۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۸۰۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

شرکت انرژی سورگوت‌نفت‌گاز در پیامی به مشتریان خود اعلام کرده است که جهت جلوگیری از مشکلات استفاده از دلار در پرداخت ها، از ارزهای دیگر استفاده خواهد کرد. شرکت های بزرگ انرژی روسیه با روند فزاینده ای در حال کنار گذاشتن دلار و سوئیفت در مبادلات خود هستند تا از تحریم های آمریکا در امان بمانند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت انرژی سورگوت‌نفت‌گاز روسیه نیز به لیست شرکت‌های بزرگ انرژی روسی که با استفاده از ارزهای دیگر، دلار را در معاملات بین‌المللی کنار می‌گذارند، پیوست.

چهارمین شرکت بزرگ انرژی روسیه دلار را کنار می گذارد

شرکت سورگوت‌نفت‌گاز، به یکی از مشتریان خود این پیام را ارسال کرده است که این شرکت به دنبال جلوگیری از مشکلاتی است که با پرداخت به دلار به وجود می‌آید. این شرکت از لحاظ میزان تولید، چهارمین شرکت بزرگ انرژی روسیه است.

این اقدام در راستای اظهارات اخیر مقامات روسیه در دستور کار قرار گرفته است. ماه گذشته، آنتون سیلوانوف، وزیر مالی روسیه گفته است که این کشور می‌تواند در تجارت نفت، دلار را کنار بگذارد.

سیلوانوف به تلویزیون روسیه گفته است ما به شکل قابل‌توجهی سرمایه‌گذاری‌های خود در دارایی‌های دلاری را کاهش داده‌ایم، چراکه در واقع دلار که یک ارز بین‌المللی است به یک ابزار مالی پرریسکی تبدیل شده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفته بود که دولت در نظر دارد پرداخت‌های نفتی را به ویژه در مبادلات با ترکیه و ایران با استفاده از ارزهای ملی انجام دهد.

شرکت های روسی به سمت حذف دلار حرکت کرده اند

شرکت سورگوت‌نفت‌گاز، تنها شرکت روسی‌ای نیست که به دنبال کنار گذاشتن دلار از مبادلات مالی خود است. یک منبع آگاه از گازپروم، که سومین شرکت نفتی بزرگ روسیه به لحاظ میزان تولید است، گفته است که در قراردادهای کنونی این شرکت، بندی برای تجارت بدون دلار آمریکا وجود دارد.

همچنین روس‌نفت، بزرگترین شرکت نفت و گاز روسیه نیز علاقه مند به تنوع بخشی به روش های پرداختی خود است. این شرکت حساب‌های بانکی‌ای به دلار هنگ‌کنگ و یوآن چین، باز کرده است.

روس‌نفت همچنین خود را آماده می‌کند که در شرایطی که به علت تحریم، روسیه از استفاده از سیستم انتقال بین بانکی پول، منع شود، سیستم سوئیفت را نیز کنار بگذارد. در ماه دسامبر، روس‌نفت معادل روسی سوئیفت را آزمایش کرد.

منبع: راشاتودی yon.ir/NKbQL

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.