۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در حال حاضر در بین مقامات دولت و مجلس آمریکا در زمینه قطع دسترسی ایران به سوئیفت اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند فشار حداکثری به ایران تنها با اخراج این کشور از سوئیفت محقق می شود و برخی دیگر نیز معتقدند این کار موجب شکل گیری پیام رسان های جایگزین سوئیفت در جهان خواهد شد که در نهایت به کاهش قدرت آمریکا در نظام مالی جهانی منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر یک نبرد میان دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و برخی حامیان آن در کنگره وجود دارد و این اعضای کنگره نگرانند که تحریم های آمریکا علیه ایران، که در اوایل ماه آینده مجدداً اعمال خواهد شد، به اندازه کافی سختگیرانه نباشد.

عصبانیت برخی قانونگذاران آمریکایی از احتمال عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت

برخی قانونگذاران محافظه کار و مشاوران ترامپ نگران هستند که دولت فشار حداکثری بر ایران اعمال نکند. آن ها از این پیشنهاد که تحریم های ۴ نوامبر شامل قطع دسترسی ایران به مهمترین جزء نظام مالی بین المللی نیست، عصبانی هستند.

مخالفان ایران در کنگره نگرانند که قانون تصویب شده توسط آن ها که به دولت برای اجرا نیاز دارد تا ایران را از دسترسی به سیستم سوئیفت محروم کند، متوقف شده و عملیاتی نشود.

ریچارد گلدبرگ، سناتور سابق جمهوریخواه و مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی که از اعمال حداکثر مجازات علیه ایران دفاع می کند، گفته است که خواسته ما از رئیس جمهور فشار حداکثری به ایران است نه فشار نیمه حداکثری و این فشار حداکثری شامل قطع ارتباط بانک های ایران با سوئیفت است.

تقویت سامانه‌های جایگزین در صورت اخراج ایران از سوئیفت

تحریم های ۴ نوامبر که توسط دونالد ترامپ در بخش های بانکی و انرژی مجدداً علیه ایران اعمال خواهد شد، مجازات هایی را علیه کشورها و شرکت های اروپایی، آسیایی و دیگر نقاطی که واردات نفت از ایران را متوقف نکند در نظر خواهد داشت. همچنین تحریم های علیه ایران شامل اخراج دوباره ایران از سوئیفت است.

باوجود موضع گیری سخت ترامپ، اعضای کنگره از نظرات اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه داری و کارکنانش که پیشنهاد کرده اند که دسترسی ایران به سوئیفت همچنان برقرار بماند، نگرانند. آن ها همچنین نگران این هستند که دولت با اعطای معافیت نفتی به کشورهای خاص و شرکت هایی که به طور کامل خرید نفت از ایران را متوقف نکرده اند، از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران عقب نشینی کند.

هواداران حفظ توافق هسته ای ایران، مانند سایر طرفین این توافقنامه استدلال می کنند بیرون راندن ایران از سوئیفت، موجب ایجاد سازوکارهای جایگزین سوئیفت خواهد شد که می تواند به عنوان یک مؤسسه جهانی جدید برای مؤسسات مالی جهت دریافت و ارسال اطلاعات بانکی به طور کامل جایگزین شود.

مزایای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت برای آمریکا

آن ها همچنین می گویند که اخراج ایران از سوئیفت این امکان را برای این کشور دشوار می کند که معاملات مربوط به خریدهای بشردوستانه که بعد از تحریم های دور دوم نیز مجاز است را انجام دهد.

الیزابت روزنبرگ، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری گفته است که اجازه دادن به ایران جهت دسترسی به سوئیفت به ایران این امکان را می دهد که واردات کالاهای بشردوستانه ای از قبیل دارو را که توسط آمریکا مجاز اعلام شده است را به سهولت انجام دهد و این کمک را به آمریکا می کند که تصریح کند که انتقاد او به حکومت ایران است نه به مردم.

روزنبرگ که اکنون در مرکز امنیت آمریکای جدید فعالیت می کند افزوده است که البته قطع دسترسی ایران به سوئیفت به سرعت موجب انزوای این کشور خواهد شد.

منبع: واشنگتن پست yon.ir/Znzhi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.