به گزارش مسیر اقتصاد چندی قبل، تام کارپ سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا اظهار کرد که دونالد ترامپ به منظور تامین مالی طرح جدید زیربنایی خود، قصد دارد پیشنهاد افزایش مالیات بر سوخت تا ۲۵ سنت را به مجلس سنا بدهد. اگر پیشنهاد ترامپ تصویب شود، این اولین افزایش مالیات بنزین در آمریکا از سال ۱۹۹۳ تاکنون خواهد بود.
این سناتور آمریکایی می گوید: اعتراف می کنم که مانند بیشتر مردم، من نیز دوست ندارم مالیات بدهم و معتقدم که مردم آمریکا عموما مالیات های سنگینی پرداخت می کنند. اما از سوی دیگر من کسری بودجه را نیز دوست ندارم و فکر می کنم اینکه ما تمام هزینه های ساختن زیر ساخت های اساسی کشور را به نسل های بعدی منتقل کنیم کاری غیر مسئولانه است.
مالیات دادن برای ایجاد زیرساخت ها
این سناتور آمریکایی اعتقاد دارد که اگر موضوعی آن اندازه مهم باشد که چاره ای جز صرف هزینه برای آن نباشد، بایستی راهی برای پرداخت هزینه های آن یافت.
او می گوید: با فرض مناسب بودن طرح زیربنایی ۱.۵ تریلیون دلاری ترامپ، چگونه می توان راهی برای تامین مالی آن پیدا کرد؟ ما می توانیم کسری بودجه را افزایش دهیم، می توانیم از بودجه ی سایر بخش ها کاسته و برای این طرح زیر بنایی هزینه کنیم و یا اینکه مالیات را افزایش دهیم. بهترین راه آن است که برای حل این مشکل راه حل ترکیبی از این سه گزینه اتخاذ شود؛ در این صورت افزایش مالیات نیز بخشی از برنامه تأمین مالی پروژه های زیرساختی خواهد بود.
مالیات بر مصرف سوخت بهترین گزینه برای افزایش مالیات
این سناتور مجلس آمریکا در ادامه می افزاید: در خصوص اینکه مالیات چه بخشی افزایش یابد، من با افزایش مالیات سوخت موافق هستم و از آن حمایت خواهم کرد.
کارپ می گوید: افزایش مالیات سوخت باعث کاهش وابستگی به منابع تجدیدناپذیر انرژی می شود که سالیانه مقادیر زیادی آلایندگی را نیز به محیط زیست وارد می کند. این وابستگی امنیت ملی را تهدید می کند. علاوه بر این شوک افزایش قیمت نفت یک خطر بزرگ برای اقتصاد است.
وی همچنین معتقد است که سطح وابستگی آمریکا به نفت خام بایستی کاهش پیدا کند و این کشور باید به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کند.
مزیت های افزایش مالیات سوخت
کارپ می گوید: افزایش مالیات سوخت به تحقق اهداف زیر کمک می کند:
• کاهش تقاضای نفت، که به حفظ ذخایر باقیمانده ما کمک می کند؛
• ایجاد فضای رقابت برای انرژی های جایگزین بدون آسیب زدن به صنایع با تکنولوژی خاص در حوزه نفت؛
• منعکس کردن برخی اثرات خارجی منفی سوخت های فسیلی، مانند آلایندگی، که هم اکنون در قیمت ها دیده نشده است؛
• تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی.
کنترل میزان مالیات پرداختی از سوی مردم مهمترین مزیت مالیات بر سوخت
با این حال این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی مهم ترین دلیل خود برای حمایت از مالیات بر مصرف بنزین به عنوان گزینه افزایش مالیات را اینگونه توضیح می دهد: من ترجیح می دهم که بتوانم بر میزان مالیاتی که می پردازم کنترل داشته باشم. در مورد مالیات بر سوخت نیز اینگونه است و مردم می توانند میزان مالیات پرداختی از این ناحیه را کنترل کنند. می توانم چند گزینه مثال بزنم که به کمک آن ها مردم می تواند فشار های ناشی از افزایش مالیات بر مصرف سوخت را کاهش دهند.
کارپ نمونه های عملی برای کاهش این فشار ها نیز در ذهن دارد. وی می گوید: مثلا ما می توانیم از خودروهای کم مصرف تر یا خودروهای الکتریکی استفاده کنیم؛ و یا اینکه استفاده از مدل های ترانزیتی وسیع تر (مانند کارپول) به منظور کاهش خودروهای تک سرنشین را در دستورکار قرار دهیم؛ و یا اینکه در دراز مدت شغل خود را طوری انتخاب کنیم که مطمئن باشیم محل کار و زندگی ما به یکدیگر نزدیک هستند تا میزان استفاده از خودرو را کاهش دهیم.
مشکلات مالیات بر مصرف سوخت
اما وضع مالیات بر مصرف سوخت مشکلاتی را نیز در پی دارد. بزرگترین مشکل افزایش مالیات بر مصرف سوخت، این است که افزایش این مالیات به اقشار کم درآمد آمریکایی بیشتر فشار وارد می کند؛ چراکه هزینه سوخت اقشار کم درآمد جامعه آمریکا به نسبت اقشار پردرآمد، درصد بیشتری از هزینه هایی زندگی آنها را شامل می شود.
برای حل این مشکل می توان میزان مالیات بر مصرف سوخت از اقشار کم درآمد را کاهش داد. اما به هرحال این اقدام میزان کل درآمد های دولت از این محل را کاهش می دهد.
تام کارپ معتقد است با وجود این فشار، به دلیل افزایش قیمت بنزین از سال ۱۹۹۳ تا کنون و ثابت ماندن مالیات آن، ضرورت دارد که مالیات بر مصرف بنزین در آمریکا افزایش پیدا کند.
منبع:oilprice.com