۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۶۹۲ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس بانک مرکزی ایران از توافقات میان رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه برای حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات میان طرفین خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه فضای مجازی خود، با اشاره به نشست مفید رئیس جمهور با مقامات اقتصادی روسیه و ترکیه، نوشت: جمعه ۱۶ شهریورماه در جریان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به همراه وزیر محترم نفت، نشست‌های دوجانبه مفید و سازنده‌ای در حضور روسای جمهور با مقامات اقتصادی دو کشور روسیه و ترکیه داشتیم.

همتی گفت: فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی، مبادله با پول‌های ملی طرفین، با هدف حذف دلار و به طور کلی توسعه روابط اقتصادی و تجاری محور مذاکرات با دو کشور همسایه بود.

بر این اساس مقرر شده است که در اولین فرصت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در سفر به مسکو و در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی روسیه در مسکو، مذاکرات و توافقات مربوطه را پیگیری کند.

ارزهای ملی جایگزین دلار می شود

پیشتر رؤسای جمهور و مقامات هر سه کشور بر اهمیت حذف دلار و انجام تجارت با استفاده از ارزهای ملی تأکید کرده‌اند.  در همین زمینه رجب طیب اردوغان قبلاً گفته بود: نوسانات نرخ ارز تنها مسئله ترکیه نیست و یک معضل بین‌المللی است و یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این وضعیت رهایی از دلار و یورو و انجام تجارت خارجی با پول ملی کشورها است.

اردوغان همچنین گفته بود: هر چه بیشتر با پول ملی تجارت کنیم، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد، البته طبیعی است که نمی‌توانیم مبادله با ارز خارجی (دلار و یورو) را به صفر برسانیم.

در حال حاضر هر سه کشور به دلیل وابستگی به دلار در مبادلات خود با مشکلات متعددی از قبیل نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های مالی و بانکی از جانب آمریکا مواجه هستند و تلاش می‌کنند تا از شر دلار رهایی یابند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.