۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۵۶۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ترکیه به منظور تداوم روند افزایش میزان صادرات خود مجدانه به دنبال گسترش بازارهای هدف خود از طریق توافقات تجاری دوجانبه است. غرب آفریقا هدف تازه‌ترین تلاش‌های ترکیه برای تقویت تجارت دوجانبه است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه‌، انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه را گامی اساسی در جهت تقویت روابط تجاری ترکیه با «جامعه‌ی اقتصادی دولتهای غرب آفریقا» (ECOWAS) دانست.

زیبکچی در دیداری با مقامات جامعه‌ی اقتصادی غرب آسیا در استانبول گفت: حجم تجارت طرفین در یک دهه‌ی گذشته از ۲۰۰ میلیون دلار به حدود ۲ میلیارد رسیده است.

توافقنامه تجارت دوجانبه، تنها راه دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با اکوواز

به گفته‌ی وی: هدف کوتاه مدت ترکیه افزایش حجم تجارت دوجانبه تا ۵ میلیارد دلار بوده و هدف بلند مدت نیز دستیابی به رقم ۱۰ میلیارد دلار است. تنها راه دستیابی به این اهداف انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین طرفین است.

کالیلو ترائور مسئول صنعت و بخش خصوصی اکوواز نیز در این دیدار گفت: همکاری با ترکیه نقش مهمی در توسعه‌ی اقتصادی منطقه ما ایفا می کند.

پیشنهادات سودآور اکوواز برای ترکیه

به گفته‌ی وی، کشورهای اکوواز پیشنهادات سودآوری در پروژه‌های زیربنایی ارائه کرده‌اند. این پیشنهادات در بخش های جاده، راه آهن، تجارت دریایی، کشاورزی، انرژی و بیمارستان مطرح شده است که می‌تواند برای ترکیه بسیار سودآور باشد.

ترائور افزود: ما نسبت به ظرفیت های ترکیه آگاهیم و انجام پروژه‌ها توسط فعالین اقتصادی ترک را در منطقه خود دیده‌ایم. کیفیت انجام پروژه‌ها نشانه‌ی واضحی از تبحر بالای آنان است.

اکوواز در سال ۱۹۷۵ به منظور همگرایی کشورهای غرب آفریقا در حوزه‌های گوناگون صنعت، حمل ونقل، تجارت، پول، تامین مالی، انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی و همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی تاسیس شد.

اعضای این مجموعه‌ی تجاری را کشورهای بنین، بورکینافاسو، کیپ ورد، ساحل عاج، گامبیا،غنا، گینه، گینه بیسائو، لیبریا، مالزی، نیجر، نیجریه، سیرالئون، سنگال و توگو تشکیل می دهند.

منبع: روزنامه‌ی نیجریه‌ای پیشوایی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.