۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۸۵۳ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

فناوری های جدید انتقال وجه بین المللی از قبیل شبکه مالی ZED که مبتنی بر بلاک چین هستند، با ایجاد بستر انتقال وجه ارزان به دنبال حذف بانک های واسطه ای و شکستن انحصار سوئیفت هستند. این فناوری های جدید امکان استفاده مستقیم از ارزهای ملی بدون وابستگی به ارزهای ثالث را فراهم می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه انتقال وجه بین المللی ZED یک شبکه مالی مبتنی بر بلاک چین است که به انتقال دهندگان وجه یک راه حل مناسب جهت انجام معاملات مالی را ارائه می دهد.

هدف این شبکه مالی مشارکت در انتقال وجه و ایجاد تحول در این صنعت بین المللی است.

ماهیت غیردوستانه فناوری های انتقال وجه فعلی

در حال حاضر اندازه انتقالات وجه بین المللی بسیار بزرگ است. بر اساس گزارش بانک جهانی درآمد ناشی از انتقال وجه بین المللی توسط اپراتورهای مختلف به ۶۱۶ میلیارد دلار می رسد که مبلغ کمی نیست!

اما با اینحال بخش بزرگی از این بازار هنوز هم تا حد زیادی وابسته به خدمات گران قیمت است. ارائه دهندگان این خدمات ادعا می کنند که فناوری دوستانه ای برای تمام جهان ارائه کرده اند. اما در واقعیت طبق این گفته عمل نمی کنند.

شکست انحصار سوئیفت به مدد فناوری بلاک چین

شبکه مالی ZED با ارائه یک بستر انتقال وجه مبتنی بر ارز دیجیتالی، راهکاری برای انتقال وجه بین المللی ایجاد کرده است تا بدین ترتیب انحصار موجود در عرصه انتقال وجه بین المللی را بشکند. این شبکه مالی از فناوری غیرمتمرکز بلاک چین استفاده می کند.

ZED بر خلاف سوئیفت که کاملا وابسته به بانک ها است، نیازی به بانک ندارد و این امکان را فراهم می کند که انتقالات وجه بین المللی بدون حضور واسطه های اضافی صورت پذیرد.

شکل زیر وضعیت حال حاضر نقل و انتقال وجه بین المللی را نشان می دهد که در این حالت بانک های واسطه ای متعددی حضور دارند و هزینه و زمان انتقال وجه بین المللی بسیار بالاست. از طرفی استفاده از این سیستم پیچیدگی ها و دشواری های متعددی دارد.

در مقابل شکل زیر مزایای استفاده از سیستم های انتقال وجه جدید که مبتنی بر بلاک چین هستند را نشان می دهد. در این شیوه نوین انتقال وجه بین المللی علاوه بر این که حضور بانک های واسطه ای اضافی حذف شده است، نیازی به حضور ارزهای ثالثی از قبیل دلار و یورو نیز نیست و ارزهای ملی کشورهای مختلف به طور مستقیم با یکدیگر مبادله می شوند.

محرومیت بخش عمده ای از جهان در دسترسی به خدمات مالی

بر خلاف کشورهای ثروتمند، بخش عمده ای از جهان در حال حاضر یا به خدمات مالی دسترسی ندارند یا از خدمات مالی ضعیفی برخوردارند و برای استفاده از آن نیز باید هزینه های بالایی را پرداخت کنند. شبکه مالی ZED یا شبکه های انتقال وجه مشابه که مبتنی بر بلاک چین هستند این امکان را فراهم می کنند که معاملات سریع، آسان و کم هزینه شوند.

در حال حاضر اپراتورهای موازی سوئیفت متعددی در جهان راه اندازی شده است که در انجام معاملات مالی با موفقیت همراه بوده اند. این اپراتورهای انتقال وجه همانگونه که سوئیفت معامله کنندگان را به هم وصل می کند، فعالیت می کنند، اما با این تفاوت که با هزینه های پایین و بدون پیچیدگی این کار را انجام می دهند.

به گفته مدیر ZED اکنون از شبکه مالی ما استقبال شده است و فناوری های انتقال وجه بین المللی مبتنی بر بلاک چین در حال حاضر هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند و هدف اصلی آن ها از بین بردن انحصار و مشکلات حال حاضر معاملات بین المللی است.

منبع: crowdfundinsider.com و ZED



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.