به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا سالانه از مالکان خودروهایی که مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده بالا دارند مالیات دریافت میکند. این درحالیست که خودروهای الکتریکی از این مالیات معاف هستند.
اعمال مالیات های سنگین بر خودروهای دیزلی
مالیاتی که دولت بریتانیا با هدف کاهش آلودگی هوا از مالکان خودروهای دیزلی دریافت می کند، نرخ بالا و قابل توجهی دارد. بر اساس قانون مالیاتی کشور بریتانیا خودروهای دیزلی با سن فرسودگی بالا به دلایل انتشار آلودگی بیشتر مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.
این سیاست دولت بریتانیا با هدف تشویق مالکان خودروهای فرسوده دیزلی به جایگزینی خودروهای خود با خودروهای با فناوری مصرف سوخت بهتر اعمال شده است.
افزایش مالیات خودروهای دیزلی در صورت عدم رعایت استانداردهای آلایندگی
بنا به گفته صدراعظم بریتانیا طرح مقابله با آلودگی هوا از اوایل سال جاری میلادی اجرایی شده است و بر اساس آن در صورتیکه خودروهای دیزلی استانداردهای آلایندگی را رعایت نکنند به پرداخت مالیات بیشتری ملزم خواهند شد.
بر اساس این طرح خودروهای با فناوری سوخت مدرن از این مالیات معاف خواهند شد تا مالکان خودروهای فرسوده ملزم به جایگزینی خودرو خود با این محصولات شوند.
شیوه افزایش مالیات بدین صورت است که رانندگان خودروهای دیزلی در صورت عدم رعایت استانداردهای آلایندگی ملزم به پرداخت ۵۰۰ پوند مالیات بیشتر در هر سال هستند. بر اساس قوانین مالیاتی جدید در صورتیکه خودروها ۱۵۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر تولید کنند باید به میزان ۵۰۰ پوند مالیات اضافه تر پرداخت کنند. این در حالی است که سال گذشته این خودروها به ازای همین مقدار تولید کربن دی اکسید به میزان ۲۰۰ پوند مالیات پرداخت می کردند.
تامین بودجه ۲۲۰ میلیون پوندی جهت حمایت از قانون هوای پاک در بریتانیا
همچنین دولت بریتانیا با هدف حمایت از قانون هوای پاک و مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای بودجه ای ۲۲۰ میلیون پوندی به منظور توسعه تولید خودروهای با آلایندگی پاک تخصیص داده است.
قوانین جدید مالیاتی خودروها در اواخر ماه آوریل سال ۲۰۱۷ وضع شده است و از سال ۲۰۱۸ اجرایی می شود. ارقام کنونی و جدید مالیاتی در این قانون به شرح زیر است:
- به ازای تولید ۱-۵۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۰ به ۲۵ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۵۱-۷۵ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۲۵ به ۱۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۷۶-۹۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۰۰ به ۱۲۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۹۱-۱۰۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۲۰ به ۱۴۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۰۱-۱۱۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۴۰ به ۱۶۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۱۱-۱۳۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۶۰ به ۲۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۳۱-۱۵۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۲۰۰ به ۵۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۵۱-۱۷۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۵۰۰ به ۸۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۷۱-۱۹۰ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۸۰۰ به ۱۲۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۱۹۱-۲۲۵ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۲۰۰ به ۱۷۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید ۲۲۶-۲۵۵ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر، نرخ مالیات از ۱۷۰۰ به ۲۰۰۰ پوند افزایش یافته است.
- به ازای تولید بالای ۲۵۵ گرم کربن دیاکسید در هر کیلومتر نیز نرخ ۲۰۰۰ پوندی مالیاتی وضع خواهد شد.
بنابراین هر چه میزان انتشار گاز دی اکسید کربن افزایش یابد میزان مالیات وضع شده نیز به صورت پلکانی روند افزایشی به خود می گیرد.
گفتنی است این سیاست اعمال شده توسط دولت بریتانیا منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تشویق مالکان خودروهای با آلایندگی بالا به جایگزینی خودروهای خود با خودروهای با فناوری سوخت مناسب خواهد شد.
برگرفته از: اکسپرس(express)