۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۱۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت NDRC چین در سال گذشته یک برنامه راهبردی با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی تدوین کرده است. در این برنامه توجه به تولید داخل، مشارکت مردم و بهبود سطح زندگی آن ها از الزامات پیشرفت اقتصادی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین برای سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ این کشور برنامه ای را در جهت توسعه اقتصادی اجتماعی تدوین کرده است. در ابتدای این گزارش به الزاماتی اجرایی اشاره شده است که پیش از اجرای برنامه های توسعه، رعایت آن از سوی همه مسئولین و مردم الزامی عنوان شده است.

الزامات عمومی تأثیرگذاری برنامه های توسعه ای

۱- پیاده سازی و اجرای درست برنامه های توسعه ای توسط دولت

۲- تلاش های داخلی برای ترویج توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی

۳-  هماهنگی و هم راستایی همه مردم در زمینه توسعه

۴- دنبال کردن سیاست های انعطاف پذیر و اصلاح سیاست های فعلی

۵- آمادگی تاکتیکی و استراتژیک کل کشور برای مقابله با چالش ها

۶- افزایش سرمایه گذاری، تولید و عرضه؛ بهبود نقاط ضعف کشور

اهداف برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی سازمان پیشرفت ان دی آر سی

با توجه به الزامات ذکر شده در بالا و در نظر گرفتن آنچه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری لازم است. اهداف پیشرفت چین در سال گذشته طبق گزارش این سازمان به شرح زیر اعلام شده است:

  • تضمین توسعه پایدار و صحیح اقتصادی:

سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین ضمن پیش بینی نرخ رشد اقتصادی ۶.۵ تا ۷ درصدی برای کشور برنامه هایی را برای پیشبرد کشور در مسیر توسعه طرح ریزی کرده است.

  • پیشرفت اقتصای همراه با کارآمدی:

ان دی آر سی با توجه به افزایش مصرف در چین بیان کرده است که باید سرمایه گذاری در بخش های تولیدی داخلی در جهت پیشرفت اقتصادی افزایش یابد. طبق گزارش این سازمان با توجه به تحول صنعتی و رشد صنایع نوظهور، برنامه ریزی ها در چین باید به گونه ای باشد که موجب پیشرفت علمی و تکنولوژی داخلی شود و این امر با افزایش سهم تحقیق و توسعه (R&D) در تولید ناخالص داخلی محقق می شود.

  • کنترل پایدار سطح قیمت ها:

ان دی آر سی بعد از بررسی علل افزایش قیمت ها، مواردی همچون افزایش قیمت برخی از خدمات، نوسانات قیمت فصلی محصولات کشاورزی و انتظارات تورمی در بازار را احصی نموده و برای کنترل و رفع آن ها برنامه ریزی کرده است.

  • بهبود استانداردهای زندگی در چین:

با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سازمان ان دی آر سی، برآورد میزان ایجاد اشتغال در سال گذشته در کشور چین در حدود ۱۰ میلیون شغل جدید بوده است. همچنین این سازمان پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در حدود ۴.۵ درصد بماند و نوسان کمی داشته باشد. سازمان ان دی آر سی برای کنترل اقتصاد پنهان، کاهش فقر به خصوص در مناطق روستایی، توسعه بیمه های اجتماعی، بهبود مراقب های بهداشتی،‌ عادلانه ساختن نظام آموزش و پرورش و ایجاد تحولات فرهنگی برنامه ریزی کرده است و در سال های آینده نیز اقدامات این سازمان در این زمینه ها ادامه خواهد داشت.

برنامه ریزی برای تعادل بخشی به تراز پرداخت ها و افزایش صادرات نیز از دیگر اهداف مهم این سازمان است. سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین برای پایان دادن به مشکلات و ایجاد جامعه مرفه برای همه شهروندان، راهبردهایی همچون عمیق تر کردن اصلاحات، حاکمیت قانون و بهبود رفتارهای حزبی را مد نظر قرار داده است.

منبع : شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.