۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۷۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ دسته: چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مالیات
۰

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی باید به صورت یکپارچه اطلاعات بانک ها را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد، گفت: اکنون نیمی از بانک های کشور یک تفاهم نامه با سازمان مالیاتی امضا کرده اند تا تبادل اطلاعات و داده بین بانک ها و سازمان مالیاتی تسهیل شود.

حسین میرشجاعیان حسینی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در حاشیه چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد نظام مالیاتی گفت: در بحث مالیات ها یک بخش از مشکلات ما قانونی است، در حال حاضر ۴۰ درصد از اقتصاد ایران معاف از مالیات است، بخش هایی همچون کشاورزی و صادرات و مناطق محروم و مناطق آزاد، مالیات پرداخت نمی کنند. در مرحله اول باید این مشکل توسط قانون گذار رفع شود.

میرشجاعیان گفت: بخش دوم مشکل فرار مالیاتی است، در این بخش با دو چالش شناسایی مؤدیان مالیاتی و برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین سازمان مالیاتی و بقیه سازمان ها روبه رو هستیم.

وی افزود: زیرساخت قانونی این موضوع ماده ۲۶۹ قانون مالیات ها است که همه دستگاه ها را مکلف می کند اطلاعات را در اختیار سازمان مالیات قرار بدهند.

ارتباط بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی

میر شجاعیان گفت:‌ هم اکنون بیش از نیمی از بانک های کشور یک تفاهم نامه با سازمان مالیاتی امضا کرده اند تا تبادل اطلاعات و داده بین بانک ها و سازمان مالیاتی تسهیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی به جای اینکه سازمان مالیاتی را دنبال اطلاعات بفرستد می بایست به صورت یکپارچه این اطلاعات را در اختیار سازمان قرار دهد، گفت:‌ سازمان مالیاتی برای اینکه بانکِ مؤدیان مالیاتی را تکمیل بکند،‌ باید از تک تک بانک ها اطلاعات بگیرد که این امر مشکل است.

معاون وزیر اقتصادی گفت:‌ مالیات بر درآمد اتفاقی گزینه ای مناسب برای کاهش رفتارهای سوداگرانه در کشور است و می تواند برای بسیاری از نوسانات کشور همچون نوسانات ارزی به عنوان یک راهکار در نظر گرفته شود. برای این امر بانک مرکزی باید اطلاعات خریداران ارز را به صورت مداوم در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد.

طرح نظام جامع مالیاتی

میر شجاعیان به طرح نظام جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح در حوزه هایی جلو رفته اما در بخش هایی با مشکلاتی مواجه بوده است.

وی افزود:‌ خوب است که یک سیستم وجود داشته و اطلاعات به صورت شفاف در دسترس باشد اما معتقد نیستیم سیستم نظام جامع مالیاتی همانند سیستم نظام بانکی است؛ در سیستم بانکی زمانی که ما یک تراکنشی را انجام می دهیم در لحظه انتقال وجه و یا فرایندهای مشابه از حساب به حساب دیگری صورت می گیرد، اما در بحث مالیات نمی توان انتظار عکس العمل های شدید و سریع را داشت.

میرشجاعیان افزود: بنابر این لازم نیست به صورت گسترده این سیستم توسعه پیدا بکند تا سریع پاسخگو باشد و در اینجا کار بسیار ساده تر است.

وی در پایان به بزرگترین مشکل نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: غیر از بحث فنی، بحث اطلاعات و شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید و جلوگیری از فرار آنان بسیار حائز اهمیت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.