۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۶۹۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به ارزیابی شاخص های اقتصاد کلان کشور و علل و ریشه های آن پرداخت و گفت: در حال حاضر ۶ عامل مانع پیشرفت کشور هستند که مهم ترین آن «نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی» است. با سیاست هایی مثل برجام ما را در انتظار گذاشتند و اکنون نیز می خواهند fatf را تحمیل کنند؛ مسئولین خارجی گفته اند که اگر ایران fatf را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل خواهد شد و به سمت تحریم های فلج کننده خواهیم رفت. وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی فعالی را به ویژه در کشورهایی مثل هند و چین که از ما نفت می خرند، داشته باشد؛ اما حدود ۱ سال در چین سفیر نداشتیم.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در افتتاحیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به شاخص های کلان اقتصاد کشور گفت: ارزش تولیدات کشور در سال ۹۶، ۶۹۴ هزار میلیارد تومان با نفت بود و تولید بدون نفت ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: رشد اقتصادی در سال های ۹۲ تا ۹۶ به طور متوسط ۰.۹ درصد بود که رشد خوبی نیست و ظرفیت های کشور بسیار بیشتر از این مقدار است.

داوودی رشد اقتصاد کشور را نامتوازن دانست و گفت: همواره بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد اقتصادی کشور در بخش بازرگانی و خدمات بوده است که رشد مولدی نیست. 

۷۰ درصد ظرفیت های کشور بلا استفاده مانده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ظرفیت های کشور خالی است و تنها از حدود ۳۰ درصد ظرفیت های کشور استفاده می شود.

داوودی میزان بیکاری به خصوص در جوانان را بالا دانست و گفت: سرمایه گذاری در بسیاری از بخش ها منفی بوده است.

وی با اشاره به افزایش ضریب جینی به ویژه در کلانشهرها گفت: تا سال گذشته تورم خوب بود اما با سیاست های ارزی، تورم نیز افزایش پیدا کرد.

نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی مهم ترین مانع پیشرفت کشور

داوودی علت نامساعد بودن شاخص های اقتصاد کلان کشور را ۶ عامل دانست و گفت: اولین و مهم ترین عامل، نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی و رقیق شدن نگاه ما می توانیم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عامل دوم وضعیت موجود را تحریم ها و جنگ اقتصادی دانست و گفت: ما تحریم ها را داریم اما مشکل این است که جنگ اقتصادی را باور نداریم که نمونه آن در بودجه ۹۸ مشاهده می شود. جنگ اقتصادی مانند بمب شیمیایی است و آثار آن بلندمدت تر، شدیدتر و مخرب تر از جنگ نظامی است.

داوودی با اشاره به ایجاد اتاق جنگ اقتصادی در وزارت خزانه داری آمریکا گفت: آمریکا در سال ۲۰۰۰ دفتر ویژه ای را برای رصد اقتصاد در کل جهان در وزارت دارایی خود راه اندازی کرد و اولین هدف آن ایران بود.

دیپلماسی اقتصادی فعال نیاز امروز ایران است

وی با اشاره به محدود شدن فروش نفت کشور گفت: وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی فعالی را به ویژه در کشورهایی مثل هند و چین که از ما نفت می خرند، داشته باشد. اما حدود ۱ سال در چین سفیر نداشتیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی عامل سوم مشکلات اقتصادی کشور را معضلات بانکی، پولی و ارزی و چهارمین عامل را معضلات تجارت خارجی و قاچاق دانست.

وی افزود: پنجمین عامل مشکلات اقتصادی کشور، مشکل بودجه و پیشرفت کند پروژه های عمرانی و عامل ششم، فساد اقتصادی است.

پذیرش FATF اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد ایران را تکمیل می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این چند سال، خود را معطل کردیم تا خارجی ها بیایند و سرمایه گذاری کنند اما نیامدند و این انتظار برای بخش تولیدی کشور مانند سم بود.

وی ادامه داد: با سیاست هایی مثل برجام ما را در انتظار گذاشتند و اکنون نیز می خواهند fatf را تحمیل کنند. مسئولین خارجی گفته اند که اگر ایران fatf را بپذیرد، بسته تحریم ما کامل خواهد شد و به سمت تحریم های فلج کننده خواهیم رفت.

داوودی سیاست های اقتصاد مقاومتی را نسخه علمی و بومی برگرفته از  الگوی اسلامی و انقلابی است که پنج محور آن درونزایی، برون نگری، مردمی بودن، عدالت محوری و دانش بنیان بودن است.

۸۰ درصد بازار ارز در اختیار دولت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازار ارز گفت: این بازار به عنوان بازار رقابتی که قیمت آن منصفانه، عادلانه و کارا باشد، نیست. چون عرضه و تقاضا کنندگان عمده ای دارد که عبارتند از دولت و شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی که ۸۰ درصد بازار در اختیار آن ها است. قیمت آن نیز قیمتی نیست که در اقتصاد بهینه، کارا و منصفانه باشد.

وی به مضرات افزایش نرخ ارز برای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یک تفکر وجود دارد که می گوید افزایش نرخ ارز  خوب است و باعث افزایش صادرات و کاهش واردات می شود. اما آیا این نسخه برای ایران خوب است؟

داوودی گفت: در اقتصاد ایران اگر نرخ ارز بالا رود صادرات زیاد نمی شود، واردات کم نمی شود، کیفیت تولید کم خواهد شد و توزیع درآمدها به شدت ناعادلانه خواهد شد.

انتهای پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.