۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۴۲۲ ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانک HSBC به عنوان یکی از بزرگترین بانک های جهان، اعلام کرده است که استفاده از فناوری بلاک چین جهت انجام پرداخت های بین‌المللی موفقیت آمیز بوده است. این بانک در سال ۲۰۱۸ توانسته ۲۵۰ میلیارد دلار از پرداخت‌های بین‌المللی خود را از طریق این فناوری و بدون وابستگی به سوئیفت انجام دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام روزنامه فایننشیال تایمز، بانک HSBC که یکی از بزرگترین مؤسسات بانکی جهان به لحاظ دارایی است، ۲۵۰ میلیارد دلار از پرداخت هایش در سال ۲۰۱۸ را با استفاده از فناوری بلاک چین انجام داده است.

استفاده این بانک از فناوری بلاک چین در انجام تبادلات خارجی نشان می دهد که علاوه بر بانک های کوچکتر بین المللی، بزرگترین بانک های جهان نیز به سمت استفاده از این فناوری حرکت کرده اند.

انجام ۳ میلیون تراکنش بلاک چینی داشته است

بر اساس اخبار منتشر شده در طول سال گذشته بانک HSBC بیش از ۳ میلیون تراکنش مالی مبتنی بر بلاک چین جهت مبادلات ارزی بین المللی داشته است.

بانک HSBC اعلام کرده است که ۱۵۰ هزار عدد از پرداخت هایش را از طریق پلتفرم FX Everywhere انجام داده است. این پلتفرم در فوریه ۲۰۱۸ راه اندازی شده و بانک مذکور اولین تراکنش خود را در ماه می همان سال انجام داده است.

در آن زمان گروه خدمات مالی HSBC از فناوری بلاک چین جهت صدور یک اعتبار اسنادی(LC) برای شرکت کشاورزی کارگیل استفاده کرده است. این اعتبار اسنادی، صادرات محصول از آرژانتین به مالزی را پوشش داده است. همچنین این اعتبار اسنادی توسط یک تأمین مالی کننده هلندی صادر شده است.

حذف تشریفات اضافی پرداخت ها توسط بلاک چین

پلتفرم FX Everywhere به بانک HSBC کمک می کند تا پرداخت ها در ترازنامه داخلی بانک هماهنگ تر شوند که این اتفاق در سال گذشته برای بانک محقق شده است. این بانک نشان داده است که پرداخت ها با پلتفرم مذکور راحت تر انجام می شود و در آن نیازی به تشریفات اضافی و ثالثی جهت انجام پرداخت ها نیست.

بانک HSBC در سال های اخیر تحقیقات متعددی را در حوزه فناوری های مرتبط با بلاک چین انجام داده است. در ماه اکتبر این بانک با بانک های استاندارد چارترد، پی ان بی پاریباس و دیگر بانک ها، برای راه اندازی یک پلتفرم تأمین مالی تجارت همکاری کرده است تا کارآیی تأمین مالی تجارت را افزایش دهد.

در صورت رسیدن به هدف مذکور، پلتفرم راه اندازی شده زمان لازم برای تأیید درخواست وام تجاری را از ۳۶ به ۴ ساعت کاهش می دهد.

انجام ۲۵۰ میلیارد دلار مبادله بانکی بدون سوئیفت توسط بانک HSBC

ریچارد بایبِی، مدیر عامل بانک HSBC اعلام کرده است که این بانک در حال حاضر هزاران تراکنش مبادلات ارزی خارجی را میزبانی می کند و این عملیات انتقال وجه بین المللی در ادغام با فناوری بلاک چین، به طور منظم انجام می شود.

مدیر عامل بانک HSBC گفته است که پس از اجرای موفقیت آمیز فناوری بلاک چین در داخل بانک، ما اکنون در حال بررسی چگونگی استفاده از این فناوری در راستای ارائه خدمت به مشتریان چند ملیتی هستیم که مراکز خزانه داری چندگانه و زنجیره های عرضه فرامرزی دارند.

وی افزوده است ما به دنبال جذب و کمک به این دسته از مشتریان هستیم تا بتوانند جریان های ارزی خارجی خود را بهتر مدیریت کنند.

این بانک میزان کل نقل و انتقال مالی خود برای سال گذشته را اعلام نکرده، اما مدیر عامل آن مبلغ منتقل شده از طریق فرآیندهای بلاک چینی را ۲۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده و گفته است این میزان در طول یک سال «شاهکار» است و مزایای استفاده از بلاک چین در بخش بانکی کنونی که به صورت قدیمی کار می کند را نشان می دهد.

منبع: سی سی ان yon.ir/BNGrt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.