۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۱۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: ایران به تشکل‌های صادراتی نیاز دارد تا پشتوانه‌ای برای صادرات کشور باشند.

‌به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از ایسنا ، غلامرضا انصاری در نخستین همایش ملی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، با تاکید بر اینکه کشور به تشکل‌های صادراتی نیاز دارد، اظهار کرد: در لندن، مسکو و هند انتقاد بر این است که صادرکنندگان ما پشتکار ندارند که پس از مدتی یا شغل عوض کردند و یا دلیل دیگری دارد و به این تشکل‌ها نیاز است تا پشتوانه‌ای برای صادرات باشند.

وی با بیان اینکه امروز کالاهای ایرانی در بسیاری از کشورها خواهان جدی دارد، تصریح کرد: در آن کشورها گلایه از این است که بعد از مدتی کار کردن دیگر خبری از صادرکنندگان نیست .

لزوم توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با اشاره به اینکه راه نشان دادن چهره دوستی و محبت به همسایگان صدور خدمات فنی و مهندسی است، افزود: چند سال است که از آزادسازی عراق می‌گذرد ولی جاده‌های نجف به کربلا و راه‌های دسترسی ایران به بصره و دیگر شهرهای عراق وضعیت مناسبی ندارد و با وجود تردد ۶ میلیون زائر، هتل‌های عراق وضعیت مطلوب ندارد .

انصاری با بیان اینکه چرا نباید این جاده‌ها توسط مهندسان ایرانی و عراقی با سرمایه‌های مردم ساخته نشود زیرا بخش عمده این پروژه‌ها از طریق BOT قابل اجرا است، خاطرنشان کرد: از تردد عظیم انسانی می‌توان بهترین بهره‌برداری را کردوصل کردن کرمانشاه به عراق با فروش سهام میسر است و با کمبود منابع مواجه نمی‌شود .

وی با اشاره به اینکه ایران نقش بزرگی در ثبات و  امنیت در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه دارد، بیان کرد: ایران می‌تواند در این کشورها نقش سازندگی نیز داشته باشد که با صدور خدمات فنی و مهندسی این هدف محقق می‌شود .

سال ۲۰۱۸ سال سختی برای اقتصاد جهانی بود

انصاری با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال سختی در حوزه اقتصاد جهانی بود و این سختی برای کشور ما بیشتر بود، گفت: برآیند تمام سختی‌ها برای کشور ما رشد و توسعه با وجود گرفتاری‌ها و بحران‌های ارزی و تورمی بوده است .

وی با بیان اینکه اوج این سختی‌های اقتصادی در سال ۲۰۱۸ در کشور آمریکای لاتین و غرب آسیا و در مبادلات بین چین و آمریکا مشاهده شد و برای اقتصاد جهانی سال سخت و غیر قابل ثباتی بود، خاطرنشان کرد: اجماع جهانی بر این بود که منشاء اکثر این بی‌ثباتی‌های اقتصادی در جهان رئیس جمهور آمریکا بوده چراکه دستاوردهای دیگر کشورها در حوزه تکنولوژی و غیره برای رئیس جمهور آمریکا احساس خطر ایجاد کرده است .

تنها راهکار برداشته شدن تحریم‌ها مقاومت و ایستادگی در برابر آنها است

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر زندگی همه مردم اثر گذاشته و باید همه تلاش کنند تا تحریم‌ها برداشته شود، اظهار کرد: تنها راهکار برداشته شدن تحریم‌ها مقاومت و ایستادگی در برابر آنها است نه تسلیم شدن و پذیرفتنشان زیرا در این چهل سال با مقاومت و خلاقیت پیش رفتیم.

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور تاکید کرد: تلاش برای راه تولید بیشتر و افزایش صادرات و کنترل کردن انرژی راه نجات کشور است و در این شرایط باید درک کنیم که چطور از منابع کانی و زیر زمینی استفاده کنیم و نباید راه گذشته که بی محابا از منابع انرژی استفاده شده ادامه پیدا کند .

وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران یکی از نقاط قوت کشور است که سرمایه بزرگ تاریخی آن به شمار می‌رود، بیان کرد: این نکته مهم امروزه مورد غفلت واقع شده، ایران تنها ۱۰۰ سال است که نفت دارد اما از ۲۵۰۰ سال گذشته تاکنون کریدور اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب بوده است .

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشور خاطرنشان کرد: امروزه نیز اگر شرق و غرب بخواهند تجارت خود را توسعه دهند ارزان‌ترین و بهترین راه، ایران است زیرا ایران کشوری با ۱۵ همسایه است و می‌تواند مراودات گسترده در صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی داشته باشد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی انجام شود.

ایران دومین تولیدکننده مهندس در دنیا

انصاری با بیان اینکه فرصت سرمایه‌گذاری برای ایران زیاد است زیرا ایران دومین تولیدکننده مهندس دنیا بعد از آمریکا است، تاکید کرد: کشوری با این سطح از تولیدات مهندسی نمی‌تواند تنها به بازار داخلی خود اکتفا کند و راهی نداریم جز اینکه به دنبال بازارهای جدید باشیم و اولویت با مناطقی است که در دسترس هستند .

وی با تاکید بر اینکه امروز در تمام زمینه‌ها از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و صدورکالا و غیره هیچ کشوری مهمتر از عراق در منطقه برای ما وجود ندارد، عنوان کرد: عراق کشور مهمی برای ما است و رفت و آمد ۶ میلیون زائر در دو کشور گواهی بر اهمیت آن است .

معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه داشتن دیدگاه درست در رشد تجارت خارجی اهمیت دارد، تصریح کرد: نمی‌شود فقط فکر خودمان باشیم و توسعه تجارت با عراق، ترکیه، افغانستان و غیره باید در اولویت قرارگیرد، زیرا اینها مقاصد بزرگ صادرات کالای ایران است و البته باید رفت و آمد کالا برای دو طرف باشد و هر دو طرف سود ببرند .

انصاری با اشاره به اینکه شاید ملموس‌ترین کار در توسعه مراودات با دیگر کشورها مربوط به حوزه خدمات فنی و مهندسی است، اضافه کرد: باید شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و در کشورهای دیگر نسبت به اجرای پروژه اقدام می‌کنند حمایت شوند تا بتوانند پروژه‌های بیشتری اجرا کنند .

وی با بیان اینکه با استفاده از روش‌های نو و جدید باید از منابع ارزی خارج از کشور استفاده شود، تاکید کرد: راهکار این است که به دنبال این باشیم که در شرایط موجود چه کنیم، وقتی در عراق منابع ارزی داریم برای صادرات خدمات فنی و مهندسی چه باید کرد و چطور باید از این منابع استفاده کرد .

منبع: ایسنا؛ کدخبر: ۹۷۱۰۰۴۰۲۴۵۵

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.