۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۲۷۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ دسته: حمل و نقل
۰

به گفته سامری نماینده مجلس، احداث خط آهن شلمچه-بصره که باعث اتصال ایران به عراق می شود، پس از گذشت ۳ سال از تفاهنامه بین ایران و عراق هنوز شروع نشده است؛ اصلی ترین عامل متوقف ماندن احداث این خط آهن، عدم تامین مالی ۵۰ میلیون دلاری آن است.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) خبر از متوقف ماندن احداث خط آهن شلمچه- بصره داد.

سامری در مورد علل متوقف ماندن احداث خط آهن شلمچه-بصره گفت: این طرح بدلیل عدم پای کار بودن کشور عراق متوقف مانده است. در این زمینه کشور عراق به ایران اعلام کرده است که احداث کامل خط آهن شلمچه – بصره در خاک عراق را ایران انجام دهد ولی تا به امروز دو کشور در مورد نجوه انجام کار توسط ایران به توافق نرسیده اند.

تامین مالی این پروژه انجام نشده است

وی در مورد تامین مالی احداث این خط آهن توسط ایران گفت: در حال حاضر هیچ تامین مالی توسط دو کشور صورت نگرفته است.

سامری در مورد اینکه وی به عنوان نماینده خوزستان چه کارهایی کرده است تا احداث این خط آهن فعال شود، گفت: با توجه به اینکه احداث خط آهن شلمچه-بصره کار کلان کشوری است، باید در مورد این موضوع توسط دولت در پایتخت تصمیم گیری شود و کار آنچنانی توسط نماینده‌های استانی برنمی‌آید.

وی افزود: البته کارهای احداث این خط آهن که مربوط به خاک ایران است تا مرز شلمچه تکمیل شده است ولی کارهای مربوط به خاک عراق متوقف مانده است. این موضوع نیز مربوط به رایزنی وزرای دو کشور در مورد نحوه اجرایی شدن احداث خط آهن در خاک عراق بستگی دارد.

نماینده خوزستان در مورد اینکه احداث خط آهن شلمچه-بصره می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای مردم این استان داشته باشد گفت: ما کار خودمان را کرده ایم و باید منتظر احداث خط آهن در کشور عراق باشیم.

امکان تامین مالی پروژه از طریق بورس وجود دارد

لازم به توضیح است تفاهنامه احداث خط آهن شلمچه-بصره در سال ۹۴ بین دولت ایران و عراق امضا شده است ولی پس از گذشت ۳ سال بدلیل مشکلات امنیتی کشور عراق و عدم تامین مالی ۵۰ میلیون دلاری طرح متوقف مانده است. راه افتادن این خط آهن، ایران را از طریق راه آهن به عراق متصل می نماید.

بررسی ها نشان می دهد که به دلیل سودده بودن پروژه مذکور، امکان تامین مالی آن از طریق بورس و با استفاده از منابع عمومی وجود دارد و از آنجا که دولت عراق با این مسئله مشکلی ندارد، ضروری است دولت ایران و وزارت راه این مسئله را هر چه سریعتر پیگیری نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.