۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۵۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشورهای عضو گروه ۷ در اجلاس اخیر خود که به طور خاص با موضوع همگرایی در زمینه اعمال سیاست های تجاری برگزار شد، نتوانستند به یک رویکرد مشترک دست یابند. در نهایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضمن ترک زود هنگام این نشست، کشورهای گروه ۷ را به افزایش تعرفه واردات خودرو تهدید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای عضو گروه ۷، هفته گذشته در کشور کانادا جلساتی در خصوص دستیابی به توافق در زمینه اعمال محدودیت های تجاری برگزار کردند.

کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا اعضای گروه ۷ هستند که به تعبیری ۷ قدرت اقتصادی بزرگ در بین کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب می شوند.

در این نشست که در طول دو روز و در شهر کبک کانادا برگزار شد، سران کشورهای عضو گروه ۷ حضور داشتند و به طور مستقیم نظرات خود در زمینه اعمال سیاست های تجاری را با یکدیگر در میان گذاشتند.

سیاست های حمایت گرایی آمریکا چالش اصلی گروه ۷

در طول ماه ها اخیر آمریکا سیاست های محدود کننده تجاری متعددی را اعمال کرده است. به طور خاص آمریکا در طول سال ۲۰۱۸ میلادی بارها تعرفه واردات محصولاتی همچون ماشین لباسشویی، سلول های خورشیدی، فولاد و آلومنیوم را افزایش داده است.

کشورهای اروپایی یکی از منتقدین جدی سیاست های دولت ترامپ در اعمال محدودیت های تجاری هستند؛ به طوریکه مسئله حمایت گرایی و محدود نمودن واردات از سوی آمریکا، به یک چالش اساسی در بین کشورهای عضو گروه ۷ تبدیل شده است.

به همین دلیل موضوع جلسه اخیر گروه ۷ به طور اختصاصی به حل مسائل موجود در عرصه تجارت خارجی و ایجاد همگرایی در این زمینه اختصاص یافت.

عدم همگرایی در سیاست های تجاری با وجود اجلاس گروه ۷

از این رو انتظار می رفت با برگزاری این جلسه شرایط برای همگرایی این کشورها در زمینه اعمال سیاست های تجاری فراهم شود. به طور خاص به دلیل حضور سران اصلی کشورهای عضو گروه ۷ و مذاکره مستقیم آن ها، انتظار می رفت که این کشورها بتوانند به یک رویکرد متحد در زمینه تجارت جهانی دست یابند.

اما پافشاری طرفین بر موضع خود در نهایت مانع از دستیابی به یک توافق شد. در واقع عدم دستیابی به یک رویکرد مشترک در این نشست، موجب شد که هریک از سران کشورهای حاضر در آن برداشت خود را به عنوان جمعبندی و دستاورد جلسات به رسانه ها اعلام کنند.

عدم استقبال آمریکا از برنامه ابتکاری کشورهای اروپایی برای کاهش تنش تجاری

در این نشست آلمان برنامه ای را با عنوان «سازوکار ارزیابی مشترک» ارائه کرد که از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز مورد حمایت قرار گرفت. هدف از ارائه این برنامه از سوی اروپا، کاهش تنش های تجاری با آمریکا بود.

بر اساس این برنامه کشورهای اروپایی به آمریکا پیشنهاد داده اند پیش از وضع هرنوع محدودیت تجاری جدید بر سر راه واردات از اروپا، با این کشورها وارد مذاکره شود. به طور خاص کشورهای اروپایی اعلام کرده اند حاضرند در زمینه مسئله امنیت ملی آمریکا، که یکی از دلایل اصلی این کشور در وضع تعرفه واردات در ماه های اخیر بوده است، با این کشور وارد مذاکره شوند. اما آمریکا از این پیشنهاد کشورهای اروپایی استقبال نکرده است.

عدم مشارکت آمریکا در بیانیه پایانی گروه ۷

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و دیگر رهبران گروه ۷ پیشتر گفته بودند، آمریکا نیز در بیانیه مشترک اعضای گروه ۷ مشارکت خواهد داشت.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از ترک زودهنگام نشست گروه ۷، از اظهارات و مواضع جاستین ترودو گلایه کرد و مشارکت آمریکا در بیانیه پایانی را تکذیب کرد.
وی همچنین پی از ترک نشست، در رشته توئیت هایی ضمن انتقاد از نخست وزیر کانادا، تنش های تجاری میان آمریکا و متحدانش را تشدید کرد.

تهدید کشورهای گروه ۷ به افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی آمریکا

ترامپ در یکی از این توئیت ها نوشت: «من به نمایندگان آمریکا دستور داده ام که پای بیانیه را امضا نکنند، زیرا ما در حال بررسی وضع تعرفه هایی در زمینه واردات بی رویه خودرو به بازار آمریکا هستیم.»

آمریکا پیش از این نیز کشورهای اروپایی را به افزایش تعرفه واردات خودرو تهدید کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا در طول این اجلاس نیز بارها علیه سیاست های تجاری محدودکننده دیگر کشورها ازجمله کانادا انتقاد کرد و این سیاست ها را مانع از صادرات آمریکا به آن ها دانست. به طور مثال وضع تعرفه ۲۷۰ درصدی کانادا بر برخی محصولات کشاورزی یکی از انتقادات جدی ترامپ علیه این کشور بود.

کاهش قدرت گروه ۷ با عدم همگرایی در مسائل مهم جهانی

مواضع اخیر ترامپ، گروه ۷ را که زمانی یکی از پایه های سیاست خارجی آمریکا محسوب می شد و مدت ها به عنوان یکی از مدافعان سیستم اقتصادی جهان عمل می کرد، تضعیف می کند.

این کشورها تا به حال درخصوص مسائل مهمی همچون اعمال سیاست های تجاری، توافق هسته ای ایران، توافق آب و هوایی پاریس و دیگر موارد مشابه جلساتی را برگزار کرده اند اما در نهایت نتوانسته اند به یک جمعبندی مشترک دست یابند.

این درحالیست که عدم همگرایی در بین کشورهای گروه ۷ در نهایت به کاهش قدرت این گروه در عرصه جهانی منجر خواهد شد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.