۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۶۶ ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

دکتر رزاقی سیاست های اقتصادی روسای جمهور پس از دفاع مقدس را برگرفته از صندوق بین المللی پول و بی ارتباط با قانون اساسی و رهنمود های امام(ره) می داند. وی در ادامه صحبت های خود به شیوه تحقق اقتصاد مقاومتی می پردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از تسنیم، پس از بیانات رهبری در جلسه با هیئت دولت با آقای ابراهیم رزاقی اقتصاددان و استاد دانشگاه  به گفتگو نشستیم تا به واکاوی موضوع اقتصاد مقاومتی که در آن جلسه بیان شد؛ بپردازیم.

دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را راهبردی دانست و گفت: معتقدم سیاست اقتصادی چهار رییس‌جمهور ایران بعد از دفاع مقدس برگرفته از صندوق بین‌المللی پول بوده و ارتباطی با قانون اساسی و اندیشه‌های امام خمینی(رحمه‌الله علیه) نداشته است.

وی افزود: مبنای نظری و فلسفی در اقتصاد ازجمله اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در ایران مطرح کردند، بر اساس قانونی اساسی است و اگر قانون اساسی را نادیده بگیریم به همان سرمایه‌داری لیبرالی برمی‌گردیم.  این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی با مبانی سرمایه‌داری لیبرال ناسازگار است، تصریح کرد: اقتصاد فعلی ایران مبتنی بر فروش نفت، پتروشیمی و واردات با دلار ارزان است. به دلیل اینکه قیمت واقعی دلار در ایران بر اساس تورم ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است. در این نظام اقتصادی ناسالم تولید‌کننده هم به وارد کننده مبدل خواهد شد و دلالی، واسطه‌گری و احتکار رونق خواهد داشت.

رزاقی با تاکید بر اینکه یکی از غلط‌ترین سیاست‌های دولت یازدهم نفت بوده است، اظهار داشت: با وجود آنکه قیمت نفت از ۱۴۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش یافت اما همه تلاش دولت فعلی بر افزایش فروش نفت است که نتیجه‌ای جز مفت‌فروشی ندارد. این گونه اقدامات هیچ ارتباطی با فلسفه اقتصادی انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید داخلی، کاهش واردات‌، کنار گذاشتن دلارهای ارزان واردات، وصول مالیات از ثروتمندان، از میان برداشتن وابستگی اقتصادی به خارج، مصرف تولید داخلی، جلوگیری از صدور هرگونه ماده خام، نیمه‌خام و تبدیل آن در داخل ازجمله راهکارهای عملی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور است، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر به واردات وابسته‌تر شده‌ایم و این موجب فقر بیشتر، بیکاری و وابستگی بیشتر به خارج شده است. لذا مسوولان خواسته یا ناخواسته اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را افزایش داده‌اند.

رزاقی تاکید کرد: تا زمانی که حمایت عملی از تولیدات داخلی با اصلاح نظام مالیاتی و دریافت سود کلان از فعالیت‌های غیرتولیدی در کنار کاهش نرخ سود بانکی و درنتیجه سوق دادن سرمایه‌های بانکی به سمت تولید همراه نشود، نباید از مردم و بخش خصوصی انتظار داشت که سود بسیار بالا را رها کرده و به سود پنج درصدی بخش تولید، قانع باشند. بی‌تردید، اقدامات جهادی و انقلابی در این حوزه، مانند صنعت دفاعی و هسته‌ای می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی را به حرکت درآورده و موجب قطع تمام وابستگی‌های تاریخی در این بخش شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید مدیرانی در رأس کار باشند که مدیریت جهادی را سرلوحه اقدامات خود بدانند وخود را خدمتگزار فرض کنند نه ولی نعمت. متاسفانه با ساز کار فعلی اقتصاد در دولت یازدهم توجهی به اقتصاد مقاومتی نخواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.