به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه به تازگی با احداث مسیر ریلی ۸۴۶ کیلومتری توانسته اند مسیر ریلی جدیدی برای اتصال کشورهای آسیایی و به طور خاص چین به کشورهای اروپایی ایجاد نمایند.
احداث این پروژه چندجانبه ریلی بیش از ۱۰ سال قبل آغاز شد و در حال حاضر این سه کشور توانسته اند با پایان دادن به مراحل احداث آن، بهره برداری از آن را آغاز نمایند.
در ابتدا قرار بود مراحل احداث این حط ریلی در سال ۲۰۱۰ میلادی نهایی شود اما به دلیل افزایش هزینه های ساخت خط ریلی اجرایی شدن این پروژه چندین بار به تأخیر افتاد تا اینکه در هفته گذشته عملیات احداث آن به اتمام رسید.
آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در زمان شروع احداث این خط ریلی اعلام کرده بودند تنها در صورتی در تأمین مالی آن مشارکت خواهند کرد که مسیر این خط ریلی از کشور ارمنستان نیز عبور نماید.
اما مخالفت کشورهای ترکیه، آذربایجان و گرجستان با این پیشنهاد موجب شد آمریکا و کشورهای غربی مشارکتی در تأمین مالی آن نداشته باشند و این مسئله یکی از دلایل تأخیر در عملیاتی شدن آن بود.
با استفاده از خط ریلی جدید کالاهای چینی به مدت ۱۲ تا ۱۵ روز می توانند به کشورهای اروپایی برسند و از این رو این مسیر ریلی یکی از مسیرهای پیش روی چین برای تجارت با کشورهای اروپایی است.
این مسیر می تواند مسیر جایگزینی برای دسترسی کشورهای آسیایی به اروپا بدون نیاز به روسیه باشد چراکه این مسیر از شرق آسیا تا کشور قزاقستان امتداد دارد و در ادامه از طریق دریای خزر و با استفاده از کشتی به آذربایجان متصل می شود.
اما ایران نیز در این مسیر هیچ نقشی ندارد و عملیاتی شدن آن عملا به معنی کنار گذاشته شدن ایران از بخشی از ترانزیت کالا از شرق آسیا به کشورهای اروپایی و بالعکس است.
منبع: بلومبرگ