به گزارش مسیر اقتصاد میانگین مصرف بنزین در تیرماه سال جاری به رقم بی سابقه ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید. ثبت متوسط مصرف ۳۱ روزه در مرز ۹۲ میلیون لیتر در حالی رقم خورد که ۴ ماه قبل از این تاریخ، میانگین مصرف بنزین کشور در مرز ۸۰ میلیون لیتر بود.[۱] البته که در برخی از روزها میزان مصرف به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر نیز می رسد.[۲]
در حال حاضر روزانه ۹۵.۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود. تولید روزانه ۹۵.۵ میلیون لیتر بنزین در ایران در حالی است که با بهرهبرداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یک طرح توسعهای در پالایشگاه لاوان، تولید روزانه بنزین کشور به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز میرسد.[۳]
اما نکته حائز اهمیت این است که هر اندازه که به ظرفیت تولید بنزین افزوده شود، باز هم نمی توان تولید بنزین را به رشد افسار گسیخته مصرف بنزین رساند و ضرورت دارد در موضوع مصرف بنزین بازنگری اساسی صورت پذیرد.
تاکید رهبر انقلاب بر کنترل مصرف بنزین
مسئله مصرف بی رویه بنزین آنچنان حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب، این مسئله را از مصادیق بد استفاده کردن از ظرفیت های کشور برشمردند و فرمودند:
در داخل کشور هم یکی از مشکلات بزرگ ما از این به اصطلاح من بد استفاده کردن از ظرفیّتهای داخلی، مصرف بالای بنزین در داخل است؛ آن روز ایشان به من گفتند که روزانه ۱۰۵میلیون لیتر مصرف بنزین کشور است؛ حالا یک جای دیگر من خواندم در یک گزارشی که بیشتر است، ۱۲۰ میلیون [لیتر]. حالا، ۱۰۵ میلیون لیتر! چرا؟ چرا باید اینقدر ما مصرف بکنیم؟ یک دورهای مسئولین توانستند مصرف روزانه را برسانند به حدود ۶۵ میلیون لیتر، یعنی کمتر از ۶۵ میلیون لیتر؛ شد این کار؛ البتّه خود آنها بعداً خرابش کردند، لکن این کار ممکن است، این کار میشود، شدنی است، راههایی وجود دارد، دنبال کنید آن راهها را، با قدرت پیش بروید. حالا ممکن است یک تعدادی -آدمهایی یا هر خانوادهای که پنج ماشین دارند و مصارف زیاد دارند- ناراحت بشوند؛ خب بشوند! از این ۱۰۵ میلیون لیتر در روز، چقدرش دست آحاد مردم و اکثریّت مردم کشور میافتد؟ یعنی اینها به نظر من یک چیزهای مهمّی است؛ جلوی این را بگیرید، نگذارید. بخش عمدهای از این به عهدهی وزارت نفت است و [نیز] مجموعهی دولت؛ باید روی این تصمیمگیری کنید و نگذارید.[۴]
احیای کارت سوخت تنها راه مقابله با قاچاق بنزین
زیر ساخت اصلی کنترل مصرف بنزین در دولت اسبق که در بیانات رهبر انقلاب نیز به آن اشاره شده بود، کارت سوخت است. اساسا با استفاده از زیرساخت کارت سوخت می توان هرگونه مدل قیمتی و یا سهمیه بندی به منظور کنترل مصرف بنزین را عملیاتی کرد. از طرف دیگر با استفاده از کارت سوخت می توان اشراف دقیقی بر میزان و نحوه مصرف بنزین در کشور داشت.
با افزایش بی سابقه نرخ ارز و کاهش شدید قیمت نسبی بنزین، قاچاق بنزین بار دیگر در صدر کالاهای مورد علاقه قاچاقیان قرار گرفته است.[۵]
بی استفاده شدن کارت سوخت شخصی سبب شده است تا قاچاقچیان به سهولت و در حجم های بالا به قاچاق بنزین مبادرت ورزند تا جایی که به عقیده برخی از کارشناسان در حال حاضر روزانه دستکم روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین بصورت قاچاق راهی کشورهای همسایه می شود. [۶]
بنابراین ضرورت دارد سریعا در جهت احیای کارت سوخت اقدامات لازم در دستور کار مسئولین دولتی قرار گیرد.
پینوشت:
[۱] خبرگزاری تسنیم، کد خبر: ۱۸۲۰۰۶۱
[۲] در ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۶ مصرف بنزین کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسید
[۳] خبرگزاری ایرنا، کد خبر: ۸۳۰۴۰۰۲۵
[۴] بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت ۰۶/۰۷/۱۳۹۷
[۵] در حالی که قیمت بنزین در ایران هزار تومان است، با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران این نرخ در کشورهای همسایه نظیر ترکیه به ۱۴ هزار تومان برای هر لیتر هم میرسد.
[۶] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۸۲۵۸۵۷
انتهای پیام/ نفت و انرژی
ایکاش طراح اصلی یعنی مدیرعامل محترم وقت شرکت پالایش وپخش(آقای کاظمی) درسال ۱۳۹۵و۱۳۹۴دنبال برافتادن کارت سوخت جایگاهها به بهانه هزینه تعمیر ونگهداری کارتخوانهای جایگاههای سوخت نبود.