۳۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یحیی آل اسحاق وزیر سابق بازرگانی با بیان اینکه هنوز هم نقل و انتقالات ارزی با مشکل مواجه است و مبادلات از روش های پر ریسک و پرهزینه ای مانند صرافی ها انجام می شود، گفت: می توان با پیمان پولی قسمتی از مشکل را حل کرد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران- عراق و وزیر سابق بازرگانی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره اینکه آیا هنوز هم بعد از برجام مشکل نقل و انتقال ارز وجود دارد گفت: کماکان نقل و انتقال ارز برای انجام مبادلات تجاری به خصوص در رقم های بالا دارای مشکل اساسی است.

آل اسحاق گفت: حتی این مشکل در مورد معاملات معمولی نیز وجود دارد و برای انجام مبادله باید مراحل سخت و پیچیده ای انجام شود و در حال حاضر اکثر معاملات تجار از طریق صرافی ها انجام می شود.

ریسک مبادلات از طریق صرافی ها بالاست

وی در پاسخ به اینکه نقل و انتقال پول از طریق صرافی ها چه مشکلاتی دارد، گفت: تبادل ارزی از کانال صرافی ها به دلیل کارمزدهای بالا و تبدیلات متعدد، پرهزینه است و از طرفی ریسک انجام تجارت از این طریق نیز زیاد است و بر خلاف مبادلات از طریق کانال بانکی در این روش باید کل مبلغ تجارت در همان ابتدا آماده باشد.

آل اسحاق ادامه داد: در روش نقل و انتقال از طریق کانال بانکی می توان از روش هایی چون گشایش اعتبار اسنادی (LC) که از روش های متدوال و مطمئن تجارت است استفاده کرد، این در حالی است که در روش های غیر مرسومی چون صرافی ها این امکان وجود ندارد و هزینه مالی تجارت افزایش و انگیزه کاهش می یابد.

پیمان پولی راهکار حل مشکل نقل و انتقال ارز

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا پیمان پولی دوجانبه می تواند راهکاری برای حل مشکلات مذکور باشد، گفت: این راهکار در صورتی که حجم تجارت دو کشورِ طرف تجاری به نسبت با هم متعادل باشد می تواند مناسب باشد.

آل اسحاق تصریح کرد: به عنوان مثال می توان از پیمان پولی ایران و ترکیه نام برد که حجم تجارت میان دو کشور تقریبا متوازن است و امکان انجام پرداخت های تجاری با استفاده از ارزهای ملی ممکن است.

وی در ادامه گفت: برای حالتی هم که حجم تجارت دو کشور متوازن نیست می توان از پیمان پولی چندجانبه استفاده کرد و میزان مازاد بر توازن تجاری را به صورت چندجانبه میان کشورها تهاتر کرد بدون اینکه نیازی به دلار باشد.

وزیر سابق بازرگانی گفت: ممکن است در ابتدای کار استفاده از روش پیمان پولی دوجانبه پیچیدگی ها و مشکلاتی داشته باشد، اما با پیشرفت کار و طراحی بسترها و تدابیر لازم، این روش می تواند به یک رویه ثابت تبدیل شود.

آل اسحاق در پایان گفت: در حال حاضر کشورهای مختلفی در دنیا از پیمان های پولی دوجانبه استفاده می کنند و توانسته اند بخشی از مبادلات خود را با ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار انجام دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.