۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۶۶۷ ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ دسته: انرژی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

ایران می تواند ظرف مدت کوتاهی با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری تا بیش از ۲۶ هزار مگاوات از برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین نماید که یک سوم کل برق مورد نیاز کشور را شامل می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه های تولید برق کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات می رسد. علاوه بر این به دلیل افزایش جمعیت و افزایش میزان تولید محصولات در آینده، انتظار می رود که نیاز ایران به مصرف برق در سال های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد.

سهم انرژی های تجدید پذیر از تولید برق کشور کمتر از نیم درصد است

با اینحال در حال حاضر تنها ۳۶۰ مگاوات از برق تولیدی ایران از نیروگاه های تجدیدپذیر همچون انرژی های بادی و خورشیدی تأمین می شود و سهم انرژی های تجدید پذیر از تولید برق کشور کمتر از نیم درصد است.

با اینحال چنانچه انرژی تولیدی در نیروگاه های برق آبی کشور را نیز جرء انرژی های تجدیدپذیر در نظر بگیریم، سهم انرژی های در تولید برق کشور به حدود ۶ درصد خواهد رسید.

سهم ۹۰ درصدی گاز طبیعی در تولید برق

در حال حاضر بخش عمده برق تولیدی در کشور از طریق نیروگاه های گرمایی تولید می شود که از سوخت های فسیلی برای تولید برق استفاده می کنند؛ به طوریکه گاز طبیعی سهمی بیش از ۹۰ درصد در نیروگاه های تولید برق کشور دارد.

۳۰۰ روز آفتابی در سال نشانه ظرفیت بالای تولید انرژی خورشیدی است

ایران ظرفیت بسیار قابل توجهی در تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر دارد. آسمان ایران سالانه ۳۰۰ روز آفتابی است و به طور میانگین در سال ۲۸۰۰ ساعت نور آفتاب در برخی مناطق ایران وجود دارد. در دسترس بودن نور آفتاب در ایران موجب شده ایران در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی ظرفیت بسیار زیادی داشته باشد.

علاوه بر این ایران در زمینه تولید انرژی بادی نیز مزیت های فراوانی دارد و بسیاری از نقاط کشور از قدرت باد قابل توجهی برخوردار هستند.

طبق برآورد سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران ظرفیت تولید برق از نیروگاه های بادی در ایران در حدود ۱۰۰ هزار مگاوات است در حالی که در حال حاضر میزان برق تولیدی از نیروگاه های بادی فعال تنها در حدود ۱۴۱ مگاوات است.

حرکت به سمت تولید انرژی های تجدیدپذیر در رفع مشکل آلودگی هوا مؤثر است

ایران به دلیل بهره مندی از منابع نفت و گاز ارزان قیمت بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی به انرژی را از طریق سوخت های فسیلی رفع می نماید. دسترسی آسان به گاز و نفت و ارزان موجب شده علاوه بر عدم تحرک ایران در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر، مصرف سرانه انرژی در ایران نیز به مراتب بیشتر از دیگر کشورهای دنیا باشد به طوریکه در حال حاضر سرانه مصرف انرژی در ایران ۱۰ برابر کشورهای اروپایی است.

عدم حرکت ایران به سمت تولید انرژی های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و بادی با وجود ظرفیت بالای تولیدی درحالی است که امروزه یکی از مشکلات اصلی ایران آلودگی شهرها به دلیل مصرف زیاد سوخت های فسیلی است.

حرکت به سمت تولید و مصرف بیشتر انرژی های تجدیدپذیر موجب می شود ایران نیاز کمتری به مصرف سوخت های فسیلی همچون نفت و گاز داشته باشد و آلودگی شهرها کاسته شود.

برنامه ریزی برای تولید گسترده انرژی های تجدیدپذیر، دیرهنگام اما قابل تقدیر

وزارت نیرو اخیرا برنامه های جامعی برای توسعه ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در نظر گرفته و قصد دارد سالانه سهم این انرژی ها را در تولید برق و انرژی کشور افزایش دهد. حرکت به سمت تولید گسترده انرژی های تجدیدپذیر، گرچه دیرهنگام اما اقدامی قابل تقدیر از وزارت نیرو محسوب می شود.

طبق گفته مسئولین وزارت نیرو ایران برای ۵ سال آینده برنامه دارد که هرساله بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر بیفزاید. در صورت تحقق این هدف سهم انرژی های تجدیدپذیر از تولید برق کشور تا ۵ سال آینده به بیش از ۶ درصد خواهد رسید.

ظرفیت ۶۰ میلیارد دلاری تولید انرژی های تجدیدپذیر در ایران

طبق برآوردهای انجام شده ایران می تواند ظرف مدت کوتاهی با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری تا بیش از ۲۶ هزار مگاوات از برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین نماید که یک سوم کل برق مورد نیاز کشور را شامل می شود.

برای تحقق این میزان سرمایه گذاری لازم است دولت شرایط را برای جذب سرمایه های داخلی و بخش خصوصی فراهم نماید. با این وجود تاکنون این شرایط بیشتر برای شرکت های خارجی فراهم شده است.

تا به حال شرکت های متعددی از کشورهای آلمان، ایتالیا، هند، کره جنوبی، ژاپن، اسپانیا، چین، سوئیس، نروژ و تعدادی دیگر از کشورهای خارجی توانسته اند قرارداد احداث نیروگاه های خورشیدی و بادی را با ایران منعقد نمایند.

طبق گفته مقامات وزارت نیرو ایران تا به حال قراردادهای متعددی برای احداث نیروگاه های تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر با شرکت های خارجی منعقد شده که در صورت اجرایی شدن این پروژه ها در مجموع بالغ بر ۹۵۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد شد.

ضرورت توجه به سرمایه های داخلی در تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر

به گفته فعالین این حوزه، دولت در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه های داخلی در احداث نیروگاه و تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر آن طور که شایسته است عمل نکرده و برخی امتیازات را تنها برای شرکت های خارجی در نظر گرفته است.

این درحالیست که احداث نیروگاه های تجدیدپذیر همچون نیروگاه های خورشیدی و بادی در توان شرکت های داخلی وجود دارد و تسهیل شرایط برای شرکت های داخلی می تواند به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید برق کشور از محل انرژی های تجدیدپذیر منجر شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.