۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۰۰ ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

رحیم پور ازغدی در نشست تخصصی مبلغ اقتصاد مقاومتی از قدمت ۱۵۰ ساله اقتصاد مقاومتی، نقش زنان در اقتصاد، فقرزدایی در اقتصاد مقاومتی و مصرف در اسلام می گوید.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از ایکنا، حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه در سومین روز از نشست تخصصی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی که چهارم شهریورماه در مکتب نرجس(س) مشهد برگزار شد، با اشاره به تاریخچه حضور بانوان در عرصه اجتماعی عنوان کرد: در گذشته نیز بانوان در عرصه‌های اجتماعی حضور داشتند اما پس از انقلاب این حضور به اوج خود رسید.

وی با ذکر این مطلب که پس از انقلاب، بانوان از نظر حضور در عرصه‌‌های اجتماعی، رشد علمی و مشارکت اجتماعی ـ سیاسی رکورد زدند اما باید دید این موضوع تا چه حد به طور صحیح مدیریت شده است، ادامه داد: این اتفاق در مواقعی صدمات و در مواردی هم پیشرفت و برکاتی برای خانواده به همراه داشته است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: برخی معتقدند رشد سریع آمار طلاق در جامعه به حضور مدیریت‌نشده بانوان در عرصه‌های اجتماعی بازمی‌گردد؛ البته بنده این موضوع را نه به طور کامل قبول و نه رد می‌کنم. حتی در حدود یکی دو قرن گذشته، همه متفق‌القول‌ هستند زنانی که در جامعه حضور چندانی نداشتند، نقشی هم در اقتصاد ملی و … نداشتند که این موضوع، غلط است.

بازخوانی اسناد وزارت‌خارجه انگلیس

وی در همین زمینه افزود: طبق اسناد وزرات‌خارجه انگلیس و تحلیل‌های جاسوسان انگلیسی و آمریکایی از اواخر قرن ۱۸ تا ربع قرن ۲۰ میلادی که مردم مذهبی‌تر و کمتر غرب‌زده بودند، زنان در همه عرصه‌های اجتماعی حضور سیاسی، اقتصادی، نظامی و عملیاتی داشتند که نقش‌آفرینی زنان در آزادی زنان مسلمان از اسارت سفارت روس در ایران یکی از این موارد به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش‌آفرینی فعال و اعتراضی زنان در وقایعی چون جنبش تنباکو و مبارزه با نفوذ سیاسی و اقتصادی انگلیس در ایران، نهضت چاهکوتاهی‌ها، فروش و هدیه زیورآلات به بانک مرکزی در جهت مقاومت و جلوگیری از استقراض خارجی و … را از جمله حرکت‌های اجتماعی بانوان در ادوار مختلف برشمرد.

وی همچنین گفت: نهضت تحریم کالاهای خارجی و اقتصاد مقاومتی همان موقع هم بود به طوری که علمای آن دوران اذعان می‌کردند ما کالای ایرانی می‌پوشیم ولو از کرباس باشد و به محض اینکه یک کالای داخلی تولید می‌شد در منابر و جلسات آن را به دست گرفته و به مردم نشان می‌دادند و تأکید می‌کردند که در مقابل جنس خارجی، کالای داخلی را بخرند.

نهضت اقتصاد مقاومتی ریشه در گذشته دارد

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر این نکته که نهضت اقتصاد مقاومتی به ۱۵۰ سال پیش در زمان قاجار باز می‌گردد، گفت: اکنون در آمارها اشاره می‌شود حداقل ۳۰ درصد بازار ما کالای قاچاق است در حالی که واقعیت چیزی بیش از این است؛ بسیاری از مواد خام تولیدات داخلی نیز از خارج وارد می‌شود و با نبود مدیریت صحیح حاکم بر بازار و فرهنگ مصرفی مردم، تولیدکننده با موانع و مشکلات بسیاری روبروست.

وی بیان کرد: از یک سو مشکلات و مصائب تولید و از سوی دیگر الگوی غلط مصرفی مردم که مصرف هرچه بیشتر را نشانه شیک‌تر بودن و لذت بیشتر می‌دانند، اقتصاد را نابود و سبک زندگی را ناصحیح می‌کند. علل به وجود آمدن این شرایط، از یک سو مدیریت کشوری و از سوی دیگر، سبک زندگی است که زنان در این زمینه نقش بسیار مؤثری را ایفا می‌کنند کمااینکه در قرون اخیر نیز در همه‌جا اعم از بازار، حکومت و جامعه نقش اساسی داشتند.

این استاد حوزه در ادامه به بخش دیگری از اسناد وزارت‌خارجه انگلیس اشاره و تصریح کرد: انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها و … اواسط قرن نوزدهم در بدو ورود به ایران در ظاهر در پوشش خدمات‌رسانی به مردم، دبیرستان‌های دخترانه دایر می‌کردند. بعدها این مدارس مختلط شدند و از طریق تماس زنان آموزش‌دیده اروپایی با بانوان ایرانی، تغییر تدریجی تفکر نخبگان و حاکمان به جنس مخالف و مقوله جنسیت رقم خورد که در نهایت منجر به بازکردن راه‌‌های فروپاشی و طلاق شد که در اسناد خودشان به این موضوع اشاره شده است.

وی با اشاره به نقش پررنگ انگلیس در به تعطیلی کشاندن بسیاری از کارخانه‌ها و ورود اعتیاد و مواد مخدر به ایران، تسلط بر زنان روستایی و عشایر اظهار کرد: از آن طرف باشگاه و کلوب برای زنان دایر می‌کردند و از سوی دیگر نیز زنان عفیف و مسلمان از طریق نشریه، روزنامه، مدرسه و… وارد عرصه می‌شدند چرا که بر اهمیت این موضوع واقف بودند.

نقش‌آفرینی بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی

وی در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی فعال بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران در هفدهم دی‌ماه سال ۵۶ با تظاهرات زنان در مشهد آغاز شد که ظرف یک سال در سال ۵۷ حکومت ساقط و انقلاب به پیروزی رسید. در انقلاب مشروطه نیز به روایت سفارت انگلیس، زنان در تمام مسائل سیاسی، جلوداران مقاومت بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با نفی مصرف نکردن، ابراز کرد: اینکه برخی می‌گویند، مصرف نکنیم، مطلبی غلط است؛ خط فکری قرآن و اهل بیت‌(ع) مبارزه با فقر است و هرگز فقر را ارزش نمی‌داند.

هدف اقتصاد مقاومتی مبارزه با فقر است

وی هدف اقتصاد مقاومتی را نه توجیه و ترویج فقر که مبارزه با فقر خواند و افزود: منابع دینی ما اذعان می‌کند که فقر کرامت دینی انسان و شخصیت اجتماعی او را زایل می‌کند. امام صادق(ع) در روایتی از فقر به عنوان «الموت‌الاحمر، مرگ سرخ» یاد می‌کنند. در برخی از احادیث دیگر نیز آمده که فقر پریشانی می‌آورد و از آن به عنوان گرفتاری، شر و تلخی یاد شده است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه فقر، خطرناک بوده و سبب گسترش جرم و گناه در جامعه می‌شود، اظهار کرد: البته ثروت بیش از حد نیاز نیز همین نتیجه را به دنبال دارد. اغلب جرم‌ها متعلق به افرادی است که یا گرفتار فقر شدید بوده و یا به شدت رفاه‌زده‌ هستند.

وی در ادامه، بزرگ‌ترین مرگ، دشمن جفاکار، عامل غصه شب و ذلت روز، همسایه دیوار به دیوار کفر را از واژگانی ذکر کرد که در روایات به فقر نسبت داده شده است و افزود: طبق روایات، فقر، فضائل اخلاقی را پایمال کرده و اضطراب و دلهره می‌آورد. فقیر آبرویش در خطر است و شخصیت و کرامت انسانی‌اش تضعیف می‌شود.

این نظریه‌پرداز همچنین تأکید کرد: بر اساس روایات، اگر مسلمان مؤمن هستید در فقر صبر پیشه کنید تا از مشکلات فقر خارج شوید. مؤمن اگر فقیر باشد، اهل مقاومت بوده و ذلت به خرج نمی‌دهد و اگر مرفه باشد، شکرگذار و اهل انفاق است.

وی زدودن فقر از جامعه اسلامی را از آرمان‌های امام(ره)، اهداف اصلی انقلاب و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: امام می‌فرمایند: «خدا نیاورد روزی را که سیاست ما و مسئولان ما پشت کردن به محرومان و روی آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها باشد. بدانید که آن روز، خطر انحراف جمهوری اسلامی وجود دارد، در آن زمان موضع بگیرید و نهی از منکر کنید.»

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه تفکر انجمن حجتیه که امروز در تشیع لندنی و اسلام آمریکایی متجلی است، مبلّغ مصرف‌گرایی و تفاخر است، گفت: اسلام با فقر و زیاده‌روی مخالف بوده و حامی میانه‌روی و تعادل است. بر اساس روایات، اقتصاد مقاومتی به معنای غذا، مسکن، تفریح، لوازم تزئین، پس‌انداز و لباس مناسب است.

زندگی شاد و سالم؛ محور اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی بیش از نیازت مصرف نکن، اظهار کرد: محور اقتصاد مقاومتی، زندگی شاد و سالم است. دین نمی‌گوید یا زندگی کن یا دیندار باش بلکه می‌گوید، دیندار زندگی کن؛ مصرف در اسلام، امری مشروع و لازم به شمار می‌رود اما مقصود، مصرف کنترل‌شده است؛ مصرف نامحدود، گناه شرعی و حرام بوده و خیانت اقتصادی به خانواده و کشور محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از مصارف خانواده‌ها امروز، نیاز خانواده نبوده و اشرافی‌گری است، اذعان کرد: متاسفانه جامعه ایران، جزو تشریفاتی‌ترین و پرمصرف‌ترین ملت‌های دنیاست و این در حالی است که الگوی مصرف غلط، دزدی، رشوه، گران‌فروشی، قاچاق و طلاق‌ها را در پی دارد.

اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی از نگاه روایات

وی در بخش پایانی سخنانش به بیان آیات و روایاتی در خصوص اصلاح الگوی مصرف پرداخت و افزود: در قرآن داریم که «کُلُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی وَمَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَى، از خوراکی‌هاى پاکیزه‏‌اى که روزى شما کردیم بخورید و[لى] در آن زیاده‏‌روى مکنید که خشم من بر شما فرود آید و هر کس خشم من بر او فرود آید قطعا در [ورطه] هلاکت افتاده است»(طه/۸۱)؛ اسلام می‌گوید بخورید اما از طعام پاک. در اغلب نقاط دنیا، مردم همه‌چیزخوارند. یکی از دلایل حرام بودن خوک نیز همین است زیرا خوک همه چیز می‌خورد.

رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: در این آیه آمده است «مَا رَزَقْنَاکُمْ» یعنی آن را رزق الهی بدانید. سپس بیان شده که «وَلَا تَطْغَوْا» در اکل و مصرف طاغوت نباشید و زیاده‌روی نکنید. طبق آیه ۸۱ سوره طه، اگر انسان این کارها را نکند، «فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی» مشمول خشم خداوند خواهد شد، به این معنا که هم در دنیا، بدبخت و وابسته می‌شود و هم در آخرت.

«علیکم بالاقتصاد»، شعار اقتصاد مقاومتی

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سالم و متعادل است به روایت دیگری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: «ایاکم و السرف فی المال و النفقه، و علیکم بالاقتصاد، فما افتقر قوم قط اقتصدوا، از اسراف در خرج کردن مال بپرهیزید، و بر شما باد میانه‌روی و صرفه‌جویی که میانه‌روان هرگز فقیر نخواهند شد»؛ «علیکم بالاقتصاد»، شعار اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و تمدن اسلامی است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.