۱۱ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۸۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در پی توافقات جدید صورت گرفته در معاهده نفتا بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا، شرکت های خودروسازی درصدد این هستند تا کارخانه های زنجیره تأمین خود را به داخل این سه کشور منتقل کنند. در این راستا مدیر عامل خودروساز آلمانی BMW گفت: بر اساس این قرارداد جدید، BMW ملزم به تولید قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر موتور در آمریکا شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی توافقات صورت گرفته بین کشورهای عضو معاهده نفتا، تعدادی از مدیران شرکت های خودروسازی به دنبال این هستند تا تغییرات قابل توجهی در زنجیره تأمین خود ایجاد نمایند.

این شرکت های خودروسازی درصدد این هستند تا کارخانه های زنجیره تأمین اصلی خود را به کشورهای ایالت متحده، مکزیک و کانادا منتقل کنند.

الزام BMW به تولید موتور در آمریکا با اجرایی شدن قرارداد جدید نفتا

در این باره مدیر عامل شرکت خودروساز آلمانی BMW در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس تصریح کرد این خودروساز آلمانی به دنبال تغییر برنامه تولیدات خود است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر محصولات تولیدی BMW به آمریکا صادر می شد، افزود: با تصمیمات جدید گرفته شده، اکثر محصولات در ایالت متحده آمریکا ساخته خواهند شد؛ با قرارداد تجاری جدید، تغییرات در سرمایه گذاری این خودروساز آلمانی سرعت خواهد گرفت.

مدیرعامل این شرکت خودروساز با اشاره به اینکه قرارداد تجاری جدید، این گروه خودروساز را وادار به تولید موتور در ایالت متحده آمریکا کرده است، گفت: بر اساس تصمیمات جدید، BMW بایستی قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر موتور را در آمریکا تولید کند.

افزایش عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی کشورهای عضو معاهده نفتا

معاهده جدید نفتا با هدف ارتقاء داخلی سازی در صنعت خودرو کشورهای عضو منعقد شده است. با این اقدام آمار واردات قطعات خودرو به کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک کاهش خواهد یافت و اغلب قطعات، خصوصا قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر موتور، در خاک این سه کشور داخلی سازی می شوند.

کارشناسان خودرو این اقدامات را که دولت فعلی آمریکا تأثیر زیادی در به سرانجام رسیدن آن داشت، سخت گیرانه تصور می کنند. این کارشناسان معاهده جدید نفتا در ارتقاء داخلی سازی محصولات تولیدی را هم ارز افزایش تعرفه واردات خودروهای اروپایی و ژاپنی می دانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن خود در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد که پیمان قدیمی نفتا سبب از بین رفتن تولید ناخالص ملی می شود و مشاغل کارخانه های پردرآمد خودروسازی در آمریکا را با تهدید مواجه نموده است. از این رو دولت وی تلاش کرد قراردادی جدید با هدف افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو را جایگزین قرار داد پیشین نماید.

داخلی سازی ۸۵ درصدی شرط اصلی در قرارداد جدید نفتا

دولت آمریکا ارتقاء «داخلی سازی» خودروها به میزان ۸۵ درصد را شرط اصلی واردات خودرو بدون اخذ تعرفه واردات از کشورهای نفتا در نظر گرفت. داخلی سازی اجزا و بخش های مهم تر خودرو نظیر موتور نیز یکی دیگر از شروط آمریکا برای واردات خودرو از کشورهای مکزیک و کانادا عنوان شد.

لازم به ذکر است میزان واردات خودرو از کشورهای کانادا و مکزیک به آمریکا در سال گذشته به ۵.۲ میلیون دستگاه رسیده است؛ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۲۶ درصد افزایش یافته است. اما با معاهده جدید نفتا خودروسازانی که شروط داخلی سازی را در دستور کار قرار ندهند؛ مشمول تعرفه ۲.۵ درصدی خواهند شد.

طبق گفته های کارشناسان، خودروسازانی که تعداد قابل توجهی از قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر قطعات موتور و مجموعه گیربکس را در خارج از این سه کشور تولید کنند و در فرآیند تولید شروطی همچون بالا بودن حقوق کارگران را رعایت ننمایند، مشمول جریمه های سنگین خواهند شد.

منبع: وال استریت ژورنال yon.ir/iM6Ew

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.