۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۴۴۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

بانک مرکزی ایران تقریبا هیچ واکنش و اقدام مشخصی در پاسخ به تحریم های جدید آمریکا نداشته است. این درحالیست که بانک مرکزی روسیه و وزارت امور خارجه این کشور، کاملا آماده بی اثر کردن تحریم های جدید هستند و از گذشته برای آن تدابیر متعددی اتخاذ نموده اند.

سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که کشور روسیه به سرعت دلار و پیام رسان های مالی راه اندازی شده توسط غرب از جمله سوئیفت را از مبادلات و پرداخت های خود کنار خواهد گذاشت.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، این واکنشی به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه است که هفته گذشته توسط ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به امضا رسیده است. این تحریم ها بخش انرژی روسیه را هدف گرفته اند و محدودیت هایی را برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در روسیه ایجاد نموده اند.

ایران هنوز واکنشی به تحریم های جدید آمریکا نشان نداده است

علاوه بر روسیه، ایران و کره شمالی نیز مشمول تحریم های جدید آمریکا شده اند. با این وجود، هنوز اقدام مشخصی از جانب ایران در پاسخ به تحریم های روسیه انجام نشده است و در این زمینه مسئولین کشور به ویژه مسئولین بانکی، واکنش مشخصی نشان نداده اند.

حذف دلار، واکنش روسیه به تحریم های جدید آمریکا

ریباکوف گفته است که ما به سرعت امور مربوط به واردات و صادرات را از غالب سیستم دلاری خارج کرده و وابستگی به این ارز را به سرعت کاهش خواهیم داد. چراکه در غیر این صورت سلطه آمریکا بر عملیات مالی بین المللی روسیه از بین نخواهد رفت.

یکی از اقدامات مهم روسیه در این زمینه، انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای مختلف است که دلار را از تجارت این کشور حذف نموده و روبل را به عنوان ارز ملی این کشور جایگزین می نماید.

میرکارت، ابتکار بانک مرکزی روسیه به عنوان جایگزین مسترکارت

روسیه قبلا یک سیستم پرداخت ملی جدید جایگزین سیستم های غربی از قبیل ویزا و مسترکارت راه اندازی کرده تا نیاز و وابستگی به آن ها در این کشور از بین برود. چراکه این اپراتورها نیز خدمات دهی خود به مشتریان بانک های روسی را متوقف نموده اند.

سیستم جدید پرداختی روسیه «میر» نام گرفته است که به معنی صلح می باشد. براساس اطلاعات منتشر شده، بانک های روسیه تاکنون ۱۳.۹ میلیون میرکارت برای مردم صادر کرده اند. این سیستم در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده و متعلق به بانک مرکزی روسیه است.

بیش از ۳۸۰ بانک در روسیه این کارت ها را مورد استفاده قرار داده اند و ۱۲۰ بانک کار صدور این کارت ها را انجام می دهد. سیستم میر هیچ نیازی به سیستم های پرداخت آمریکایی و اروپایی جهت انجام امور پرداخت و تسویه ندارد.

پیام رسان جایگزین سوئیفت، اقدام دیگر بانک مرکزی روسیه

همچنین لازم به ذکر است که روسیه در سال ۲۰۱۴ شروع به طراحی یک سیستم پیام رسان مالی بین المللی(SPFS) کرده است که جایگزینی برای عملیات سوئیفت به منظور انتقال داده ها و پیام های مالی در سطح بین الملل باشد.

طبق گفته مسئولین بانک مرکزی روسیه پیام رسان طراحی شده هم به لحاظ تکنولوژیک و هم به لحاظ دسترسی به داده ها ویژگی های متمایزی نسبت به سوئیفت دارد.

به عنوان نمونه داده ها فقط در یک یا دو کشور خاص ذخیره نمی شوند، بلکه قرار است در یک شبکه ایی از کشورها گسترده شود و مراکز متعددی داشته باشد تا از سوء استفاده های امنیتی و اطلاعاتی از این داده ها به نفع چند کشور خاص جلوگیری شود.

این سیستم پیام رسانی بر طبق استانداردهای معتبر بین المللی طراحی شده است، این بدین معنی است که در تمامی کشورهای جهان قابلیت استفاده و راه اندازی را دارد و توانایی تبادل با سیستم سوئیفت را نیز به صورت مستقیم دارد.

روسیه اعضا و شرکای بریکس را دعوت کرده تا به سیستم جایگزین سوئیفت طراحی شده بپیوندند تا کنترل آمریکا بر نظام مالی بین المللی را از بین ببرند.

بانک مرکزی ایران هیچ اقدامی در واکنش به تحریم های جدید انجام نداده است

مهمترین اثر تحریم های جدید آمریکا همانند تحریم های گذشته، بحث مالی و اثرگذاری آن بر کاهش دسترسی های ارزی ایران است که تجارت را با مشکل مواجه می نماید. اثری که در روزهای اخیر خود را در بسته شدن حساب افراد ایرانی در بانک های چینی نشان داد.

در این میان که جنگ آمریکا با ایران به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده است، بانک مرکزی به عنوان خط مقدم این جنگ تقریبا هیچ واکنش و اقدامی تاکنون نداشته است. این درحالیست که شواهد نشان داد که بانک مرکزی روسیه و وزارت امور خارجه این کشور، کاملا آماده بی اثر کردن تحریم های جدید هستند و از گذشته برای آن تدابیر متعددی اتخاذ نموده اند.

انعقاد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری ایران و جایگزین کردن سامانه پیام رسان سپام با سوئیفت به مرور زمان در تجارت با کشورها، از جمله اقداماتی است که بایستی در این زمینه توسط بانک مرکزی به صورت جدی پیگیری شود.

عدم اقدام بانک مرکزی در این زمینه، کشور را از تحریم های جدید آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد داد و در صورتی که فرصت از دست برود، دیگر امکان بازگشت وجود نخواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.