قطعات داخلی جایگزین قطعات بیکیفیت چینی شود
صنعت خودرو در سال ۹۱ و ۹۲، شرایطی مشابه را تجربه کرده بود. در آن سالها، صنعت خودروی کشور بهشدت از ناحیه تحریمها ضربه خورد؛ بهطوریکه کاهش ۵۰ درصدی شمار خودروسازان در آن سالها اتفاق افتاد.
بااینوجود، در آن سالها مسئولان صنعت خودرو به دنبال دور زدن تحریمهای صنعت خودرو بودند و درصدد این بودند تا قطعات خارجی که از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه وارد میشود با قطعات خارجی کشورهای آسیای شرقی نظیر چین جایگزین شوند.
اما در تحریمهای جدید صنعت خودرو، چینیها نیز تمایلی به همکاری با ایرانیها ندارند. آنطور که کونلون بانک چین اعلام کرده است، تنها در چارچوب اقلام غیرتحریمی (دارو و مواد غذایی) با ایران همکاری میکند.
بنابراین با توجه به اینکه تأمین قطعات خودرو از چین نیز با مشکل مواجه خواهد شد، تنها راهحل پیش رو که از ابتدا باید در دستور کار قرار میگرفت، استفاده از قطعات داخلی در خط تولید خودروسازان است. کما اینکه مطابق با نظرات کارشناسان، قطعات ایرانی تولیدشده توسط قطعه سازان از درجه کیفی بالاتری نسبت به قطعات چینی برخوردار هستند.
لزوم ایجاد شفافیت در فرآیند محاسبه میزان داخلیسازی خودروها
بنابراین در شرایط فعلی ضروری است افزایش عمق ساخت داخل در صنعت خودرو افزایش یابد تا بدینوسیله، نیاز تولیدکنندگان خودرو و قطعه به واردات کاهش یابد.
اما در ابتدای امر ذکر این نکته ضروری است که میزان داخلی سازی فعلی خودروهای داخلی بایستی دقیق شود و بهصورت شفاف اعلام شود. هماکنون میزان ساخت داخل برای برخی خودروهایی که تولید داخلی بودن آنها بدیهی فرض میشود (مانند پراید و سمند و …) محاسبه نشده و تنها به خود اظهاری سایپا و ایرانخودرو در این زمینه اکتفا میشود. بهطورکلی نیز فرآیند اندازهگیری که توسط شرکتهای کارگزار وزارت صمت انجام میشود، دقیق نیست. عدم تعیین درست عمق ساخت داخل خودروهای کشور، معایب و ضررهای هنگفتی را برای اقتصاد کشور ایجاد میکند.
درواقع شفاف و دقیق نبودن اندازهگیری میزان ساخت داخل خودروها سبب شده تا واردکنندگان قطعات و دلالان بتوانند بهراحتی پلههای تعرفه واردات قطعات خودرو را دور بزنند. این پلکآنها طوری طراحیشده است که هرچه میزان ساخت داخل یک خودرو بیشتر باشد، تعرفههای واردات آن کمتر است؛ که این خود نوعی تشویق برای بالا بردن عدد ساخت داخل خودروها است.
داخلیسازی قطعات راهبرد عبور از تحریم صنعت خودرو
در وهله بعدی بهمنظور بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو بایستی سه اقدام عملیاتی را انجام داد که عبارتاند از:
- راهاندازی سامانه قطعات خودرو
- اصلاح تعرفه واردات قطعات یدکی
- برگزاری نمایشگاههای تقاضامحور در صنعت قطعهسازی
طراحی و راهاندازی سامانه قطعات خودرو یکی از راهکارهای پیش رو برای بیاثر کردن تحریمهای صنعت خودرو است. درواقع پیشزمینه استفاده از توانایی قطعه سازان داخلی، وجود یک بانک اطلاعاتی از این حوزه در کشور است. باید سامانهای راهاندازی شود تا اطلاعات کامل قطعهسازان در آن ثبت شود تا مشخص شود تولیدکنندگان توانایی تولید چه قطعاتی رادارند.
اصلاح تعرفه واردات قطعات یدکی و ارتباط آن با داخلی سازی نیز از دیگر عواملی است که سبب میشود تا داخلیسازی در صنعت خودرو بهبود یابد. در شرایط فعلی قطعات یدکی با تعرفههای بسیار پایینی وارد کشور میشود و این از عواملی است که موجب شده تا حتی برخی قطعه سازان، رو به واردات آورند. لذا اصلاح این تعرفهها بایستی در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد.
برگزاری نمایشگاههای تقاضامحور در صنعت قطعهسازی نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که توانایی شرکتهای دانشبنیان و قطعه سازان داخلی را نمایان میکند.
در حال حاضر بخشی از محصولات موردنیاز قطعه سازان همچنان به خارج وابسته است. این در حالی است که شواهد نشان میدهد توانایی تولید این مواد وجود دارد و مشابه داخلی آن نیز موجود است.
لذا ضروری است با ثبت اطلاعات تولیدکنندگان در سامانه قطعات خودرو و برگزاری نمایشگاه حمایت از داخلی سازی قطعات و مواد اولیه خودرو، این تولیدکنندگان شناسایی شوند.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال