۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۳۵۲ ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ دسته: مالیات
۰

دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه که در بسیاری از کشورها دریافت می شود، شرایط کنونی را برای اجرای این نوع مالیات مناسب ارزیابی کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در  برنامه تلویزیونی ثریا ضمن معرفی مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک پایه مالیاتی جدید گفت: اکنون شرایط به گونه ای است  که باید مالیات بر عایدی سرمایه را در اقتصاد پایه گذاری کنیم.

۵۰ درصد فرار مالیاتی در اثر تکمیل نبودن زیرساخت های اطلاعاتی

دکتر پورابراهیمی با اشاره به اهمیت زیرساخت های اطلاعاتی برای دریافت مالیات خاطرنشان کرد: اگر مجموعه زیرساخت های اطلاعاتی تکمیل نشود امکان رسیدن به شاخص های مدنظر در حوزه درآمدهای مالیاتی وجود نخواهد داشت. طبق محاسبات در سال ۹۴ با توجه به نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، حدود ۵۰ درصد فرار مالیاتی گزارش شده است.

مبنا قرار دادن تراکنش های بانکی برای صحت و سقم اطلاعات مالیاتی

وی در ادامه با ذکر مثالی در مورد استفاده از زیرساخت ها برای دستیابی به درآمد مالیاتی گفت: یکی از اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده است، مبنا قرار دادن تراکنش های بانکی برای صحت و سقم اطلاعات مالیاتی است. بررسی تراکنش های بانکی برای اولین بار در سال ۹۶ انجام شد که فقط از این راه ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شد.

پورابراهیمی گفت: ۷۰ درصد این عدد هم از کسانی بود که یکبار هم مالیات نداده بودند و اصلا کد اقتصادی و هویت مالی نداشتند. وی افزود: اینکه عده ای بگویند این کار سرک کشی به حساب های مردم است و کار درستی نیست، اصلا معنا ندارد.

به هر دلیلی که عایدی سرمایه ایجاد می شود باید مالیاتش گرفته شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص پایه های مالیاتی جدید از جمله مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در بسیاری از کشورها مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد و به هر دلیلی که عایدی از طریق سرمایه ایجاد می شود باید مالیاتش پرداخته شود.

دکتر پورابراهیمی درباره بررسی مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال ۹۳ گفت: نمیخواهم بحث را باز کنم که در سال ۹۳ چه اتفاقاتی افتاد اما در هر صورت با توجه به شرایط رکودی در طول سال های گذشته قابلیت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه فراهم نبوده است. زیرا که در شرایط رکودی این مالیات کارکرد خود را از دست می دهد.

نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: الان شرایط متفاوت با گذشته است. پیش بینی می شود با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، می توان از درون همین تنگنا فرصت هایی را ایجاد کرد و مجموعه اقدامات پیرامونی را انجام داد. یکی از اقدامات پیرامونی این است که مالیات بر عایدی سرمایه را در اقتصاد پایه گذاری شود.

عدم اتصال پایگاه های اطلاعاتی مانع اجرایی شدن طرح های اقتصادی است

دکتر پورابراهیمی درباره موانع اجرایی کردن طرح های اقتصادی گفت: بسیاری از پایگاه های اطلاعاتی برای اخذ مالیات وجود دارد اما مشکل این است که این پایگاه ها به هم متصل نیستند که با استفاده از آن بتوان طرح های اقتصادی را اجرایی کرد. مثلا در جریان طرح کاداستر که سازمان ثبت اسناد در حال انجام آن است بخش های بسیاری از آن انجام شده است. البته کسری های مالی وجود دارد که  مجلس قرار است کمک کند. این بحث در واقع بحث شناسنامه زمین را یکبار برای همیشه در کشور حل می کند.

نگاه دولت به وضع مالیات نگاه درآمدی است و نه نگاه تنظیمی و کنترلی

دکتر محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به بحث مالیات بر خانه های خالی و دلیل عدم اجرایی شدن آن اظهار داشت: نگاه دولت این است که رویکرد درآمدی چقدر اتفاق می افتد. مثلا هزینه ای که انجام می دهد یا زمانی که برای ایجاد زیرساخت می گذارد در مقابل چه عایدی دارد.

وی افزود: یکی از موارد تخصصی که سازمان مالیات در جلسات تخصصی کمیسیون صحبت می کند این است که یک پایه مالیاتی چقدر باید برایش هزینه و زیرساخت انجام شود تا درآمد بدست بیاید. در دولت هایی که به درآمد نیاز دارند بحث های کنترلی اولویت های بعدی دولت هستند. تنها در صورتی که یک دولت در ثبات بوده و خواهان ارائه برنامه بلندمدت باشد، به مالیات به چشم ابزار بلندمدت نگاه می کند.

فرصت مناسب برای جراحی اقتصاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به التهابات و نوسانات اخیر در وضعیت اقتصادی گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و التهاباتی که در بازار ارز و سایر بازارها وجود دارد؛ اکنون وضعیت بسیار مناسبی برای جراحی اقتصاد در حوزه های مختلف به وجود آمده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.