۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۶۱۶ ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عباسی کارشناس اداره عراق در وزارت امور خارجه گفت: توسعه صادرات به عراق و گسترش همکاری‌های دوجانبه، متوقف بر تصمیم‌گیری مقامات عالی دو کشور نیست؛ بلکه این مهم در گرو اراده، جدیت و هماهنگی مدیران میانی در دستگاه‌های مختلف و همچنین شناخت پیچیدگی‌ها و ظرافت های ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عراق است.

به گزارش مسیر اقتصاد عارف عباسی کارشناس اقتصادی اداره عراق در وزارت امور خارجه در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق ضمن اشاره به فرصت های پیش روی ایران در بازار عراق، برخی از الزامات توسعه صادرات به عراق را مطرح کرد.

عراق هم بازار بزرگی و هم پول زیادی دارد

عباسی گفت: ممکن است ما در برخی از مسائل مانند امنیت بهتر از عراق باشیم اما باید توجه داشت که در حوزه تجارت به عراق نیاز داریم. در همین زمینه خوب است بدانیم که:

  • سالانه یک میلیون نفر به جمعیت عراق افزوده می‌شود. یعنی بازار این کشور بزرگتر می‌شود.
  • تحریم نفت ایران به مثابه گشایشی در فروش نفت عراق خواهد بود.
  • عراق در ۱۵ سال اخیر ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.
  • بودجه سال ۲۰۱۸ عراق ۸۸ میلیارد دلار بود که با احتساب قیمت ۴۶ دلار برای هر بشکه نفت بسته شده بود؛ درحالیکه قیمت نفت در سال گذشته بیش از این مقدار بود.
  • ذخیره ارزی عراق ۶۰ میلیارد دلار و ذخیره طلای آن ۸۹ میلیارد دلار است. یعنی دولت عراق ۹۰ تن طلا در داخل کشور ذخیره دارد.

این ها بدان معناست که آنان خریدار هستند و پول کافی نیز دارند. با شرایط موجود انتظار ۲۰ میلیارد دلار صادرات به عراق کاملا منطقی است و ۸ میلیارد دلار فعلی به مراتب پایین تر از میزان ظرفیت هاست.

زوار و گردشگران عراقی منبع ورود ارز به ایران

این مسئول اداره عراق در وزارت امور خاجه همچنین ورود زوار و گردشگران عراقی به ایران را منبعی بسیار خوب برای ورود ارز به کشور دانست و گفت: ۳۰ درصد از گردشگرانی که به ایران می‌آیند عراقی هستند. آمار ورود گردشگران عراقی به ایران از روزی ۵۰۰ نفر شروع شد و تا ۱۰ هزار نفر در روز افزایش یافت اما از اوایل آبان ماه مناطق آزاد به روی عراقی‌ها بسته‌ شده و تاکنون باز نشده است؛ که به معنی بستن مرجع ورود پول به کشور است.

تولید تا ۳۰ درصد گران‌تر در عراق بهتر از تولید در ایران است

وی در ادامه به لزوم سرمایه‌گذاری مشترک با عراق و همچنین انتقال برخی از کارخانه‌ها به این کشور اشاره کرد و گفت: حتی اگر کالای نهایی در عراق ۳۰ درصد گران‌تر از ایران تولید شود، باز بهتر است در عراق تولید شود؛ زیرا در اینصورت مشکل تعرفه، بیمه، مالیات و … نداریم و ضمنا می‌توانیم بدون حقوق گمرکی به همسایگان عراق نیز کالاها را صادر کنیم.

عباسی همچنین از اصرار برخی نمایندگان بر گشایش مرزهای جدید با عراق انتقاد کرد و گفت تصمیم عراقی‌ها این است که در هر استان تنها یک مرز رسمی داشته باشند و این مسئله را اعلام هم کرده‌اند. ما بجای گشایش مرزهای جدید باید بر بهبود وضعیت زیرساخت ها در مرزهای کنونی متمرکز باشیم.

به گفته وی اکنون حدود ۱۰ مرز رسمی با عراق وجود دارد، درحالی که ترکیه تنها یک مرز با عراق دارد. با این حال صادرات ترکیه از تنها مرز خود با عراق بیش از کل صادرات کالاهای ایرانی به عراق است.

ملاحظاتی که باید در تعامل با مسئولین عراقی در نظر گرفته شود

عارف عباسی در ادامه به توضیح برخی ملاحظات که لازم است در تعامل با مسئولین عراقی در نظر گرفته شود، پرداخت و گقت: نوع نگاه ما به عراقی‌ها نباید نگاه از بالا به پائین باشد. ممکن است برخی از مسئولین عراقی به دلایل گوناگون طرفدار ایران نباشند و با اندک برخورد نامناسب از سوی طرف ایرانی در روند همکاری اختلال ایجاد کنند. بسیاری از عراقی‌ها تایید می‌کنند که حزب بعث سابق این کشور حتی در شرایط فعلی حدود ۲.۵ میلیون بدنه مردمی‌ دارد.

وی در ادامه به لزوم پایبندی نهادها و سازمان‌های ایرانی به قول و قرارهای طرح شده با طرف عراقی اشاره کرد و گفت: عدم پیگیری قرارها موجب بدبینی و بی‌اعتمادی عراقی‌ها به ایران می‌شود.

تدوین دقیق و روشن طرح‌های اولویت‌دار ایران در عراق مسئله‌ی دیگری بود که عباسی به اهمیت آن اشاره کرد. به گفته وی هنگام مذاکره با طرف عراقی باید مختصات گوناگون پروژه به صورت دقیق برای آنان مطرح شود.

عباسی در ادامه گفت: نباید از عراق انتظار بی‌جا داشت. نمی‌شود که بدون هیچگونه توافقنامه‌ و چارچوبی انتظار داشته باشیم که لزوما کالای ما را بخرند. درصورتی که کیفیت و قیمت کالای ما خوب باشد از ما می‌خرند و در غیر اینصورت از دیگران خریداری خواهند کرد.

توسعه صادرات به عراق نیازمند نقش آفرینی مدیران میانی

عباسی در نهایت با ذکر این نکته که مقامات عالی دو کشور بارها اراده و آمادگی خود را برای توسعه همه‌جانبه روابط اعلام نموده‌اند گفت: گسترش روابط با عراق و توسعه صادرات به این کشور معطل تصمیم‌گیری در سطوح بالا نیست. اگر مسئولین مربوطه در حوزه عراق کار خود را به خوبی انجام دهند و با جدیت پیگیر امور باشند، موانع و مشکلات حل می‌شود و توسعه روابط به مرور زمان محقق می گردد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.