۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۷۳۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت چین قصد دارد با هدف جلوگیری از وابستگی به آمریکا در حوزه انرژی و همچنین ضربه زدن به این کشور در جنگ تجاری، تعرفه واردات نفت و گاز و فرآورده های آن از این کشور را افزایش دهد. با این اقدام چین، برنامه های آمریکا در زمینه افزایش تولید و صادرات نفت و گاز و تبدیل شدن به قطب جدید صادرات انرژی در جهان، با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین به تازگی و در اقدامی غافل گیرانه، تعرفه واردات حامل های انرژی از جمله نفت و گاز از آمریکا را افزایش داده است.

این درحالیست که در هفته اخیر دو کشور به طور عملی وارد یک جنگ تجاری شده اند و هرکدام ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از کشور مقابل را با تعرفه واردات ۲۵ درصدی مواجه نموده اند.

حوزه انرژی برنامه جدید چین برای ضربه زدن به آمریکا در جنگ تجاری

کارشناسان معتقدند وضع تعرفه واردات نفت و گاز از سوی چین با هدف کاهش وابستگی به آمریکا در حوزه انرژی و همچنین ضربه زدن به این کشور در جنگ تجاری در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

این اقدام چین نشان می دهد که این کشور در جنگ تجاری با آمریکا، علاوه بر حوزه هایی همچون کشاورزی و خودرو، در زمینه انرژی نیز برنامه هایی برای جلوگیری از واردات از آمریکا و عدم وابستگی به این کشور در دستور کار دارد.

وضع تعرفه واردات بر نفت و گاز موجب می شود پالایشگاه های چینی تمایل کمتری برای خرید نفت از آمریکا داشته باشند که در نهایت به کاهش واردات منجر خواهد شد. در نتیجه چین علاوه بر کاهش وابستگی به واردات نفت از آمریکا، می تواند به این کشور که در مسیر تبدیل شدن به یک قطب جدید در تولید نفت و گاز است، ضربه ای کاری وارد نماید.

آمریکا در مسیر تبدیل شدن به قدرت برتر انرژی در جهان

در حال حاضر آمریکا بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است اما در طول سال های اخیر و با رونق گرفتن تولید نفت و گاز شیل، این کشور به مرور به صادرکننده این محصولات تبدیل شده است. تولید نفت خام آمریکا در هفته های اخیر به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که حدود ۲ میلیون بشکه از آن به دیگر کشورهای جهان صادر می شود.

دولت کنونی آمریکا حساب ویژه ای بر حمایت از تولید بیشتر انرژی در این کشور باز کرده است. در همین راستا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به تازگی در اظهار نظری سلطه آمریکا بر تولید و صادرات انرژی در جهان را یکی از مولفه های اصلی قدرت این کشور شمرده است.

چین بزرگترین واردکننده نفت و فرآورده های نفتی از آمریکا

کشور چین بزرگترین واردکننده نفت خام و محصولات فرآوری شده آن از آمریکا محسوب می شود؛ بر اساس آمار وزارت انرژی آمریکا، چین روزانه ۳۶۳ هزار بشکه نفت از آمریکا وارد می کند و با اختلاف زیاد از کشور دوم یعنی کانادا، در صدر مقاصد صادراتی نفت خام آمریکا قرار دارد. این کشور همچنین در حدود روزانه ۲۰۰ هزار بشکه دیگر محصولات کم فرآوری شده از نفت خام از آمریکا وارد می نماید.

در این شرایط وضع تعرفه واردات بر محصولات حوزه انرژی از سوی این کشور یک گام مهم در ضربه زدن به آمریکا در جنگ تجاری محسوب می شود.

علاوه بر این ایجاد عدم قطعیت و عدم ثبات در روند تجارت دوجانبه چین و آمریکا موجب می شود شرکت های فعال در این حوزه از انعقاد قراردادهای بلندمدت خودداری کنند و این مسئله نیز به نوبه خود روند تجارت را با مشکلات گسترده ای مواجه خواهد کرد.

برنامه های آمریکا در افزایش صادرات نفت به چین نقش بر آب شد

در طول ماه های اخیر به دلیل افزایش میزان ظرفیت تولید نفت و گاز در آمریکا، دولتمردان این کشور تلاش های گسترده ای را برای بازاریابی صادرات انرژی به کشورهای جهان در دستور کار قرار دادن اند. در این میان کشور چین یکی از مقاصد اصلی آمریکا محسوب می شود.

در جریان مذاکرات تجاری با چین، مقامات آمریکایی در تلاش بودند تا این کشور را به خرید بیشتر نفت و گاز از آمریکا مجاب نمایند. افزایش صادرات انرژی به چین یک دستاورد بزرگ برای دولت آمریکا محسوب می شد؛ چراکه در این صورت امکان تولید نفت و گاز بیشتر در آمریکا فراهم میشد، بخشی از کسری تراز تجاری این کشور با چین کاهش می یافت، پالایشگاه های چینی بیش از پیش به تجارت با آمریکا وابسته می شدند و در نهایت آمریکا بهتر می توانست چین را در عدم خرید نفت از ایران متقاعد نماید. اما با اقدام جدید چین تمامی برنامه های آمریکا در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.