۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۹۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت روسیه در پاسخ به تحریم های آمریکا قانون جدیدی به تصویب رسانده است که بر اساس آن می تواند واردات کالاها و خدمات دارای مشابه داخلی از کشورهای «غیر دوست» را ممنوع نماید. تصویب این قانون به روشنی به کشورهای غربی نشان داد که روسیه تحریم های اقتصادی آنها را بی پاسخ نمی گذارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه قانون اقدام متقابل علیه تحریم کنندگان روسیه را تصویب نمود. بر اساس این قانون جدید، که در پاسخ به تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی به تصویب رسیده است، واردات برخی کالاهای دارای مشابه داخلی از این کشورها ممنوع شده است.

تقسیم بندی کشورها به دوست و دشمن در سیاست خارجی روسیه

بر اساس قانون جدید برخی کشورها که اقدام به تحریم اقتصادی روسیه نموده اند، به عنوان دشمنان این کشور شناخته می شوند و رئیس جمهور روسیه این اختیار را دارد که علیه این کشورها به طور متقابل اقدام نماید.

در سال های اخیر کشور روسیه از سوی آمریکا متحدین اروپایی اش بارها آماج تحریم اقتصادی قرار گرفته است. در چنین شرایطی قانون جدید روسیه به روشنی به این کشورها نشان داد که روسیه اقدامات آن ها را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

روش مشابه روسیه و آمریکا در تحریم کشورهای خارجی

کارشناسان عرصه تجارت جهانی معتقدند روسیه با وضع قانون جدید خود نشان داد که قصد دارد مسیری همچون آمریکا را در تعامل با کشورهای خارجی اتخاذ نماید.

روسیه با این قانون به دیگر کشورهای جهان نشان داده است که اگر قصد همکاری اقتصادی و تجارت با روسیه را دارند، باید از تجارت با کشورهایی که دشمن روسیه هستند صرفنظر کنند. آمریکا نیز در اتخاذ تحریم های ثانویه خود روشی مشابه این رویکرد را اتخاذ کرده است.

ممنوعیت واردات ابزار مهم اقدام متقابل روسیه

در قانون جدید ابزارهای متعددی برای رئیس جمهور روسیه در نظر گرفته شده است تا به وسیله آن ها علیه دشمنان این کشور اقدام نماید. اما بدون شک مهم ترین ابزار در این میان، ممنوعیت واردات کالا از کشورهای متخاصم است.

به طور خاص پیش نویسی از اعمال ممنوعیت واردات تحت این قانون، از سوی قانون گذاران روسی تهیه شده است که بر اساس آن واردات بسیاری از کالاها و خدمات از آمریکا با ممنوعیت مواجه خواهد شد. محصولات غذایی و دارویی و خدمات مشاوره ای بخش عمده این لیست را تشکیل داده اند.

لیست این کالاها و خدمات، متناسب با سطح توان تولید داخلی روسیه تهیه شده است؛ به این ترتیب که اگر کالایی دارای مشابه داخلی است و نیازی به واردات آن وجود ندارد در لیست ممنوعیت واردات قرار گرفته است.

بنابراین با اجرایی شدن این قانون اکنون دولت روسیه این اختیار را دارد که واردات محصولات موجود در لیست تهیه شده را از آمریکا و برخی دیگر از کشورهای «غیر دوست» ممنوع نماید.

جریمه زندان برای همکاران با تحریم های آمریکا

علاوه بر قانون فوق، قانون گذاران روسی قانون دیگری را نیز در راستای جلوگیری از اثرگذاری تحریم های آمریکا به تصویب رسانده اند. بر اساس این قانون هرکدام از شهروندان روسی که با تحریم های آمریکا همکاری نمایند، مشمول جریمه زندان خواهند شد.

هدف از تصویب این قانون جلوگیری از اثرگذاری تحریم های آمریکا بر اقتصاد روسیه است. در صورتی که شرکت ها و شهروندان روسیه تحریم های آمریکا را جدی بگیرند و بخواهند متناسب با آن ها برخی روابط اقتصادی خود با شرکت های داخلی را قطع نمایند، اقتصاد روسیه با دو دستگی و آسیب مواجه خواهد شد. بنابراین مقامات روسی قصد دارند با جریمه همراهان با تحریم های آمریکا، از این آسیب جلوگیری نمایند.

منابع: رویترز و رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.