۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۵۹۵ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

تأسیس هیئت برنامه ریزی اقتصادی کره جنوبی یکی از اقدامات مهم دولت وقت برای توسعه اقتصادی بوده است. این نهاد توانست کره جنوبی را در مدت چند دهه به یکی از کشورهای موفق در زمینه تدوین برنامه های اقتصادی تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد دکتر میکاییل سث[۱] که گرایش مطالعاتی اش مربوط به کشورهای شرق آسیا است و علاقه خاصی به مطالعه در مورد کشور کره جنوبی دارد، می نویسد کره جنوبی در بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۶ مسیر خود را در توسعه اقتصادی پیدا کرد و طی آن زمان به یک کشور موفق صنعتی تبدیل شد.

این محقق در ادامه می گوید کره جنوبی گام های متعددی را در جهت توسعه اقتصادی برداشته است؛ اصلاح سیاست های واردات و برنامه ریزی برای صادرات، حضور دولت در اقتصاد، ملی کردن بانک ها و تأسیس هیئت برنامه ریزی اقتصادی مهم ترین اقدامات این کشور در راستای توسعه اقتصادی بوده است.

تغییرات ساختاری هیئت برنامه ریزی با هدف بهبود عملکرد

هیئت برنامه ریزی از زمان تأسیس توسط چونگ هی در سال ۱۹۶۱ تا اواخر دهه ۱۹۷۰، قابلیت اختصاص بودجه به تمام برنامه های اقتصادی را داشت. سپس در سال ۱۹۸۰ قدرت تخصیص بودجه به وزارت خانه ها بازگشت و از آن زمان به بعد هیئت برنامه ریزی اقتصادی به طور متمرکز به طراحی و تدوین برنامه های اقتصادی و اجتماعی مشغول شد.

هیئت برنامه ریزی اقتصادی[۲] به عنوان نقطه آغازین پیشرفت های کره جنوبی، همچنان یک نهاد فعال محسوب می شود و در طول ۵۷ سال فعالیت خود با تغییر ساختار سعی در بهبود عملکرد داشته است.

این نهاد در سال ۱۹۹۴ با وزارت اقتصاد و دارایی[۳] ادغام شده است. همچنین در پاسخ به بحران مالی ۱۹۹۷ و در سال ۱۹۹۸، وزارت دارایی و اقتصاد به منظور کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد خود، تعدادی از وظایف خود را به نهادهای دیگر محول کرده است. در آن سال وزارت اقتصاد و دارایی اختیارات بودجه را به اداره کل بودجه ملی[۴] و نظارت بر امور مالی را به کمیسیون نظارت مالی و مذاکرات تجاری را به وزارت امور خارجه و تجارت[۵] سپرد.

سپس در سال ۲۰۰۸ وزارت اقتصاد و دارایی با وزارت برنامه ریزی و بودجه[۶] در این کشور ادغام می شوند و یک نهادی با کارکرد دقیق و هدفمندی با نام وزارت استراتژی و دارایی[۷] شروع به کار می کند.

در تصویر زیر برخی از مقامات هیئت برنامه ریزی در سال ۱۹۶۷، در حال تأسیس مرکز پردازش داده در کره جنوبی هستند.

هیئت برنامه ریزی اقتصادی نمونه موفق سازمان های پیشرفت

سوما چاکرابارتی [۸] فارغ التحصیل اقتصاد از دانشگاه ساکس انگلستان می گوید تأسیس هیئت برنامه ریزی اقتصادی در کره جنوبی به عنوان یکی از مشهورترین نهادهایی که موجب توسعه کشورها می شود، تأثیر تعیین کننده ای بر تحولات اقتصادی کره جنوبی داشته و تأسیس این نهاد نمونه موفقی از اصلاحات اقتصادی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیئت برنامه ریزی اقتصادی نقشی کلیدی را در بسیج منابع مالی، شکل گیری سیاست ها، هماهنگی برنامه ها و حمایت از سرمایه گذاری داشته است، افزود هیئت برنامه ریزی اقتصادی نشان داد که یک ترکیب قدرتمند نهادی است.

چاکرابارتی که سمت ریاست بانک بازسازی و توسعه اروپا را نیز به عهده دارد، معتقد است نقش سازنده ی دولت در کمک به ایجاد چارچوب نهادی و سیاست گذاری شایسته قدردانی است؛ چراکه توانست بخش خصوصی را نیز فعال کند و به یک توازن در تولید و عرضه بخش خصوصی و دولت برسد.

وی معتقد است که این گونه برنامه ریزی و سیاست گذاری ها باعث می شود کشور توسعه پیدا کند و از برنامه ریزی های شتاب زده جلوگیری شود.

پینوشت:

[۱] Michael Seth

[۲] Economic Planning Board

[۳] (Ministry of Finance and Economy (MOFE

[۴] National Budget Administration

[۵] Ministry of Foreign Affairs and Trade

[۶] (Ministry of Planning and Budget (MPB

[۷] (Ministry of Strategy and Finance (MOSF

[۸] Suma Chakrabarti

برگرفته از: بانک بازسازی و توسعه اروپا، مرکز تحقیقات آکسفورد



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.