۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۵۵۳ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ دسته: انرژی
۰

شرکت گازپروم روسیه قراردادی جدید به منظور صادرات گاز به اسلوونی منعقد کرده است. صادرات گاز به وسیله خط لوله، به طور معمول در قالب قرارداد های بلند مدت ۲۰ و ۲۵ ساله انجام می شود و ۵ ساله بودن قرارداد صادرات گاز روسیه به اسلوونی نشان از انعطاف طرف روسی به منظور حفظ بازار اروپای شرقی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت گازپروم روسیه قرارداد جدید صادرات گاز به میزان ۰.۶ میلیارد متر مکعب در سال را با شرکت ژئوپلین (Geoplin) اسلوونی منعقد کرده است. مدت اجرای این قرارداد ۵ ساله است و اعتبار آن از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۸ تا ۱ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام شده است.

انعقاد این قرارداد نشان می دهد شرکت روسی قصد دارد در قرارداد های جدید خود با خریداران سنتی اروپایی گاز، شرایط منعطف تری را در نظر بگیرد.

قرارداد قبلی شرکت ژئوپلین با گازپروم که در پایان سال ۲۰۱۷ منقضی شد، به صورت بلند مدت و از سال ۱۹۹۲ به مدت ۲۵ سال در جریان بود.

نکته جالب توجه دیگر در این قرارداد تغییر سیاست گازپروم به سمت انعقاد قرارداد های کوتاه‌مدت صادرات گاز است. این درحالیست که آخرین قرارداد پنج ساله شرکت گازپروم و مشتریان اروپایی خود به چند دهه گذشته باز می گردد.

صادرات گاز از طریق خط لوله به طور معمول در قالب قراردادهای ۲۰ تا ۲۵ ساله انجام می شود و انعقاد یک قرارداد پنج ساله از سوی شرکت گازپروم، دلیل دیگری بر انعطاف روسیه به منظور حفظ بازار اروپای شرقی است.

معاون مدیر عامل شرکت گازپروم، الکساندر مدودف در اظهار نظر اخیر خود گفت: قرارداد جدید برای تامین گاز، روابط بین شرکت های ما را تقویت خواهد کرد.

گفتنی است در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۶)، گازپروم موافقت کرد تا قرارداد بلند مدت صادرات گاز خود به کرواسی را در یک قرارداد ۱۰ ساله جدید ادامه دهد. این قرارداد جهت صادرات ۱ میلیارد بشکه در سال است و تا پایان سال ۲۰۲۷ معتبر خواهد بود.

منبع: پلاتز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.