به گزارش مسیر اقتصاد شرکت خودروساز چینی بریلیانس و BMW آلمان قصد همکاری در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک دارند. بر اساس تواقفنامه ای که در روز دوشنبه بین دو طرف به امضا رسیده است، شرکت BMW با همکاری هلدینگ چینی قصد سرمایه گذاری و تولید گسترده خودرو در بازار چین را دارد.
داخلی سازی موتور خودرو BMW در چین
بر اساس تصمیمات گرفته شده این دو شرکت خودروساز با همکاری یکدیگر تا سال ۲۰۱۹ دو کارخانه جدید احداث می کنند. یکی از این دو کارخانه احداث شده کارخانه تولید موتور خواهد بود. کارخانه تولید موتور نیازمند سرمایه گذاری ویژه ای است که این سرمایه توسط شرکت آلمانی تأمین خواهد شد. موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات تولید خودرو است که داخلی سازی آن به معنی یک گام مهم در جهت افزایش سطح تولید داخلی خودرو در چین است.
با این اقدام میزان و کیفیت داخلی سازی خودروهای تولیدی از سوی BMW در چین افزایش خواهد یافت؛ چرا که عمده قطعات وارداتی مربوط به قطعات موتوری می شود و با احداث این کارخانه جدید این چالش برطرف خواهد شد.
BMW در مسیر افزایش داخلی سازی خودروها در چین
یکی از دغدغه های اصلی خودروسازان جهانی برای ایجاد مزیت در بازار چین، حرکت به سمت افزایش داخلی سازی و تولید محصولات در داخل این کشور است. در این صورت علاوه بر کاهش هزینه های تولیدی، شرکت های خارجی می توانند از مزیت هایی همچون افزایش تیراژ تولید نیز بهره ببرند و در رقابت با دیگر تولیدکنندگان خودرو مزیت بیشتری کسب نمایند. شرکت خودروسازی BMW با همین رویکرد شعار خود را «در چین، برای چین» انتخاب کرده است.
لازم به ذکر است شرکت BMW پیش از این نیز سرمایه گذاری قابل توجهی در چین انجام داده و تا ماه گذشته این شرکت ۵۶۰ هزار دستگاه خودرو در چین تولید کرده است که ظرفیت تولید آن رو به افزایش است. اما با سرمایه گذاری جدید که حدود ۷.۸ میلیارد دلار برآورد شده است، حضور این شرکت آلمانی در چین به مرابت افزایش خواهد یافت.
گسترش تولید خودروهای برقی در چین با انعقاد این قرارداد
با توجه به اینکه خودروهای برقی در دنیا رو به گسترش هستند و بسیاری از کشورها از سال ۲۰۴۰ میلادی خرید و فروش خودروهای با سوخت فسیلی را ممنوع اعلام کرده اند؛ کشور چین نیز قصد دارد تا در این قرارداد خودرویی، تولید محصولات برقی BMW را در این کشور گسترش دهد.
به عنوان نمونه خودرو BMW iX3 به عنوان اولین خودرو برقی در چین تا سال آینده تولید خواهد شد. همچنین نخستین کارخانه تولید باتری سال گذشته در چین راه اندازی شد و فاز دوم اجرایی آن از ماه می سال جاری آغاز خواهد شد.
لازم به ذکر است در زمینه تولید خودروهای برقی نیز بر اساس توافق صورت گرفته قرار است بخش قابل توجهی از ارزش افزوده خودروها در داخل کشور چین تولید شود.
افزایش ۱۴۰ درصدی تولیدات خودروسازان چینی
یکی از استراتژی های صنعتی دولت چین توسعه صنایع خودروسازی با همکاری در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) با خودروسازان مطرح جهانی است. این سیاست دولت چین سبب شده است تا علاوه بر گسترش خودروها با فناوری روز دنیا در این کشور صادرات خودرو نیز افزایش یابد.
چین از سال ۲۰۱۵ به بزرگترین بازار وسایل نقلیه سبز (خودروهای برقی) تبدیل شده است و فروش آن ها در این کشور رو به افزایش است. به طوریکه آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین نشان می دهد، در پنج ماهه ابتدایی امسال ۳۲۸ هزار دستگاه خودرو تولید شده است و ۱۴۰ درصد تیراژ خودروسازان رشد کرده است.
منبع: چاینا دیلی