۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۰۶۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در سه سال گذشته توانسته است تحولاتی را در بخش های صنعت و کشاورزی و همچنین کاهش فقر ایجاد کند و با توجه به سرمایه انسانی و اجتماعی هند، به خوبی از ظرفیت شهروندان در جهت توسعه کشور استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت نیتی آیوگ خود را متعهد به سخنان گاندی می داند و بیان می کند که توسعه پایدار نیاز هر کشوری است و مسئولان و مردم همیشه باید در دستیابی به این امر با یکدیگر مشارکت کنند. بازتاب این سخنان و تغییر عملکرد هند در برنامه ریزی برای توسعه کشور بر اساس قانون اساسی باعث شده است که سرمایه های غنی اجتماعی، فرهنگی و مردمی در این کشور، با مشارکت دولت و نیتی آیوگ، بتوانند در مسیر درست پیشرفت و با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای همسایه حرکت کنند.

با تأسیس سازمان پیشرفت نیتی آیوگ اکنون نظام برنامه ریزی کشور هند در مسیری درست قرار گرفته است و با همکاری دولت می تواند تغییرات اساسی را در هند ایجاد کند. همانطور که این سازمان در سال های گذشته توانسته است با همکاری نهادهای اجرایی دولت و با برنامه ریزی اقدامات مؤثری را در بخش های بهداشت و کشاورزی، تأسیس آزمایشگاه های تحقیقاتی و زمین های اجاره ای در هند پیاده سازی کند.

حمایت دولت از سازمان پیشرفت نیتی آیوگ

طبق گزارشی که دولت هند داده است در سال های گذشته جدا از تحولات صورت گرفته در بخش های مختلف کشور توسط نیتی آیوگ، این نهاد موجب بنا نهادن درست معماری رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی در این کشور شده است. در این گزارش آمده است که نیتی آیوگ حتی توانسته است با برنامه ریزی به موقع در برخی موارد تنش های به وجود آمده در جامعه و شهروندان را کنترل کند که یک دستاورد بزرگ و قابل تحسین محسوب می شود.

در سال های قبل از تأسیس نیتی آیوگ، نقش نهادهای برنامه ریزی در هند، به خصوص کمیسیون برنامه ریزی یوجانا آیوگ، کم رنگ شده بود. اما تأسیس این سازمان توانست نقشی قابل توجهی در بازتعریف جایگاه برنامه ریزی در پیشرفت هند داشته باشد.

اثرات سازنده سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در سال های اخیر

بخش صنعت و خدمات هند در گذشته عملکردی ضعیف را داشت و اکنون یکی از دلایل توانمندی در این بخش ها، برنامه ریزی های نیتی آیوگ بوده است.

طبق گزارشی که دولت هند منتشر کرده است، در بخش کشاورزی امیدواری کشاورزان و تلاش آن ها بیشتر شده است. این مسئله موجب افزایش بازدهی و تولید محصولات کشاورزی است که در نهایت موجب بهبود امنیت غذایی در هند شده است.

گسترش طبقه متوسط و کاهش جمعیت طبقه فقیر در هند نیز یکی از دغدغه های کشور بود که نیتی آیوگ توانست از ظرفیت های اقتصادی این گروه استفاده کند و ظرفیت آن را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که کارآفرینی و تقویت علمی و فکری سرمایه های انسانی و سرمایه اجتماعی راهکار دستیابی به پیشرفت جوامع است. از این رو باید از ظرفیت نیروی انسانی نخبه کشور در جهت دستیابی به توسعه استفاده کرد که سیاست های نیتی آیوگ نیز در همین راستا بوده است.

با توجه به گستردگی شهرها و روستاهای هندوستان و افزایش جمعیت در این کشور سازمان پیشرفت نیتی آیوگ به عنوان یک نهاد برنامه ریزی متمرکز در کشور و با استفاده از ظرفیت صدها نخبه اقتصادی و اجتماعی در ۳ سال گذشته توانسته است عملکرد خوبی را در جهت توسعه کشور رقم بزند.

منابع: خبرگزاری وابسته به دولت هند، سوشیال کاپس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.