۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۳۲۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

انتظار می رود به زودی میزان تولید نفت خام آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد. آمریکا در تلاش است تا سهم خود از بازارهای صادراتی این محصول را نیز توسعه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد با جهش در تولید نفت شیل آمریکا، رکورد تولید نفت در این کشور، که در سال ۱۹۷۰ ثبت شده بود شکسته شد و انتظار می رود به زودی میزان تولید نفت خام این کشور به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد.

دولت آمریکا پیش بینی کرده است تولیدات این کشور تا اواخر سال ۲۰۱۹ به ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد که در رقابت با سطح تولیدات روسیه، تولید کننده برتر نفت جهان است.

اثرات مثبت افزایش تولید نفت در اقتصاد آمریکا

تأثیرات اقتصادی و سیاسی افزایش تولید نفت در ایالات متحده، چشمگیر است. کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت آمریکا در طول یک دهه اخیر، ارائه شغل های با درآمد بالا در جوامع روستایی و همچنین کاهش ۳۷ درصدی قیمت مصرف کننده برای بنزین داخلی نسبت به اوج قیمت در سال ۲۰۰۸، از جمله این تاثیرات است.

بنابراین ترس از کمبود شدید انرژی در آمریکا که گریبان این کشور را در دهه ۱۹۷۰ گرفته بود با سیاست «سلطه انرژی» که از سوی دولت جدید این کشور نیز دنبال می شود، جایگزین شده است.

به گفته مشاور انرژی شرکت Deloitte، این مسئله تاثیرات فوق العاده مثبتی برای اقتصاد آمریکا داشته است. برای مثال از نظر اشتغال نیروی کار و حتی کاهش اثرات کربن، افزایش تولیدات شیل اثرات مثبت داشته است؛ چراکه گاز طبیعی شیل جایگزین زغال سنگ در نیروگاه ها شده است.

هم اکنون صادرات انرژی آمریکا با نفت خاورمیانه برای خریداران آسیایی رقابت می کند.

حذف قانون ممنوعیت صادرات نفت در آمریکا، پاتک به کاهش تولیدات اوپک

رشد سریع در تولیدات نفت آمریکا موجب این نگرانی شده است که این صنعت به نقطه اوج خود رسیده است و پیش بینی های تولید بسیار خوش بینانه است.

اخیرا هزینه های کار و خدمات در اکثر مناطق فعال نفت به شدت افزایش یافته است که علاوه بر افزایش قیمت زمین های حفاری است. همچنین برخی از سرمایه داران شیل از تولیدکنندگان خواستند که به جای گسترش حفاری، بر بهبود بازده کوتاه مدت تمرکز کنند.

اقدام اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید نفت خام در کشور های عضو این سازمان، پس از آن اتفاق افتاد که قیمت نفت از بالای ۱۰۰ دلار به ۲۷ دلار سقوط کرد.

نفت در حال حاضر بیش از ۶۴ دلار به ازای هر بشکه معامله می شود. این قیمت به اندازه کافی برای بسیاری از تولید کنندگان ایالات متحده قابل قبول به حساب می آید؛ چراکه برای سرمایه گذاری در گسترش حفاری و همچنین تقسیم سود سهام برای سهامداران مناسب است.

در چنین شرایطی لغو قانون ممنوعیت صادرات نفت خام از سوی آمریکا، اقدامی اثرگذار در جهت خنثی کردن توافق کاهش سقف تولید اوپک بوده است.

صادرات نفت آمریکا رونق می‌گیرد

مجموعه کارهایی که در جهت نبرد با اوپک انجام شد به شرکت های آمریکایی کمک کرد تا به اندازه کافی میزان تولید نفت خود را افزایش دهند. نتیجه این اقدامات نیز رایزنی موفق برای لغو ممنوعیت صادرات نفت و به لغو قانون ممنوعیت صادرات نفت در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی منجر شد.

آمریکا در حال حاضر به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کند. این کشور در سال جاری نیز ظرفیت صادرات ۳.۸ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی را خواهد داشت. بر همین اساس ترمینال هایی که برای واردات گاز طبیعی مایع طراحی شده بودند، اکنون به منظور صادرات، مجددا اصلاح شده اند.

این تقاضای صادرات، همراه با افزایش تولید در نقاط دور افتاده مانند غرب تگزاس و داکوتای شمالی، منجر به رونق ساخت خط لوله در ایالات متحده نیز شده است. در نمودار زیر میزان تولید نفت آمریکا در دو دهه اخیر نشان داده شده است.

با اینحال متخصصان آمریکایی معتقدند این کشور همچنان می تواند بر میزان تولیدات خود بیفزاید. معاون فن آوری بخش خدمات نفتی شرکت ژنرال الکتریک گفت: ما همچنان به رصد و بهبود پیشرفت های انجام شده در سرعت و بهره وری حفاری می پردازیم. چاه های جدید می تواند در زمان یک هفته حفر شود. در حالی که چند سال پیش، این کار تا یک ماه طول می کشید.

بازگشت شرکت های بزرگ نفتی به آمریکا

در دهه گذشته شرکت های بزرگ نفتی ایالات متحده مانند Exxon Mobil و Chevron بیشتر بر روی میادین خارجی تمرکز داشتند و توسعه نفت شیل ایالات متحده را بر عهده شرکت های کوچکتر گذاشته بودند.

اکنون آنها برگشته اند و شرکت های کوچکتر شیل و زمین ها را خریداری کرده اند؛ همچنین سرمایه گذاری های خود را از خارج از کشور، به داخل کشور منتقل کرده اند.

شرکت Exxon Mobil در سال گذشته موافقت کرد تا مبلغ ۶.۶ میلیارد دلار برای میدان Permian، حوزه نفت شیل ایالات متحده، پرداخت کند. شرکت Chevron نیز در سال جاری قصد دارد ۴.۳ میلیارد دلار برای توسعه نفت شیل هزینه نماید.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.