۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۶۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ دسته: انرژی
۰

بر اساس اطلاعیه شرکت نفت، حداقل میزان نفتی که قابلیت خرید و بارگیری در این سامانه را خواهد داشت، ۵ هزار تن یا معادل آن ۳۵ هزار بشکه نفت است. لذا در صورتی که حدود ۶۰ مشتری از بخش خصوصی طالب نفت ایران باشند، امکان فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از طریق بورس و در قالبی تحریم ناپذیر وجود خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای ۳ گانه در خصوص فروش نفت در بورس به بخش خصوصی، دستورالعمل این اقدام توسط شرکت ملی نفت منتشر شد.

در بند ۱۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به ایجاد تنوع در روش های فروش نفت و همچنین مشارکت دادن بخش خصوصی در آن اشاره شده است که این اقدام در راستای اجرا و تحقق این بند به حساب می آید.

عرضه و فروش ریالی نفت در بورس، اقدامی مثبت و رو به جلو در جهت مقابله با تحریم ها و همچنین متنوع کردن روش های فروش نفت است.

تغییر مسیر مقابله با تحریم نفتی

در روز های آتی ایران برای بار دوم با تحریم های نفتی از جانب آمریکا مواجه می شود و به همین دلیل کشور درحال تدارک مسیرهایی برای تداوم روند فروش نفت است.

در دور قبلی تحریم ها در سال ۱۳۹۱، ایران با استفاده از واسطه ها، اقدام به دور زدن تحریم ها تحت پوشش بخش خصوصی نمود. اما در مورد تحریم های پیش رو این امکان وجود دارد که با استفاده از سازوکارهای بورس نفت به صورت شفاف، به جای دور زدن موقت تحریم ها، به سمت بی اثر نمودن آن ها گام برداشته شود.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، امکان کاهش فروش نفت ایران از میانگین ۲.۵ میلیون بشکه در ماه های اخیر به کمتر از ۱ میلیون بشکه بعد از تحریم ها وجود دارد و این مسئله، لزوم سازوکار جدید فروش نفت را بیش از پیش می کند.

ظرفیت فروش ۲ میلیون بشکه نفت در روز از طریق بورس

بر اساس اطلاعیه شرکت نفت، حداقل میزان نفتی که قابلیت خرید و بارگیری را در این سامانه خواهد داشت، ۵ هزار تن یا معادل آن ۳۵ هزار بشکه نفت است.

لذا در صورتی که حدود ۶۰ مشتری از بخش خصوصی طالب نفت ایران باشند، امکان فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از طریق بورس و در قالبی تحریم ناپذیر وجود خواهد داشت.

عرضه ۱۰۰ درصد ریالی عامل موفقیت طرح فروش نفت در بورس

در پیش اطلاعیه مذکور به این نکته اشاره شده است که ۲۰ درصد از مبلغ فروش نفت، قابلیت استفاده از ریال را دارد؛ در حالی که در هفته های گذشته از جانب وزیر نفت مطرح شده بود که این عرضه به صورت تماما ریالی خواهد بود اما در مصوبه شورای هماهنگی قوا، این عدد به ۲۰ درصد ریالی تقلیل پیدا کرده است.

پایین آوردن سهم ریال به ۲۰ درصد و اصرار بر لزوم آوردن ۸۰ درصد از سهم فروش نفت به صورت ارزی، علاوه بر اینکه به سختی های موجود در فرآیند خرید نفت می افزاید، ممکن است به دلیل تحریم های مالی و بانکی، استفاده از این شیوه را غیر فعال کرده و موجب عدم استقبال و یا شکست طرح در خصوص بازپرداخت پول نفت گردد.

در حالی که اگر همین فروش به صورت ریالی انجام شود، مشکلی در نقل و انتقال آن وجود نخواهد داشت. نکته قابل توجه اینجاست که اگر فردی بخواهد مجددا در جریان خرید نفت قرار بگیرد، بایستی ریال استفاده کند و برای این منظور، ناچار بایستی دلار های خود را به روش های مختلف در کشور به ریال تبدیل کند که در هر صورت نیت وزارت نفت برای ورود ارز حاصل از صادرات نفت به کشور، محقق خواهد شد.

 انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.