۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۲۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ضمن برشمردن برخی نقاط ضعف عراق، شرایط ایران برای همکاری اقتصادی با این کشور را بهتر از سایر رقبا دانست. به گفته حسینی، نیازهای عراق در حوزه زیرساخت ها و خدمات فنی و مهندسی از مواردی است که ایران طی سال‌های پس از انقلاب، توانایی‌ خوبی در تامین آن بدست آورده است؛ ایران می‌تواند در پروژه‌های راهسازی، پل سازی، ساخت نیروگاه و صنعت نفت فعالیت بهتر و مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر رقبا در عراق داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق، برخی نقاط ضعف کشور عراق در حوزه اقتصاد را برشمرد و قابلیت‌های ایران برای همکاری دوجانبه با عراق را بیش از سایر رقبا دانست.

به گفته‌ی حسینی بروز ناامنی در عراق سبب شد بسیاری از رقبای ایران از این کشور خارج شوند؛ اما ایرانی‌ها به دلیل دسترسی به مناطق امن عراق می‌توانند به فعالیت در بازار این کشور بپردازند. ۶۰ درصد از بازار عراق در دوساعتی مرزهای ایران قرار دارد و ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند به عراق رفت و آمد داشته باشند.

حسینی، ضعف دولت عراق در اجرای قوانین را مشکل دیگر این کشور دانست که منجر به خروج شرکتهای بزرگ خارجی از عراق شده است. البته ایرانی‌ها به دلیل نوع تعاملی که با عراقی‌ها دارند می‌توانند در این شرایط هم به خوبی از تجارت با عراق بهره ببرند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: سختی در دسترسی به اطلاعات بازار در عراق، کار را برای شرکت های بزرگ جهانی دشوار کرده و طبعا فضا را برای ورود شرکت های ایرانی که با کف بازار عراق آشنا هستند مساعدتر نموده‌ است. طبعا این نقص در نظام اطلاعاتی عراق زیان‌های زیادی برای این کشور دارد اما ایران می‌تواند با همکاری با عراق در این حوزه علاوه بر تامین نیاز این کشور، در برنامه ریزی بلندمدت عراق در حوزه تجارت خارجی مشارکت کند و به این ترتیب طرفین از تجارتی برنامه ریزی شده و هماهنگ بهره ببرند.

نیروی انسانی ماهر نقطه قوت ایران در توسعه تجارت با عراق

حسینی کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده را به عنوان مشکل دیگر عراق دانست و گفت: ایران با خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌تواند در این زمینه ایفای نقش کند. نرخ بی‌سوادی در عراق به شدت بالا رفته است و به دلیل ۶ سال جنگ به دانشگاه‌های این کشور آسیب زیادی رسیده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق تعامل شرکت های بزرگ خارجی با فعالین اقتصادی عراق را به دلیل عدم مهارت برخی از آنان دشوار دانست در حالی که ایرانی‌ها به دلیل ارتباط زیاد با عراق، توانایی تعامل با عراقی‌ها را دارند.

حسینی شرایط ورود و خروج فعالین اقتصادی ایران به عراق را نیز بهتر از دیگران دانست و گفت: فعالین اقتصادی ایران نسبت به دیگران راحت‌تر می‌توانند اجازه ورود به عراق را دریافت کنند. ایرانی‌ها در سخت‌ترین حالت می‌توانند با ویزای زیارتی و با هزینه‌ ۴۰ دلار وارد عراق شوند؛ در حالی که یک کارمند آمریکایی‌ برای ورود به این کشور ۱۵۰۰ دلار خرج می‌کند.

تامین خدمات فنی و زیرساختی مزیت ایران در توسعه تجارت با عراق

ضعف شدید عراق در حوزه زیرساخت های گوناگون مسئله دیگری بود که حسینی به آن پرداخت. به گفته‌ وی عراق در چهل سال گذشته دچار جنگ بوده و به تمام زیرساخت های این کشور آسیب رسیده است.

وی افزود: بسیاری از شرکت های بزرگ در حوزه‌های نفت و غیره به دلیل سست بودن اجرای قوانین در عراق، از بازار این کشور خارج شده‌اند. نیازهای عراق در حوزه زیرساخت ها و خدمات فنی و مهندسی از مواردی است که ایران طی سال‌های پس از انقلاب، توانایی‌ خوبی در تامین آن بدست آورده است. ایران می‌تواند در پروژه‌های راهسازی، پل سازی، ساخت نیروگاه و صنعت نفت فعالیت بهتر و مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر رقبا در عراق داشته باشد.

راهکارهایی جهت توسعه صادرات به عراق

حسینی در نهایت برای توسعه صادرات ایران به عراق سه راهکار ارائه کرد. راهکار اول آنکه ایران باید در عراق سرمایه‌گذاری نموده و در تمام گلوگاه‌های توسعه صادرات به این کشور هزینه بپردازد.

تقویت رایزنان بازرگانی در عراق راهکار دومی بود که حسینی به آن تاکید کرد. به گفته وی تعداد رایزنان بازرگانی ایران در عراق یک نفر است که به هیچ وجه کافی نیست.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به ناهماهنگی مجموعه‌ها و دستگاه‌های ایرانی حاضر در عراق به عنوان راهکار سوم خواستار تشکیل یک اتاق مشترک بین تمامی مجموعه‌ها و دستگاه‌های ایرانی که به نحوی در عراق فعالیت اقتصادی می‌کنند، شد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.