۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۸۹۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

امارات قصد دارد در راستای تکمیل زنجیره ارزش در تولید نفت خام، ۳.۱ میلیارد دلار در پالایشگاه رویس سرمایه گذاری کند. این پروژه علاوه بر اینکه ظرفیت این پالایشگاه را دو برابر می کند، امکان استفاده از نفت خام سنگین و ترش امارات را به جای نفت سبک فراهم می نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات به دنبال سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در حوزه پالایشی است تا ضمن ارتقا این پالایشگاه «روِیس» (Ruwais) جهت استفاده از نفت با گرید متوسط میادین این کشور، ظرفیت آن را به ۲ برابر ظرفیت کنونی افزایش دهد. در همین راستا شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) جهت به روزرسانی پالایشگاه رویس، سرمایه گذاری ۳.۱ میلیارد دلاری را دردستور کار قرار داده است.

شرکت ملی نفت ابوظبی در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرده است اصلاح پالایشگاه رویس، که به نام پروژه انعطاف پذیری نفت خام (CFP) شناخته می شود، تا پایان سال ۲۰۲۲ به پایان می رسد.

ظرفیت فعلی پالایشگاه رویس ۴۰۰ هزار بشکه در روز است و با راه اندازی فاز جدید، ۴۱۷ هزار بشکه به ظرفیت آن اضافه می شود و به ۸۱۷ هزار بشکه در روز می رسد. این مجتمع پالایشگاهی در ۲۴۰ کیلومتری غرب ابوظبی، در منطقه الرویس واقع شده است.

این پالایشگاه در ابتدا با ظرفیت اولیه ۱۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد. اولین به روزرسانی در آن در سال ۱۹۸۵ بود که ظرفیت آن را به میزان ۲۷ هزار بشکه در روز افزایش داد. در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ نیز، دو واحد فرآوری میعانات به پالایشگاه افزوده شد.

تقاضای داخلی، عامل افزایش کیفیت و ظرفیت پالایشی امارات

پالایشگاه رویس امارات تولید گاز مایع(LPG)، بنزین سوپر بدون سرب (۹۸ اکتان) و بنزین بدون سرب (۹۵ اکتان) را تولید می کند. تولیدات دیگر این پالایشگاه شامل نفتا، سوخت جت، نفت سفید، نفت گاز و گوگرد گرانولی است.

ارتقا و افزایش ظرفیت پالایشگاه رویس، متاثر از افزایش تقاضا برای محصولات با کیفیت بالا در امارات بوده است.

توجه به ایجاد زنجیره ارزش افزوده نفت خام در کنار پالایشگاه

واحد پالایشگاه جدید تولید ۱،۱ میلیون تن پروپیلن در سال را از طریق ادغام با مجتمع های پتروشیمی مجاور امکان پذیر می سازد. پروپیلن تولیدی در پالایشگاه به عنوان خوراک برای واحد پتروشیمی الفین “بروج” در مجاورت پالایشگاه استفاده می شود.

این پروژه، شرکت ملی نفت ابوظبی را قادر خواهد ساخت تا ۴۲۰ هزار بشکه در روز از نفت گرید متوسط و ترش میدان زاکوم(Zakum) را استفاده کند که موجب صادرات بیشتری از نفت خام سبک میدان موربان(Murban) می شود.

سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ابوظبی در  رویس به دنبال اعلام اپراتور در اواخر سال ۲۰۱۷ است. این اقدام ظرفیت تولید در میدان دریایی زاکوم را با افزایش ۳۵۰ هزار بشکه ای در روز، به ۱ میلیون بشکه در روز می رساند. این میدان در حال حاضر ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام با درجه ۳۳.۹ مطابق با استاندارد API تولید می کند.

پالایش نفت ترش و سنگین موجب آزادسازی نفت سبک و باکیفیت امارات جهت صادرات

عبدالعزیز عبدالله الحاجری، مدیر بخش پایین دست بخش شرکت ملی نفت ابوظبی، گفت: فعال کردن واحد جدید در پالایشگاه الرویس، این امکان را به وجود می آورد که به جای استفاده از نفت سبک و شیرین میدان نفتی موربان، از نفت میانی و ترش میدان زاکوم یا دیگر میدان ها استفاده شود. این اقدام موجب می شود که درآمد بالاتری از منابع نفتی کسب کنیم.

وی ادامه داد: این بدان معنی است که ما می توانیم حاشیه سود پالایشگاه را بالا ببریم، محصولات تقطیر میانی را بهبود دهیم و نفت سبک بیشتری از میدان موربان را به بازار عرضه کنیم.

شرکت ملی نفت ابوظبی، قرارداد مهندسی و ساخت و ساز را در قالب یک سرمایه گذاری مشترک بین سامسونگ کره جنوبی و CB&I هلند به امضا رسانده است.

منابع: رویترز،  ژورنال نفت و گاز و تکنولوژی هیدروکربن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.