۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۱۶۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه
۰

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کل کشور، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید بالاتر از نرخ مالیات بر درآمد باشد. پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، انگیزه انتقال بین بازارها خصوصا از فعالیت های مولد به غیرمولد را تشدید می کند و به انحراف سرمایه گذاری ها از بخش مولد منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور به تازگی گزارشی منتشر نموده و در آن درخصوص لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.

در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده، نظرات این سازمان پیرامون نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیان شده است.

لزوم تصاعدی بودن نرخ مالیات

شواهد بین المللی در بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می دهد که مالیات بر عایدی سرمایه باید به شدت تصاعدی باشد، به گونه ای که نرخ های مالیات بر عایدی سرمایه متناسب با افزایش عایدی، افزایش یابد و لذا عمدتا از یک نرخ واحد و مقطوع برای مالیات بر عایدی سرمایه استفاده نمی شود.

هم چنین در هنگام طراحی این مالیات، توجه به ابعاد اجتماعی و توزیعی آن بسیار ضروری می باشد و لذا این مالیات باید با هدف کمک به بهبود شاخص های عدالت اجتماعی طراحی شود.

نرخ CGT باید از نرخ مالیات بر درآمد بالاتر باشد

عموم اقتصاددانان بر این نکته تاکید دارند که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید از نرخ مالیات بر درآمد که مربوط به حقوق و دستمزد افراد است، بالاتر باشد. دلیل این امر نیز این است که مالیات هایی که بر درآمد افراد و بنگاه های داخلی وضع می شود به دلیل اثرات منفی و بازدارنده بر پس انداز و روش های پس انداز مردم، اثرات تحریفی به دنبال دارند.

بررسی ها نشان می دهد که ایجاد درآمد در بسیاری از کشورها هدف اصلی از وضع مالیات جامع بر عایدی سرمایه نیست. از این منظر، معافیت بخشی از عواید سرمایه ای از مالیات، این انگیزه را می دهد تا افراد به طور مصنوعی درآمد حاصل از سرمایه گذاری و درآمد عادی را به درآمد معاف از مالیات عایدی سرمایه تبدیل نمایند.

علاوه بر معافیت عایدی سرمایه، پایین بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه نیز انگیزه انتقال بین منابع را تشدید می کند.

معمولاً، با عواید کوتاه مدت ( دوره زمانی کمتر از یک سال)، همانند درآمد عادی و متعارف رفتار شده و در نتیجه نرخ مالیات بر درآمد شخصی( اشخاص حقیقی) بر آن اعمال می شود.

در مقابل برای عواید بلندمدت که از سرمایه گذاری های بیشتر از یک سال بدست می آید، نرخ پایین تری اعمال می شود و دلیل آن نیز تشویق اشخاص به نگهداری دارایی های خود، می باشد.

لحاظ بالاترین نرخ مالیات بر درآمد برای دارایی های مشمول CGT

ذکر این نکته ضروری است که عایدی سرمایه اصولاً بخشی از درآمد افراد است و به همین دلیل در کشورهایی که نظام مالیات بر درآمد شخصی(اشخاص حقیقی) دارند، عواید سرمایه ای نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی در اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی ارایه می شود.

با این حال عواید بلندمدت مشمول نرخ های متفاوتی است و برخلاف عواید کوتاه مدت که به عنوان «درآمد عادی» مشمول نرخ های تصاعدی مالیات بر درآمد است، این عواید عموماً مشمول بالاترین نرخ نهایی مالیات بر درآمد می باشد؛ که به آن نرخ مقطوع نیز می گویند.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.