۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۶۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یک مسئول بانکی در رابطه با تحریم های بانکی اعمال شده علیه ایران گفت: در صورت وجود اراده سیاسی در بین مسئولین و استفاده از ظرفیت پیمان های پولی دوجانبه به منظور حذف دلار از تجارت با شرکای تجاری، تحریم ها به راحتی بی اثر خواهد شد. با اینحال، پیمان پولی دوجانبه بین ایران و ترکیه که از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و در ابتدا موفقیت هایی را ایجاد کرد، اکنون به دلیل عدم پیگیری بانک مرکزی متوقف شده است.

یک مسئول بانکی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث تحریم های مالی و بانکی آمریکا علیه ایران گفت: در حال حاضر باتوجه به اینکه نظام مالی و بانکی بین المللی برای انجام معاملات خود وابسته به دلار آمریکا است، کشورها برای معامله با ایران در این بستر دچار مشکل و محدودیت هستند.

اراده سیاسی مقامات ایرانی شرط بی اثر کردن تحریم های بانکی

این مقام بانکی گفت: در صورتی که در سطح سیاسی اراده و تلاش وجود داشته باشد، می توان با ظرفیت های موجود جدید که فارغ از وابستگی به نظام دلاری و سیستم بانکی بین المللی تحت سلطه آمریکاست، روابط بانکی ایران با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای طرف تجاری را از تحریم ها رهانید و تجارت خارجی کشور را تسهیل کرد.

وی با بیان اینکه تحریم ها هیچگاه نمی تواند تبادلات مالی ایران با طرفین تجاری اش را به صفر برساند، گفت: در حال حاضر روابط تجاری ایران فقط به کانال های بانکی وابسته نیست بلکه روابط همسایگی، قرابت فرهنگی و روابط استراتژیک میان کشورها بسیار مهم است که مانع از واگرایی روابط اقتصادی ایران با خیلی از کشورها می شود.

توقف پیمان پولی با ترکیه به دلیل عدم پیگیری بانک مرکزی

این مسئول بانکی گفت: در همین راستا می توان با استفاده از ظرفیت هایی از قبیل پیمان های پولی دوجانبه مشکل تجارت ایران با برخی کشورها را تا حد زیادی برطرف نموده و آثار تحریم های آمریکا را به حداقل رساند.

این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان نمونه بعد از سال ۱۳۹۵ ایران با ترکیه در دو برهه اقدام به انعقاد پیمان پولی نمود و روابط بانکی دو کشور با استفاده از سازوکار ارزهای ملی شکل گرفت و تا مدتی نیز ادامه داشت؛ اما متأسفانه به دلایلی از قبیل عدم پیگیری بانک مرکزی و ایجاد مشوق های لازم، این سازوکار متوقف شده و معطل مانده است.

وی افزود: در این سازوکار، تجارت دو کشور به طور مستقیم با ارزهای ملی و بدون وابستگی به ارزهای اصلی جهانی از قبیل دلار، انجام می شود. در این سازوکار بانک های عاملی در هر کشور جهت گشایش اعتبار اسنادی و تسهیل تجارت تعیین می شود تا تجار فعالیت های مالی و تجاری خود را از طریق آن ها و بدون نیاز به استفاده از ارزهای جهان روا و بانک های واسط ثالث انجام دهند.

بعضی بانک‌ها هنوز در سوئیفت هستند

این مقام آگاه در رابطه با بحث تحریم های سوئیفتی ایران نیز گفت: بانک هایی که بعد از تحریم های ۱۳ آبان سال جاری تحت تحریم های ثانویه قرار نگرفته اند، دسترسیشان به سیستم سوئیفت وصل است، اما سایر بانک هایی که تحریم ثانویه شده اند هیچ گونه دسترسی به این سیستم ندارند.

وی افزود: البته سوئیفت اخیراً یک افزونه جدید به نام غربالگری تحریم ها به سامانه خود اضافه کرده است و از طریق این افزونه معاملات متعلق به افراد و نهادهای تحریمی را شناسایی کرده و به جهت عدم انجام عملیات مالی با آن ها، هشدار های لازم را می دهد.

سوئیفت عامل ایجاد خودتحریمی و دو دستگی در تبادلات مالی بین المللی ایران

این مسئول بانکی گفت: این بدین معنی است که در استفاده از سوئیفت نیز یکسری محدودیت های وجود دارد و در داخل کشور افراد و نهادها جهت استفاده از سوئیفت به دو دسته مجاز و ممنوع تقسیم بندی می شوند.

وی در پایان گفت: با توجه به درهم تنیدگی جغرافیایی ایران با کشورهای مختلف، این امکان وجود دارد که با اتخاذ تدابیر مالی و بانکی، تحریم های آمریکا را بی اثر کرد که برای این کار نیاز است ظرفیت راهکارهایی از قبیل پیمان های پولی و سایر سازوکارهای معاملات بین المللی مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/ تجارت ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.