به گزارش مسیر اقتصاد جاده ابریشم جدید در اوراسیا که پروژه های زیرساختی مرتبط با مسیرهای ریلی، بنادر و سایر زیرساخت ها را در بر می گیرد با موانع سیاسی و مالی مواجه شده است.
بر طبق گزارش های منتشر شده در رسانه های مختلف، پروژه هایی که جزئی از مسیر جاده ابریشم جدید هستند در حال لغو شدن، مذاکره مجدد یا به تاخیر افتادن هستند.
پاکستان، تانزانیا و مجارستان بر سر هزینه های جاده ابریشم با چین اختلافاتی دارند و منافع خود را از پروژه هایی که توسط شرکت های چینی ساخته شده است و با وام های پکن تامین مالی می شوند، بسیار اندک می دانند.
جاده ابریشم ۶۵ کشور جهان را از جنوب اقیانوس آرام تا آسیا، آفریقا و اروپا در بر می گیرد. حفاری نفت در سیبری، ساخت بنادر در جنوب شرقی آسیا، پروژه های ریلی در اروپای شرقی و نیروگاه هایی در خاورمیانه از جمله پروژه های جاده ابریشم هستند.
پکن تلاش می کند از جاده ابریشم جدید برای ایجاد ساختار سیاسی با محوریت چین استفاده کند. واشنگتن، مسکو و دهلی نو نسبت به این مسئله که می تواند نفوذ آن ها را کاهش دهد، نگران هستند.
این در حالی است که چین همواره تاکید کرده است که جاده ابریشم تنها کاربرد تجاری داشته و مقاصد سیاسی ندارد.
پاکستان و چین با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در حال توسعه زیرساخت ها از جمله نیروگاه ها و پروژه های ریلی برای اتصال غرب چین به بندر گوادر در اقیانوس هند هستند. بخش اصلی سرمایه گذاری در این پروژه، که کریدور اقتصادی چین پاکستان نام دارد، از سوی کشور چین تأمین می شود.
منبع: نیو ایندین اکسپرس