۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۸۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ دسته: انرژی
۰

کشورهای صادرکننده گاز قصد دارند به منظور تقویت جایگاه خود در بازار جهانی سازمانی همچون اوپک با حضور صادرکنندگان گاز راه اندازی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد
در طول سال های اخیر با حرکت کشورهای تولیدکننده گاز به سمت صادرات گاز مایع، تحولات بازار جهانی گاز به سمت تأمین بیشتر منافع خریداران گاز مایع بوده است.

در چنین شرایطی مقامات اصلی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز قصد دارند در هفته جاری به منظور شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا به اختصار GECF در کشور بولیوی گردهم آیند.

این مجمع برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ و در تهران تشکیل شد اما از آن زمان تا به حال به طور جدی مورد توجه کشورهای عضو نبوده است. اما تحولات اخیر بازار جهانی گاز موجب شده است کشورهای عضو بیش از گذشته برای این مجمع اهمیت قائل شوند.

در حال حاضر ۱۱ کشور ایران، روسیه، قطر، نیجریه، ونزوئلا، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه، لیبی و ترینیداد و توباگو عضو این مجمع هستند.

در واقع کشورهای صادرکننده گاز قصد دارند با توجه بیشتر به مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سازمانی به مانند اوپک راه اندازی نمایند و به این ترتیب در راستای تقویت جایگاه خود در بازار جهانی گاز حرکت نمایند.

انتظار می رود وزیران انرژی کشورهای قطر، ایران، روسیه و ونزوئلا در این نشست شرکت نمایند و در زمینه مازاد عرضه گاز در جهان با یکدیگر بحث و مذاکره نمایند.

در طول سال های اخیر افزایش چشمگیر تولید و صادرات گاز آمریکا در کنار روند افزایش صادرات گاز از سوی دیگر کشورهای صادرکننده، موجب رقابت قیمتی بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز در جهان شده است.

یکی از روش های کشورهای صادرکننده گاز برای دستیابی به سهم بیشتر از بازار جهانی گاز حرکت گسترده به سمت صادرات گاز مایع بوده است. در حال حاضر کشور قطر بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان است و بعد از آن کشورهای استرالیا و آمریکا قرار دارند.

در بازار گاز جهانی در حال حاضر کشورهای خریدار به مراتب وضعیت بهتری از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده دارند و به مرور زمان توانسته اند شرایط مد نظر خود همچون کاهش بازه زمانی قرارداد و برداشتن شرط مقصد را به کشورهای صادرکننده تحمیل نمایند.

این در حالیست که در حال حاضر ۲۵ کشور در جهان به واردات گاز مایع مشغول هستند که به مرور زمان کشورهای بیشتری به آن ها اضافه خواهند شد.

مدیریت صحیح بازار گاز از سوی کشورهای صادرکننده و همکاری آن ها در کنار تعدد کشورهای واردکننده می تواند موجب رقابت بیشتر آن ها در بازار جهانی گاز گردد و شرایط را به سود کشورهای صادرکننده تغییر دهد.

با اینحال کشور آمریکا در طول سال های اخیر شرایط را به کلی به هم زده و با هدف کسب سهم بازار بیشتر رقابتی کاذب بین صادرکنندگان گاز ایجاد نموده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.