۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۷۱۸ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داده است. علاوه بر این، مقامات تجارت خارجی این کشور یک نظام محدودیت واردات نیز طراحی کرده اند که هدف آن کاهش میزان واردات به صورت هوشمندانه است. مقامات آمریکایی به برزیل اعلام کرده اند تنها درصورتی این کشور را از لیست کشورهای مشمول افزایش تعرفه واردات مستثنی خواهند کرد که نظام محدودیت واردات آمریکا را بپذیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش وابستگی به واردات، حقوق ورودی فولاد و آلومینیوم را افزایش داده است.

به گفته کارشناسان جهانی در حال حاضر به دلیل افزایش ظرفیت تولید این محصولات در کشورهای مختلف، مازاد تولید در بازارهای آلومینیوم و فولاد وجود دارد. بنابراین افزایش تعرفه واردات در آمریکا، به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصولات به تشدید مازاد تولید و کاهش قیمت ها منجر خواهد شد.

آمریکا در ابتدا تنها کشورهای چین، روسیه، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیایی را مشمول افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم کرده است و به کشورهای اروپایی، برزیل، آرژانتین و کره جنوبی برای دستیابی به توافقات جدید در مذاکرات زمان داده است.

«تخفیف تعرفه‌ای» آمریکا تنها شامل «شرکای سیاسی» می‌شود

وابستگی برزیل به بازار آمریکا

برزیل یکی از کشورهایی است که جزء صادرکنندگان عمده فولاد و آلومینیوم به آمریکا محسوب می شود و تولیدکنندگان این کشور به صادرات به بازار آمریکا وابسته هستند؛ به طوریکه در حال حاضر آمریکا مقصد ۸۰ درصد از صادرات محصولات نیمه تمام فولادی این کشور است.

بنابراین در صورتی که برزیل نتواند رضایت آمریکا را در عدم افزایش تعرفه واردات جلب نماید، تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم این کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهند شد.

از این رو در طول دو ماه اخیر مقامات تجارت خارجی کشورهای برزیل و آمریکا بر سر جزئیات توافق واردات فولاد و آلومینیوم به مذاکره نشسته اند.

آمریکا مصمم به محدود نمودن واردات

اما نتایج منتشر شده از مذاکرات بین دو کشور نشان از آن دارد که مقامات آمریکایی به کاهش میزان واردات فولاد و آلومینیوم به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی مصمم هستند.

برای این منظور مقامات آمریکایی به برزیل اعلام کرده اند که تنها درصورتی این کشور را از لیست کشورهای مشمول افزایش تعرفه واردات مستثنی خواهند کرد که این کشور نظام محدودیت وزنی مشخصی را بپذیرد.

طراحی نظام محدودیت واردات مطابق با توان تولید داخلی

بر اساس نظام محدودیت وزنی پیشنهادی آمریکا، صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم برزیل تنها تا سقف مشخصی می توانند محصولات خود را به این کشور صادر نمایند.

این نظام وزنی به نحوی طراحی شده است که هرچه توان تولید یک محصول در آمریکا بالاتر باشد، محدودیت واردات بیشتری بر آن اعمال شده است.

به طوریکه در زمینه واردات محصولات نیمه تمام فولادی، که تولیدکنندگان کمتری در آمریکا دارد، واردات از برزیل تا میزان ۸۰ درصد واردات فعلی محدود خواهد شد؛ در عین حال در مورد محصولات تمام شده فولادی، که تولیدکنندگان بیشتری در آمریکا دارد، محدودیت واردات گسترده تر خواهد بود و در برخی محصولات تا ۴۰ درصد میزان واردات فعلی در نظر گرفته شده است.

حمایت مؤثر از تولیدکنندگان داخلی بدون افزایش قیمت در بازار داخلی

هدف از نظام محدودیت واردات که از سوی مقامات تجارت خارجی آمریکا طراحی شده است، حمایت مؤثر از تولیدکنندگان داخلی است. در واقع با اعمال این نظام محدودیت واردات میزان واردات به طور هدفمند کاهش می یابد و در عین حال به دلیل عدم اعمال تعرفه های وارداتی، قیمت محصولات وارداتی در بازار داخلی افزایش نخواهد یافت.

گفتنی است مقامات آمریکایی در مذاکره با مقامات برزیلی اطلاع داده اند که در صورت عدم پذیرش نظام محدویت واردات پیشنهادی این کشور، برزیل نیز به لیست کشورهای مشمول افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم اضافه خواهد شد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.