به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور به تازگی گزارشی منتشر نموده و در آن درخصوص لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.
در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده، نظرات این سازمان پیرامون نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه و نتایج اجرای آن بیان شده است.
لزوم بررسی هزینه – فایده و برآورد درآمدی CGT
بررسی هزینه – فایده هر قانون و سیستمی موجب اخذ تصمیم دقیق تر و مناسب تر خواهد شد. آنچه که در مورد مالیات بر عایدی سرمایه فارغ از تاثیرات تنظیمی و اصلاحی آن مطرح است میزان درآمد حاصل از اخذ این مالیات برای دولت است. زیرا پیاده سازی و اجرای هر پایه مالیاتی مستلزم صرف هزینه و نیروی اجرایی است.
از سوی دیگر برخی مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه ادعا کرده اند که این مالیات، درآمد چندانی برای دولت ایجاد نمی کند و ایجاد آن به صرفه نخواهد بود. باید گفت تاثیر این مالیات بر افزایش درآمدهای مالیاتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. حتی این مالیات به صورت مستقیم نیز برای دولت درآمد قابل قبولی ایجاد می کند.
افزایش ۶ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت با اخذ مالیات بر عایدی مسکن
سازمان امور مالیاتی در انتهای گزارش خود در مورد مالیات بر عایدی سرمایه و برشمردن نکات مدنظر این سازمان برآورد خود از میزان درآمد این پایه مالیاتی را اعلام کرده است.
در این گزارش آمده است: «با کنارگذاشتن مسکن اصلی، مالیات بر عایدی سرمایه با فرض پایه های پیشنهادی و اعمال نرخ های جاری ماده ۱۳۱، در کوتاه مدت و حداکثر نرخ پیشنهادی( بلندمدت)، ظرفیت مالیاتی این بخش با فرض نرخ رشد اقتصادی باثبات و نرخ تورم با ثبات در حدود ۶ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود.»
تاثیر غیرمستقیم CGT در افزایش سایر درآمدهای مالیاتی
مالیات بر عایدی سرمایه با از صرفه انداختن فعالیت های غیرمولد رقیب تولید، هدایت نقدینگی و تزریق منابع به سمت فعالیت های مولد را تسهیل می کند. از این رو با افزایش امکان رونق فعالیت های تولیدی، سایر منابع مالیاتی نظیر مالیات بر درآمد با رونق تولید درآمد بیشتری را جذب می کنند.
انتهای پیام/ دولت و حاکمیت